Allergisk rotte?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Allergisk rotte?

Post by Kesia Madeleine »

Hei dere! Jeg trenger noen tips.. En av rottene mine (11mnd) er ofte litt snufsen på nesen. Smånyser litt i perioder og er litt blank på nesen en gang i blant. Jeg har vært hos dyrlegen (Thomas Øyo) med ham da han var midt i en snufsen periode. Det var ikke LVI. Han sa at enten var det nok et virus som sikkert kom til å gi seg etter noen uker, eller allergi. Han ble bra igjen etter noen uker, men dette her kommer i rykk og napp. Derfor mistenker jeg allergi. Men har rett og slett ingen anelse. Hengekøyer blir vasket med Blenda sensitiv uten tøymykner. Ellers bruker jeg Wood Bedding i doene og avispapir på flatene og tørkepapir som de kan bygge "rede" med. Burvask tar jeg ca 2 ganger i uken der jeg fyller en stor bøtte med ca 8l vann og tar 3 små dråper med grønnsåpe oppi, så vrir jeg opp en mikrofiberklut og vasker buret med det. De får aldri trekk på seg, men har noen timer hver dag to vinduer på liten luftestilling (2 cm åpning) for å få litt frisk luft inn. Er veldig dårlig ventilasjon i leiligheten så blir fort varmt og litt tung/tett luft... Noen som har noen ideer om hva jeg kan gjøre og evt. hvorfor han blir så lett "forkjølet"? Noe jeg kan gjøre annerledes? Hva kan jeg evt. luke ut for å finne ut hva han evt. reagerer på? (hvis det er allergi da..) Håper noen kan komme med litt tips, tanker, erfaringer eller lignende :)
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Allergisk rotte?

Post by WillyWonka »

Jeg fikk tilbud om allergimedisiner til Lille Blå. Går jo ann å høre med Thomas.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Allergisk rotte?

Post by Kesia Madeleine »

WillyWonka wrote:Jeg fikk tilbud om allergimedisiner til Lille Blå. Går jo ann å høre med Thomas.
Å? Visste ikke at de hadde sånt til rotter, så det var greit å vite :) Tenker jeg skal prøve ut litt forskjellig nå fremover for å se om det blir bedre. Skifte tørkerullen jeg bruker med kleenex for sensitive neser, flytende vaskemiddel i stedet for pulver, osv.. Hva reagerte Lille Blå på?
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Allergisk rotte?

Post by WillyWonka »

Jeg vet ikke hva han reagerte på. Alt tror jeg :P

Jeg prøvde medisinene selv, men blir nok å forsøke det neste gang om jeg skulle oppleve det samme.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Allergisk rotte?

Post by Kesia Madeleine »

Aha :) Hvordan var symptomene hans?
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Allergisk rotte?

Post by WillyWonka »

Nysing og fnysing :P tidvis blank på nesen.
Ellers var han frisk og rask. :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Allergisk rotte?

Post by WillyWonka »

Forsøkte å endre vaksemiddel, men virket ikke som det hadde noe å si. Ellers har jeg lite i buret. Stort sett leker av enten tre eller plast + tau.
Kaskje han reagerte på vaskemiddelet jeg brukte til å vakse buret.. jeg vet ikke. Merket ingen forskjell i hvertfall :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Allergisk rotte?

Post by Kesia Madeleine »

Samme med Kyros, nysing og fnysing og gnir seg på nesen. Tydelig noe som irriterer innimellom..
Er litt av et prosjekt å finne ut av hva det er, med mindre man er skikkelig heldig og treffer blinkskudd med en gang :P
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

utmeldt

Re: Allergisk rotte?

Post by utmeldt »

Eg har ein rottemann som starta på samme viset med nysing, etterkvart kom naselydane, og surkling i nasen, og tett pust. Antibiotika x fleire hadde ingen effekt. Til slutt fant dyrlegn ut at han hadde astma, og rotta fekk ein prednisolon kur. Han vart betre. Han har fortsatt litt symptom av og til, og blir av og til ganske tett i pusten ( spesielt når han kaver seg opp med eit eller anna), og då får prednisolon ved anfall med effekt. Broren hans er begynt på samme viset, men nysing, gnir seg på nasen, osv. Eg har prøvd alt, og tenkt gjennom alt som kan forårsake disse plagene, men ingenting hjelper. Dyrlegen lurer på om dei faktisk kan reagere på støvmidd. Dei andre rottene er fine i pusten. Eg tenker og at mycoplasmaen kan kanskje vere eit faktor som gjer at enkelete er meir mottekeleg for symptom frå luftvegane, siden eg ofte ser at mennesker med lungebetennelse ofte får astmaliknande symptom, men det er kun mine antakelser.

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Allergisk rotte?

Post by Kesia Madeleine »

Tenkte jeg skal komme med en oppdatering her også!
Var hos dyrlegen igjen med Kyros ettersom mine forsøk på å kartlegge en evt. allergi ikke gav noen resultater..
Veterinæren tok prøve av "nesevæsken" og tittet på det i mikroskop. Der så han store celler som er til stede når noen har allergi. Så da var i hvert fall det konstatert. Er vanskelig å si hva han reagerer på også, så veterinæren gav meg en resept på Atarax (Zyrtec-lignende). Så nå skal jeg knuse en tablett og blande den ut med 1 ml vann, for så gi ham 1 dråpe av den miksen morgen og kveld. Håper virkelig at dette vil fungere. For synes så synd på ham.. Han var også rød inni nesen/irritert. Han lager ingen lyder hverken i øvre eller nedre luftveier, og det var heller ingen bakterier i "snørret", noe som er veldig bra.
Ellers er Kyros en frisk og rask rotte sett bort i fra nysing og fnysing. :)
Veterinæren sa at jeg kan forvente bedring etter 1 ukes tid med behandling dersom den fungerer. Så dette blir spennende!
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Allergisk rotte?

Post by Milla »

Får håpe det gir forventet resultater :cheer:

Kanskje han er allergisk mot rotter ? :roflmao:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Allergisk rotte?

Post by Kesia Madeleine »

Milla wrote:Får håpe det gir forventet resultater :cheer:

Kanskje han er allergisk mot rotter ? :roflmao:
Ja håper det!

haha, samme tenkte jeg! Eller kanskje han er allergisk mot meg? :crazy:
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Allergisk rotte?

Post by Milla »

Kesia Madeleine wrote:
Milla wrote:Får håpe det gir forventet resultater :cheer:

Kanskje han er allergisk mot rotter ? :roflmao:
Ja håper det!

haha, samme tenkte jeg! Eller kanskje han er allergisk mot meg? :crazy:
:lolear: Hvem vet? Det kan jo være så mangt... :giggle:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Post Reply