øyedråper

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

øyedråper

Post by Anniken.HH »

Hvordan gir man øyedråper til rotter?
Noen metoder?
Er jo ikke akkurat lett å ''spre'' øyelokkene deres uten å få en liten advarsel
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

utmeldt

Re: øyedråper

Post by utmeldt »

Her går det mykje betre når eg har pakka heile rotta i teppe slik at berre hovudet syns, virker til å vere mindre redd då og godtek å bli dryppa. Men de kniper augene sammen, så ikkje alltid like lett å få det til. Mykje havner utanpå. På mennseker skal en dra nedre augelokk fosiktig ned, og dryppe der, eg får det ikkje til på rotter.

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: øyedråper

Post by Sara Syversen »

Litt seint svar kanskje.
Men om noen andre trenger så har jeg gjort det slik ihvertfall.

Disse bildene er angående porfyrin/blødende øye problemer og hvordan lettest man kan dryppe dem uten at rotta/rottene blir stresset av situasjonen. Jeg bruker en hel tube/pipett jeg til jeg ser det er borte.

Jeg har flere metoder jeg har brukt.
Men lettest er om de får noe mat. Sitte å stryke dem, snakke rolig og ikke virke stresse selv at dette må vi få gjort fort. Det overføres lett har jeg skjønt av egne erfaringer.

Men metode nummer en er å sette seg på en stol. Ha en pute på fanget og et håndkle over puten. Har du en mini balje med pledd oppi også som dem føler seg trygg i så bruk det.
Sett en skål foran med noe mat. Jeg har grønnsaks smoothie som jeg har smurt utover en liten skål. Da bruker dem som regel litt tid.
Når jeg ser rotta er rolig tar jeg å drypper forsiktig litt ovenfor øyet. Så tar jeg pause til hun vrinsker den første av seg. Så drypper jeg nærmere øyet og hun ihvertfall Betsy som jeg har begynner å vaske seg selv.
For vær gang hun vasker over øyet drypper jeg en ny dråpe.

Hvorfor jeg gjør det å ikke gnir selv er for at vi kan jo ta hardere en nødvendig. Dette har ihvertfall funket hos meg med flere av tottene. Gubben i heimen bare gnir over. men jeg gjør ikke det da. opp til vær enkelt eier. veldig forskjell fra rotte til rotte hva hun/han tolerer også.

Den andre metoden er meget lik den første. Men istedenfor å gjøre så mange forberedelser som kan stresse en rotte...
Slik som Bella med røde øyne jeg har. Da gjør jeg det rett fra køya jeg ser hun slapper av i. Litt saltvann er lett å vaske bort fra en køye eller fleecepledd senere. Bruker også skål med noe mat da også først..
Last edited by Sara Syversen on 26 Dec 2014, 01:36, edited 1 time in total.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: øyedråper

Post by Sara Syversen »

1013871_10152878107676830_2541871519707380090_n.jpg
10885177_10152878107856830_2028079598497773012_n.jpg
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: øyedråper

Post by Milla »

Her fikk jeg samboeren til å holde selve rotta. Men jeg tok hånda rundt hodet og dryppa ned i øyet. Heldigvis har mine vært flinke og finnet seg i det :cheer:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Post Reply