lvi

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
c00nan
Sofaspiser
Posts: 150
Joined: 13 Aug 2013, 01:22
Kjønn: Kvinne

lvi

Post by c00nan »

skriver det kort.
Har 2 rotter med lvi i de øvre luftveiene, jeg har vært hos 2 forskjellige dyrleger (inkludert Tonje på ryen) og ingen av dem vil behandle rottene mine da de er så friske ellers (god form, spiser og drikker bra, bare litt nysing).
Hun jeg var hos i dag anbefalte meg å ikke behandle dem og bare ikke ta inn noen andre rotter før de jeg har har gått bort da de nye kommer til å bli smittet. Hu kunne gi meg antibiotika kur (10 - 30 dager) hvis jeg ABSOLUTT ville det men lvi'en kom ikke til å bli borte, bare dempet og mest sannsynelig kom til å blusse opp igjen etterhvert (kansje 6 mnd ellernoesånt).
Det er aldersforskjell på de så måtte nok skaffet meg en ny uansett men står egentlig på venteliste hos oppdretter.
Er det ''trygt'' å ta inn en ny unge eller burde jeg vente til etter de jeg har, vil jo ikke at den lille skal bli smitta og burde jeg velge å ta antibiotika kur eller er det ikke noe vits da den ikke vil fungere i lengden? Rottene er altså 2 år og 1 år og 4 mnd så er ikke sikkert de trenger å ta en ny etter 6mnd uansett

utmeldt

Re: lvi

Post by utmeldt »

Er det mycoplasma som er årsaken til deres kroniske luftvegproblemmer, eller noko anna? Kva sa dyrlegen?
Mycoplasma er smittsom, men rottene reagerer ulikt når det gjeld utvikling av evt luftvegsproblem som følge av denne. Det er godt mulig det finst mycoplasma frie rotter i Norge, men eg vil anta størstedelen av tamrotter i Norge alt er bærere av denne mikroben.

c00nan
Sofaspiser
Posts: 150
Joined: 13 Aug 2013, 01:22
Kjønn: Kvinne

Re: lvi

Post by c00nan »

det er godt mulig, det er ikke støv eller trekk og de har hatt det en god stund så.
Hu sa det ligger i de øvre luftveiene hvertfall og hvis de skulle finne ut hva slags virus det er må de bedøves og tas prøver av eller noe sånt.. Hu sa at antibiotika ville nok dempe det men ikke virke i lengden

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: lvi

Post by WillyWonka »

Jeg synes det høres merkelig ut..

Greit nok at man ikke skal behandle alt til en hver tid. Er det i de øvre luftveiene, kan det sammenliknes med en forkjølelse hos oss, og ikke alltid det er behov for behandling.
Mange av luftveisinfeksjonene til rottene skyldes gjerne mycoplasma, en form for bakterie uten fast cellevegg, og trenger derfor en annen antibiotika som ikke går på å skulle ødelegge celleveggene. Vibranord er f.eks ett godt alternativ for dette. Jeg har ikke brukt å ha problemer med tilbakevendene LVI etter behandling med Vibranord..
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

utmeldt

Re: lvi

Post by utmeldt »

Trur ikkje at ein blir kvitt mycoplasma sjølv om rotta får adekvat antibiotika behandling, ein kan redusere antall mikrober, og gjere rotta symptomfri, men den ligger fortsatt i kroppen, og vil hos enkelte rotter blusse opp igjen ved passende anledning. Auker plagene utover nysing i ny og ne bør ein vurdere behandling, de kan jo ikkje gå og streve med pusten. Og som Willy Wonka sier må dei då få antibiotika som virker på mycoplasma.
Mycoplasma kan og gjere rotta meir mottakelig for infeksjoner med andre bakterier som kan forårsake luftvegsinfeksjoner.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: lvi

Post by WillyWonka »

Ja det kan godt hende det vil ligge latent, det skal jeg ikke si noe på for der kan jeg for lite :) Kan jo hende jeg bare har vært heldig, men de som har fått behandling (med unntak av Lille Blå), så har jeg ikke hatt tilbakefall. Meeeeen nå kan det jo også nevnes at jeg har ikke hatt mange med LVI siden jeg begynte i 2010 :P Mine har stort sett holdt seg friske :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

c00nan
Sofaspiser
Posts: 150
Joined: 13 Aug 2013, 01:22
Kjønn: Kvinne

Re: lvi

Post by c00nan »

Burde jeg prøve antibiotika kur da? Og da er det ''trygt'' å ta inn en unge?

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: lvi

Post by WillyWonka »

Jeg ville forsøkt antibiotika. Det kan jo hende den får luftveisinfeksjoner senere i livet, men heller det enn at den skal få livet sitt forkortet fordi den ikke får puste. Livene deres er mer enn kort nok i utgangspunktet.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Post Reply