Svulst (?) på hunnrotte

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Blablabla
Pinky
Posts: 1
Joined: 15 Jul 2014, 22:43

Svulst (?) på hunnrotte

Post by Blablabla »

Jeg oppdaget akkurat en kul under venstre fremben på ene hunnrotta mi. Hun reagerer ikke når jeg tar på den, og hun virker oppegående og frisk. Hun er snart to år gammel - hvis det har noe å si. Jeg la først merke til det idag, og lurte på om det er lurt av meg å se det an iløpet av et par dager, eller om jeg burde ta henne med til dyrlegen asap?

Kulen er på størrelse med tuppen på lillefingeren min. Hun spiser bra, drikker og er hyperaktiv som alltid, så det ser ikke ut som om kulen plager henne på noen måte. Men rotter er vell dyr som skjuler smerten sin? Og er det noen som vet hvor mye det koster å få fjernet en eventuell svulst?

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Re: Svulst (?) på hunnrotte

Post by mily »

Pris varierer veldig kommer ann på plassering og hvor stort ingrepet blir, men siden hun er 2 år gammel ville jeg ha sett det ann.. Hvis den ikke ser ut til å plage henne og ikke vokser ville jeg bare latt den være når den er så liten, sjansen er stor for at hun får en ny der den gamle er tatt bort.. Men kan jo være greit å ta en tur til dyrlegen og få sjekka uansett :)
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

twistah90
Pinky
Posts: 13
Joined: 09 Jul 2014, 02:03

Re: Svulst (?) på hunnrotte

Post by twistah90 »

Jeg har nylig fjernet en svulst på min hannrotte som er ca 2,5 år gammel. Anbefaler å ta kontakt med veterinær raskest mulig, da evt operasjon som oftest er mindre komplisert (og da billigere) jo kortere tid svulsten har fått vokse. Evert gikk med sin svulst i flere måneder da veterinærens første anbefaling var å ikke operere siden han var veldig svak etter å ha hatt lus, men når han var behandlet for dette ble han raskt i bedre form - noe som også førte til at svulsten vokste i enorm fart.. den gikk fra å være 2,5 cm til å bli på størrelse med en stor plomme på kun 2 mnd... I og med at han var blitt i bedre form, blitt sterkere og hadde lagt på seg så ville veterinær operere han. Operasjonen tok 30 minutter, og kostet 1700,- men var absolutt verdt hver krone :) etter en uke var han tilbake i topp form og kunne settes tilbake sammen med de andre rottene :)

Post Reply