Løs mage

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Løs mage

Post by WillyWonka »

Jeg vet det står om dette i helsekartoteket, og jeg har lest der, men...

Det er en eller annen av de 7 guttene jeg har som har løs mage og avføringen lukter. Vet ikke om det er konstant, for jeg finner en myk kule med jevne mellomrom, som regel når de er ute (for da er jeg ekspert på å sette hendene på det...). Hender jeg ser noen slike inne i buret også. Er ikke veldig mye, så tror det bare er en av dem som har løs mage. Avføringen er formet, men myk (kan ikke løftes uten at den detter fra hverandre).

Hva kan dette komme av?

Rottene får RM1 som for, og får svært skjeldent noe utenom. Vekten på guttene er fine og stabile. Ingen har gått ned i vekt, med unntak av Charlie, men han er gammel herre med muskelsvinn.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

utmeldt

Re: Løs mage

Post by utmeldt »

Ikkje godt å vite. :huh:

Eg har ei med periodevis laus mage, men ho har ein svulst nær endetarmen, så foklaringen ligg nok der.

I tillegg til antibiotika, og mat relatert diare kan parasitter gi laus mage. Behandlingen der er vel Stronghold o.l. Har også lest ein plass at rotter med hjertesvikt kan vere plaga med laus mage, men eg kjenner ikkje til mekanismen bak dette.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Løs mage

Post by wollf »

det kan være sykdom. men jeg har opplevd at noen av mine får det innimellom uten at det er sykdom også. nå får mine mye forskjellig da. men er det noen som er stresset om dagen?

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Løs mage

Post by WillyWonka »

Jeg vet ikke nøyaktig hvem det er, men det står mellom fire stykker (siden det bare er fire stykker som er ute å leker).
Jeg skal behandle mot mid snart tenker jeg. Ingen som har tydlige tegn på mid ennå, men mistenker at det kan være noe. Kan ikke se noe på noen av dem, men de klør en anelse mer.

Det er ikke noe mer stress her enn vanlig. Alt går som vanlig og har hatt gutta med til veterinær, men det er tilsynelatende ingenting å finne. Snakket med veterinær på Stend pr telefon og de anbefalte en eller annen pasta som kunne gis, eller ett pulver som kunne gis i vannet. Bio ett eller anna..
Stakk innom dyreklinkikkene i åsane, men ingen hadde noe som kunne brukes. Kjørte til slutt til stend, men der hadde de stengt fem minutter før jeg kom og skulle være stengt de neste to timene :P
På dyreklinikken på midttun zoo åsane hadde de ett pulver som kunne blandes i vann for hund og katt, men forbytte her har jeg erfart ikke er en god ide bestandig :P Noen ganger går det strålende, mens andre ganger er det våte kaker overalt :O

Men det er ikke noe kritisk, det er ikke ofte og ingen har gått ned i vekt :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Løs mage

Post by wollf »

Du kunne spirt meg. Jeg har pasta

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Løs mage

Post by WillyWonka »

Men jeg vil ikke ha pasta. Gutta mine liker det ikke, og når jeg ikke vet hvem det er, har jeg ikke lyst og stappe pasta i dem alle :P
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Post Reply