Eldre hannrotte med stor svulst..

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

twistah90
Pinky
Posts: 13
Joined: 09 Jul 2014, 02:03

Eldre hannrotte med stor svulst..

Post by twistah90 »

Hei! Håper noen har gode råd og erfaringer å komme med angående eldre rotter med svulst.

Min eldste rottegutt, Evert (ca 2 og 1 halvt år gammel) har nå vært plaget med en svulst lenge. Svulsten ble ikke merkbar før han plutselig gikk myye ned i vekt (alltid vært en stor og kraftig hann) og klødde no voldsomt, så mye at han fikk hårløse partier. Vetrinær oppdaget rottelus, og mente svulsten vokser "utenfor" organene, den sitter løst i skinnet. Vi ble enige om å ikke gjøre noe me svulsten, da Evert var i såpass halvdårlig form, han var så tynn og medtatt pga lus at han neppe ville overleve operasjonen.. Ellers var Evert seg selv, han var nysgjerrig, livlig, kosete og mentalt slik en rotte burde være. Jeg fikk lusbehandling til Evert og de andre to rotteguttene, og fikk beskjed om å måtte følge med om svulsten vokser. Vetrinær mente at så framst den ikke var til plage for ham og han var uten smerter, så kunne han fint leve sin siste tid med svulsten. Etter behandlingen har Evert kommet seg VELDIG! Han har hele tiden vært "seg selv", om vi ser bort fra vekttap og at han var sliten av kløe og irritasjon. Nå har han lagt på seg og pelsen er frisk igjen! MEN det at Evert har kommet seg, har også ført til at han svulsten har vokst i rekordfart! Til nå har han klart seg fint me den, og fungert som normalt.. Men nå er den mye større enn hodet hans, og han sliter med å bevege seg uten å "falle" tilsiden med bakparten.. han sliter også me å løfte seg opp, rett og slett fordi svulsten er så tung å bære for en gammel rotte! Bortsett fra svulsten, så sliter Evert me å ikke ha god bevegelse i bakbena.. men det er vell noe som rotter gjerne gjør med alderen? Har hatt en rotte tidligere som ble 4 år og 6 mnd, som levde sitt siste år me dårlige bakben - uten å slite av den grunn (tilpasset selvfølgelig buret hans, og det har jeg også gjort for Evert.) Bortsett fra bakbena og svulsten er Evert like nysgjerrig, ivrig og glad som han alltid har vært, tilogmed ivrigere enn mine to unge friske hannrotter.. han spiser og drikker godt, er sosial med de to andre og på atferden å dømme er det ingenting som tilsier at han er 1 og 1 halvt år eldre enn de andre to.. Det jeg har måttet innse i dag er rett og slett at jeg ikke lenger kan gå god for at han har ett godt liv med den digre svulsten.. men jeg synes også han fortjener å få sjangsen til å leve, uten svulsten! Jeg vurderer om avlivning eller operasjon er det rette for ham nå.. Derfor lurer jeg på om noen her inne har erfaring med fjerning av (det dyrlegen mente er en godartet svulst) på eldre hannrotter? Hvor lang tid vil det ta for dem å komme seg etter operasjon, OM det går bra? Jeg vet at rotter ofte ikke lever så mange år, men siden jeg tidligere har hatt en som ble hele to år eldre enn Evert er nå, så lever jeg i håpet :) Jeg skal selfølgelig ta kontakt med vetrinær imorgen, men håper noen har erfaringer å dele med meg! Takk for svar :)

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Eldre hannrotte med stor svulst..

Post by Milla »

Har ikke erfaring på eldre hannrotter. Men i fjor fjernet vet en vanskelig plassert og stor svulst på min aldrende hunnrotte. Hun var da nesten 2 år gammel. Og det gikk over all forventning.

Men her kommer en hel masse faktorer inn. Jeg fikk først et nei for fjerning av min vanlige vet. Dro til en som jeg fikk anbefalt, som var flink på kirurgi på rotter. Hun sa hun var villig til å prøve, men det var risikoer. På dette tidspunktet var svulsten blitt så stor at det enten var å prøve eller å la hun slippe.
Hun var eller i veldig god form, spiste godt, trasket rundt så godt hun kunne med svulsten mellom beina og var kvikk og ivrig som alltid.
Jeg laget en tråd med oppfølging av Luthien etter at svulsten var fjernet, den kan du lese her: viewtopic.php?f=4&t=15994&hilit=luthien+svulst" onclick="window.open(this.href);return false;

Det tok en stund for henne å komme seg, på grunn av blant annet plasseringen, som gjorde det nærmest umulig å stoppe henne fra å bevege seg. Noe som antakelig førte til at såret ble veldig stygt og trengte lenger tid.

Gjennomsnittlig levealder er, ut i fra jeg husker, mellom 18-24 mnd i dag(den var lenger før)..

Du kjenner rotta di best! Er han ellers i god form og det bare er svulsten som holder han tilbake, så hadde jeg prøvd! Men husk, det er en risk i slike operasjoner, og om du velger å prøve så pass på at vet bruker gassnarkose og ikke injeksjonsnarkose...
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

c00nan
Sofaspiser
Posts: 150
Joined: 13 Aug 2013, 01:22
Kjønn: Kvinne

Re: Eldre hannrotte med stor svulst..

Post by c00nan »

er injeksjonsnarkose farlig for rotter?

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Eldre hannrotte med stor svulst..

Post by WillyWonka »

All narkose er farlig for både rotter og mennesker. Risikoer ved alt.. men mener (om jeg ikke husker helt feil) at narkose med gass er det beste for rottene.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Eldre hannrotte med stor svulst..

Post by Milla »

Som WillyWonka sier, så er det risiko ved alt. Men ved en injeksjonsnarkose så fallet temperaturen veldig ned blant annet. Det tar også flere timer for dem å komme seg ut av det.
Det er vist at gassnarkose er bedre for rotter... De våkner også fortere av det...

Alt det tekniske kan jeg ikke! Men gassnarkose er alltid best med små dyr...
Jeg nekter å bruke veterinær om de ikke kan tilby gassnarkose ved inngrep... heldigvis har jeg ikke vært borti noen som ikke tilbyr det :)
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Eldre hannrotte med stor svulst..

Post by Marit Fosen »

Milla wrote:Som WillyWonka sier, så er det risiko ved alt. Men ved en injeksjonsnarkose så fallet temperaturen veldig ned blant annet. Det tar også flere timer for dem å komme seg ut av det.
Det er vist at gassnarkose er bedre for rotter... De våkner også fortere av det...

Alt det tekniske kan jeg ikke! Men gassnarkose er alltid best med små dyr...
Jeg nekter å bruke veterinær om de ikke kan tilby gassnarkose ved inngrep... heldigvis har jeg ikke vært borti noen som ikke tilbyr det :)
Og det aller beste er hvis veterinæren har narkosekasse sånn at rotta sovner på gass. Når operasjonen er over, tar det max et par minutter før den er våken. Og da er den våken, slipper å være groggy i timevis.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

twistah90
Pinky
Posts: 13
Joined: 09 Jul 2014, 02:03

Re: Eldre hannrotte med stor svulst..

Post by twistah90 »

Tusen takk for svar!

Takk Milla, har lest innlegget om din rotte før jeg postet denne :) den hjalp veldig! Har snakket med vetrinær i dag og avtalt time på mandags morgen, da det var første mulighet for operasjon. Gruegleder meg, og håper det går bra! De skal bruke gass, for det har jeg også lest at er det beste for rotter. Nå er planen å gi han masse god og næringsrik mat over helgen, så se an formen på mandag - og høre hva vet. mener er det beste for ham.. krysser fingrene!

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Eldre hannrotte med stor svulst..

Post by Milla »

Bra at innlegget hjalp :cheer:

Skjem han skikkelig bort de neste dagene! Jeg ga Luthien masse godt uken før operasjonen... ting som de ikke skal ha så mye av! :giggle:
Lykke til! og hold oss oppdatert om hvordan det har gått :cheer:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

twistah90
Pinky
Posts: 13
Joined: 09 Jul 2014, 02:03

Re: Eldre hannrotte med stor svulst..

Post by twistah90 »

Hehe ja jeg begynte å skjemme han bort i går, med favoritten som er hardkokt egg ;) Selv skal jeg reise bort i helga, men kjæresten har fått klare instrukser om hva som skal gjøres og hva som skal serveres ;) Skal oppdatere her hva som skjer videre på mandag, og forhåpentligvis er det gode nyheter <3

twistah90
Pinky
Posts: 13
Joined: 09 Jul 2014, 02:03

Re: Eldre hannrotte med stor svulst..

Post by twistah90 »

Nå ligger Evert på operasjonsbordet, og matmor er ufattelig nervøs.. håper virkelig dette går bra! Når pelsen ble barbert bort var det en gigantisk svulst som kom til syne :( Svulsten ligger heldivis bare under huden, men det er snakk om flere store blodårer i området, så det blir en omfattende operasjon.. krysser fingrene og håper virkelig vetrinæren får det til! 30 min igjen å vente nå!

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Eldre hannrotte med stor svulst..

Post by WillyWonka »

Lykke til!
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

twistah90
Pinky
Posts: 13
Joined: 09 Jul 2014, 02:03

Re: Eldre hannrotte med stor svulst..

Post by twistah90 »

Tusen takk willywonka! :)

Operasjonen er overstått, og en svulst på størrelse me en diiiger plomme (evt ca halve knyttneven min) er fjernet! Alt har gått kjempe fint! Han sover enda, så venter spent på at han skal våkne :) Operasjonen tok 45 minutter, og det ble seks sting.. Det hele ble å koste 1700,- og er absolutt værdt hver en krone!! Hvordan har foresten andre gjort det i forhold til å ikke få spist opp stingene? Dyrlegen snakket om hjemmelaget "lampeskjerm" ? Men ser for meg at d kan bli litt vanskelig.. Ideer mottas me stor takk!

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Eldre hannrotte med stor svulst..

Post by Marit Fosen »

Min erfaring etter operasjoner på 3 forskjellige rotter, er at de rører ikke stingene, og en krage er unødvendig. 2 av dem, en hann og en hunn, hadde lett tilgjengelige sting. Den andre hadde en bror som kunne "ordnet" opp, noe han gjorde på den best mulige måte ved å vaske vekk blodet i pelsen og ikke røre stingene.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

twistah90
Pinky
Posts: 13
Joined: 09 Jul 2014, 02:03

Re: Eldre hannrotte med stor svulst..

Post by twistah90 »

Okei :) jeg vurderte å lage en krave av en dorull, men vil jo helst at han skal ha minst mulig ubehag.. får vurdere det ettersom hvor aktiv han er de neste dagene.. Jeg ligger selv me influensa og feber, så har god tid å holde øye me han ;) haha. Men skal ikke ha han sammen me de andre to før stingene er bedre.. vetrinær anbefalt en uke alene, så skal bare ha burene stående ved siden av hverandre :)

twistah90
Pinky
Posts: 13
Joined: 09 Jul 2014, 02:03

Re: Eldre hannrotte med stor svulst..

Post by twistah90 »

Glemte å si at Evert har fått injeksjonsnarkose! Jeg ønsket gassnarkose og diskuterte med vetrinær før inngrepet, og han sa det normalt var mulig å bruke gass men at anestesi (?) - pleieren var sykemeldt på ubestemt tid.. Han hadde selv operert flere gnagere (blant annet flere rotter) tidligere, og forsikret meg om at det ville gå bra. Evert ble operert under varmelampe, og ble pakket inn i en stor hånnduk rett etter operasjonen.. liker ikke at han enda ligger i narkose, men sjekker jevnlig at han puster og at han holder seg varm.. Heldigvis er det 24 grader i Alta hvor vi bor, så varmen ellers er ikke til å unngå! Uhøvelig for meg med feber, men veldig fint for han i narkose ;)

Post Reply