Eldre hannrotte med stor svulst..

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Eldre hannrotte med stor svulst..

Post by Milla »

Så flott det gikk bra... :cheer:

På hun jeg opererte så ble stingene satt rett under hudlagene. Det var kun 3 ytre sting som hun kunne få tak i. Hun min var veeeeeldig opptatt av de... og alle var fjernet innen et døgn om jeg ikke husker helt riktig :P Det gikk heldigvis bra siden hun hadde sting under hudlagene. Hun og jeg bodde i sofaen i nærmere et døgn etter operasjonen...
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

twistah90
Pinky
Posts: 13
Joined: 09 Jul 2014, 02:03

Re: Eldre hannrotte med stor svulst..

Post by twistah90 »

Evert våknet til liv tidlig i går kveld, spiste litt agurk og barnemat før han sovnet igjen. I dag ser han ut til å være i mye bedre form! Han har ikke fjernet stingene, men vasket såret.. Jeg tror ikke han får ordentlig tak i stingene pga hvor de er plassert. Og godt er det! :) han spiser godt og er mye mer oppegående :) gleder meg til å se at han blir kvikkere igjen !<3

twistah90
Pinky
Posts: 13
Joined: 09 Jul 2014, 02:03

Re: Eldre hannrotte med stor svulst..

Post by twistah90 »

Har helt glemt å komme med oppdatering!

Evert våknet ut på ettermiddagen, men sov for det meste det neste døgnet.. Dagen etter var han kvikkere og brukte kun en uke før han var kommet seg etter operasjon. Han har nå begynt med smertestillende daglig, da det viste seg at han smerter i bakbena og at han derfor har hatt vanskelig for å bevege seg. Han bruker nå beina mer aktivt og ser ut til å være i veldig god form :) Så operasjonen var så absolutt verdt hver krone! <3 Dessverre viste det seg at Morgan (en av de yngre rottene) har lungebetennelse, så nå må alle tre guttene mine behandles for dette også :( Krysser fingrene for at alle reagerer bra på antibiotika og blir friske igjen!! :( Er det forresten noen som har noen lure triks for å få de til å være mer medgjørlig når de får medisin? Her i huset har jeg nemlig nå en evig kamp med hver enkelt av dem for å få i dem alt.. 0,5 mg daglig til hver rotte - det tar sin tid ;)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Eldre hannrotte med stor svulst..

Post by wollf »

Du må ikke behandle alle for at en er syk. 0,5 mg høres også mye ut. Om din mor ble syk ville du gått på medisiner for det da?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Eldre hannrotte med stor svulst..

Post by wollf »

Og er det lungebetennelse så er ikke det smittsomt.

twistah90
Pinky
Posts: 13
Joined: 09 Jul 2014, 02:03

Re: Eldre hannrotte med stor svulst..

Post by twistah90 »

Veterinær sa at det var smitsomt.. Det skal sies at veterinær kalte det en "infeksjon" og ikke lungebetennelse, men jeg tenkte det var samme greia? Mulig det finnes flere ulike typer? Dagen etter besøk hos veterinær med Morgan la jeg merke til at de andre to hadde mildere symptomer (nysing og andre ulyder), så kontaktet veterinær igjen og hun mente at jeg da burde behandle de andre også. Hun sa de kunne smitte hverandre om igjen om kun den ene fikk behandling, og at det var spesielt viktig med tanke på Evert som er opp i årene og nyoperert for han vil neppe overleve en alvorlig infeksjon..

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Eldre hannrotte med stor svulst..

Post by wollf »

Ok. Jeg behandler kun den med luftveis infeksjon. En forkjølelse smitter men ikke alle får luftveisinfeksjoner

twistah90
Pinky
Posts: 13
Joined: 09 Jul 2014, 02:03

Re: Eldre hannrotte med stor svulst..

Post by twistah90 »

Vet ikke hva som er vanlig med tanke på det, men velger å stole på veterinæren og krysser fingrene for at alle blir friske :) Har du noen lure triks for å gjøre medisineringen til en litt mer behagelig opplevelse for rottene? :)

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Eldre hannrotte med stor svulst..

Post by WillyWonka »

Lungebetennelse og luftveisinfeksjon er det samme (nedre luftveisinfeksjon). Denne er ikke smittsom. Det finnes også øvre luftveisinfeksjoner, altså det som sitter øverst i hals og i nese. Jeg er ikke kjent med at luftveisonfeksjoner er noe særlig smittsomme hos mennesker, men av og til er det ikke alltid like lett å skille på hva som er en luftveisinfeksjon og hva som er f.eks influensa eller forkjølelse, som da gjerne er smittsomme med dråpesmitte. Nøyaktig hvordan det er hos rotter er jeg usikker på, men jeg har ikke hatt behov for å behandle hele flokken om en av dem har hatt infeksjon i luftveiene,
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Eldre hannrotte med stor svulst..

Post by WillyWonka »

Lungebetennelse og luftveisinfeksjon er det samme (nedre luftveisinfeksjon). Denne er ikke smittsom. Det finnes også øvre luftveisinfeksjoner, altså det som sitter øverst i hals og i nese. Jeg er ikke kjent med at luftveisonfeksjoner er noe særlig smittsomme hos mennesker, men av og til er det ikke alltid like lett å skille på hva som er en luftveisinfeksjon og hva som er f.eks influensa eller forkjølelse, som da gjerne er smittsomme med dråpesmitte. Nøyaktig hvordan det er hos rotter er jeg usikker på, men jeg har ikke hatt behov for å behandle hele flokken om en av dem har hatt infeksjon i luftveiene. Når det kommer til medisinering av rottene, er dette sjeldent noe problem hos meg. Jeg har alltids en tulling som er kjempeinteressert, og siden alle mine er matvarer, så gjelder det for de andre å få mest mulig før de andre kommer til :D så er heldigvis ikke ofte jeg må tvangsmedisinere.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

twistah90
Pinky
Posts: 13
Joined: 09 Jul 2014, 02:03

Re: Eldre hannrotte med stor svulst..

Post by twistah90 »

Hmm. Kanskje veterinær bare ville være på den sikre siden? Jeg må nesten velge å stole på henne, hadde jo vært veldig kjipt om jeg valgte å droppe veterinærens råd og det kostet eldste mann livet :/

Haha heldig er du! Lurer på om det er noen matvarer antibiotikaen kan blandes med? Uten å ødelegge den? Eldstekaren er iallefall ett skikkelig matvrak, så han hadde jeg nok fått lurt på den måten ;) Kjedelig å skulle medisinere daglig i 10 dager og måtte sloss med de hver gang.. :/

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Eldre hannrotte med stor svulst..

Post by wollf »

Kommer Ann på hvilken type antibiotika det er. Noen Bør ikke blandes med meieri produkter. Selv baker jeg litt inn i marsipan

Post Reply