Hårtap, noen som vet hva dette er?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Snow
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 05 Jun 2013, 21:09
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Hårtap, noen som vet hva dette er?

Post by Snow »

En av rottene mine, Darby, er av typen "rex", en hunnrotte på 6 mnd. Hun har de siste par dagene begynt å miste pelsen på magen og lurer på hva det kommer av?
Noen som vet? :huh:

Det første bildet er av søsteren hennes som er identisk, hun har all pelsen sin. De to andre er av Darby. Det virker ikke som hun har vondt, men huden er veldig rosa.

Image

Image

Image

Snow
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 05 Jun 2013, 21:09
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Hårtap, noen som vet hva dette er?

Post by Snow »

Det er fortsatt ikke noen merker i huden, noe av pelsen vokser tilbake mens andre deler av pelsen på magen forsvinner igjen. Så vi regner med at det er "selv-barbering" eller en av de dominante som barberer henne. De prøver fortsatt å finne ut av hvem som er boss, så det er en mulighet.

Men vi holder øynene åpne fortsatt, og oppdaterer om det skulle vise seg å være noe annet.
Det er første gangen vi har en rotte av typen rex, så var så usikker med tanke på at pelsen dems er så anderledes.

utmeldt

Re: Hårtap, noen som vet hva dette er?

Post by utmeldt »

Eg trur ikkje det er uvanleg at rex rotter kan miste litt pels.


The fur on rex rats varies through their life. Males tend to have curlier fur, but in both sexes they can sometimes go through an odd kitten moult at around 4-5 weeks where they drop lots of fur and area almost bald in patches. Older rex rats often slowly become more and more bald, eventually looking quite moth-eaten. http://ratvarieties.com/type/rex/" onclick="window.open(this.href);return false;

Snow
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 05 Jun 2013, 21:09
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Hårtap, noen som vet hva dette er?

Post by Snow »

Takk for informasjonen, jeg klarte ikke å finne noe på det selv! Jeg mistenkte at det kunne være noe sånt, bare godt å høre det fra andre kilder. Håper hun får pelsen tilbake, for vi tør ikke å leke med henne sånn som vi gjør med søstrene hennes, lenger. De kommer opp til oss å ruller over på ryggen å vil ha bellyrubs! :aww:
Hun vil ha det også, men vi tør ikke ta på magen hennes i tillefelle vi gjør vondt værre :huh:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Hårtap, noen som vet hva dette er?

Post by WillyWonka »

Tror ikke det der er helt uvanlig. Noen rex har dårligere pelskvalitet enn andre. Det jeg da tenker på at noen mister pelsen ujevnt enn andre. Har sett det ved ett par anledninger, mest hos marsvin.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Post Reply