Erfaring av penisprolaps

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Erfaring av penisprolaps

Post by Anniken.HH »

For en ukes tid siden fikk en av guttene min penisprolaps - altså at penis var utenfor ''forhuden'', og han ikke hadde mulighet til å trekke den inn igjen.
Det første jeg gjorde - ettersom veterinær fortsatt ikke hadde åpnet - var å sjekke på forumet her.
Jeg fant to tråder om det.
Så jeg tenkte jeg skulle dele min erfaring med penisprolaps, så andre med samme problem i framtiden kan lære av det.

Her på forumet fant jeg tips om å gi Metacam, da dette har hevelsesdempende egenskaper, og kunne gjøre at musklene rundt penis slappet av og den trakk seg tilbake.
Det hjalp ikke.
Jeg fant også på forumet her at jeg kunne prøve å masere den på plass med glidemiddel.
Noe usikker på dette, men tenkte jeg skulle prøve. Glidemiddel ble anskaffet, og en forsiktig masering, hvor jeg ikke tok på selve stasen.
Dette hjalp heller ikke, og jeg ringte veterinær.
Veterinæren min er veldig flink, men veit ikke mest om rotter, så hun gav meg følgende beskjed ''fortsett å gi smertestillende ved behov, og hold den fuktig. Jeg ringer deg opp!''

Dagen etter ringte jeg igjen, for den var fortsatt ute.
Da hadde jeg, hvert andre time, smørt stasen med vekselsvis en mild aloe vera-salve, og skylt den med saltvann. En runde hver time.
Så jeg fikk komme inn til veterinæren dagen etter igjen.
Penisen hadde nå vært ''erigert'' i litt over to døgn.

Gutten min var nylig kastrert, og en byll hadde dannet seg.
Den ble drenert, og ellers fikk jeg beskjed om å gi en runde antibiotika, og holde stasen fuktig.
Komme tilbake om 5 dager.
Dagen etter veterinærbesøket hadde stasen trukket seg tilbake, og holdt seg der.

Oppfølging kom, og veterinæren sa at det kunne være en av to ting.
1. Det kunne være at byllen hadde presset mot en nerve eller en musikel, som gjorde at den var erigert.
2. En veterinær i Oslo hadde opplevd at rotter kunne få penisprolaps av narkosen som blir brukt under operasjon.

Hva det var i mitt tilfelle, var ikke sikkert, men veterinæren sa såpass:
''Er det på grunn av narkosen, trekker den seg gjerne tilbake etter noen dager. Det viktigste er å holde den fuktig. Var det på grunn av byllen, var det bra at du kom, for infeksjonen kunne spredd seg.
Uansett er den på plass nå, og faren er over''

Uansett, får rotten din penisprolaps, ta ham med til dyrlegen! Heller før enn etter!
Hvis det er en veterinær med lite erfaring ved rotter, og du akkurat har kastert gutten din, kan du fortelle dette.
Prolapsen er ikke en vanlig reaksjon på narkosen, og veterinæren min hadde nok ikke tenkt nøye på det, hadde det ikke vært for at veterinæren fra Oslo fortalte om det.

Så riktig behandling:
Ring/oppsøk veterinær
Gi smertestillende - i foreslått dose fra veterinær
Hold stasen fuktig

(Jeg er ikke veterinær selv, så ikke stol blind på det jeg skriver. I tillegg er hver rotte, så hver sak, forskjellig, og det kan være noe helt anent som feiler din rotte)
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Erfaring av penisprolaps

Post by wollf »

super info. kan vi legge dette i helsekartoteket?
har du bilde?

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Erfaring av penisprolaps

Post by Anniken.HH »

Han var aldri rolig nok til at jeg fikk tatt bilde av det :(
Men ja, dere kan legge det i helsekartoteket
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Post Reply