Adskillelse etter kastrering

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Solhaugen
Stjeler mat
Posts: 55
Joined: 11 Aug 2014, 10:41

Adskillelse etter kastrering

Post by Solhaugen »

Jeg fikk den ene av rottene kastrert i går, og lurer på hvor lenge jeg bør vente med å slippe han inn til broren igjen. Dyrlegen sa jeg burde vente minst en uke og mente broren kunne bite opp såret, men jeg synes dette hørtes veldig lenge ut. De driver da ikke å biter på hverandre ellers, så jeg kan ikke helt forstå hvorfor han skal begynne med det nå.
Han har vært i det lille sykeburet nå men jeg satte det inn i det store buret i natt så han ikke skulle være helt alene. Hvis det er forsvarlig vil jeg helst slippe han ut igjen i kveld, selvsagt under oppsyn. Broren var også nede i sykeburet og hilste på i går uten noen problemer.
Har prøvd så godt jeg kan å søke etter svar på dette, men har ikke klart å finne noe. Regner med at det har vært spurt om før.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Adskillelse etter kastrering

Post by wollf »

Ville ventet men latt de hilse på hverandre ute under oppsyn. Men de mener nok ikke biter men steller. Har en rotte noe rart på seg vil den andre prøve å fjærne det. Hvorfor er han kastrert? Jeg ville fulgt godt med på stingene og sett etter om det kom byller.

Solhaugen
Stjeler mat
Posts: 55
Joined: 11 Aug 2014, 10:41

Re: Adskillelse etter kastrering

Post by Solhaugen »

Kansje greit å sette han i reiseburet noen dager og bare lufte de sammen? Synes fortsatt at en uke hørtes veldig lenge ut.
Det ble kastrering fordi han begynte å oppføre seg aggresivt. Han begynte å angripe oss og prøve å bite hver gang vi skulle stelle buret og kom løpende om han var ett annet sted i rommet hvis han så vaskekluten. Jeg har prøvd alt jeg kunne for å venne han av med det, men det ble bare værre. Tydelig ett veldig stort behov for å beskytte territoriet sitt. Uansett fungerte det ikke lengere og ungene begynte å bli redde for han og turde ikke stelle de lengere. Ikke rart når han biter oss til blods. Jeg hadde en lang runde hver kveld og holdt på i buret til han ga seg og trakk seg unna, men så var det på'n igjen neste dag. Det kunne nok ha gått seg til hvis det bare var jeg som håndterte de, men her var alternative å kvitte oss med han. Den satt langt inne og jeg hadde ikke noe lyst men så det som den beste løsningen. Han hadde også begynt å bli veldig bøllete mot den mindre broren, men det ville nok ha ordnet seg etter hvert. Ellers er han fin og sosial når han er utenfor buret og ikke føler at vi truer hans område. Så jeg håper det blir bedre nå hvis han roer seg ned litt og broren slipper å være nervøs fordi han stadig får juling.

Solhaugen
Stjeler mat
Posts: 55
Joined: 11 Aug 2014, 10:41

Re: Adskillelse etter kastrering

Post by Solhaugen »

Nå har jeg satt brødrene sammen igjen etter at kastraten begynte å komme over det værste og oppføre seg omtrent som før. Har luftet de sammen hver dag og de har stått i hvert sitt bur inntil hverandre ellers. Det har vært litt slossing under luftingen og en skikkelig runde så pelsdottene føyk når de kom sammen i buret igjen før det var tilbake til normalen. Spennende å se på samspille mellom de. Det virker som den ukastrerte tar over som alfa nå. Han er roligere og setter bare broren litt på plass eller jager han litt uten å gå løs på han og starte slosskamp hver gang. Ellers er de gode venner og leker og sover de sammen. Så nå ser det ut til at samspillet mellom de (og oss) går mye bedre. Har merket at det også blir mindre markering enn før. Begge begynner også å bli ganske trygge på meg og er ivrige på å klatre på meg og krype inn i genseren. Så dette blir nok helt sikkert noen fine rotter:)
Jeg følger godt med på såret etter operasjonen, og det ser helt fint ut så langt. Så heldigvis gikk nok alt bra denne gangen.
Attachments
20140827_170801.jpg
20140827_170801.jpg (110.41 KiB) Viewed 2665 times

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Adskillelse etter kastrering

Post by Anniken.HH »

er godt å høre at det går bra, og at han har vist bedring så fort! :)
Men fortsett å sjekke området rundt såret - kjenn gjerne litt på det - i opptil en måned etter operasjonen.
Har en kastrat selv som 5 uker etter kastrering fikk en post-operasjons-byll. Men det er sjeldent, og vanligvis kommer de etter en eller to uker :)
(I følge veterinæren min)
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Post Reply