Hodet på skakk og "ukonsentrert"? Slag?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
kristofferesp
Pinky
Posts: 8
Joined: 15 Sep 2014, 15:16
Location: Ålgård, Rogaland
Contact:

Hodet på skakk og "ukonsentrert"? Slag?

Post by kristofferesp »

Jeg har ei rotte som har "begynt" å gå med hodet på skakk. Det heller til venstre, og ser litt rart ut. Har vært sånn ett par dager.
Balansen ser ut til å være normal. Han klatrer og balanserer på lik linje som de tre andre. Han leker, vasker seg, spiser og viker ikke fra en liten slosskamp.
Han er født rundt 20. August 2014, så han er nesten 5 måneder.

Det virker også som han har blitt litt "dum", og ikke følger helt med. F.eks nå for 2 min siden sto han på en ca 30 cm høy plass og fikk en godbit. Han tok godbiten og trakk seg bakover, men fungte ikke med hvor han gikk og falt ned... :crazy:

En annen ting han gjør er å rulle rundt. Hvis han er på skulderen min, og begynner å klatre ned armen kan han fint finne på å rulle rundt. Det skjedde to ganger, og etter det har jeg ikke hatt han på skuldera i tilfelle han skulle falle. Men han kan også rulle bare jeg koser ham litt på siden, holder ham litt løst i hendene eller når jeg skal sette ham inn i buret. :roflmao:

Oppsumert, så oppfører han seg normalt, men virker ukonsentrert og rar. :hmmm:

Noen her inne som har erfart noe lignende? Jeg mistenker at det kan være et lite slag.
Kommer til å sjekke hos dyrlegen om noen dager :redd:
:angel: Kasper, Jesper, Jonatan og politimester Bastian. :angel:

utmeldt

Re: Hodet på skakk og "ukonsentrert"? Slag?

Post by utmeldt »

Hode på skakke, ruller rundt. For meg høyres dette først og fremst ut som øyrebetennelse. Infeksjon fører til hevelse inni øyra, noko som igjen påvirker balansenerven. Du bør komme deg til dyrlegen med han så fort som mulig. Det er viktig å komme i gang med behandling ( antibiotika og evt smertestillende/netennelsesdempende medisin) så tidlig som mulig for å unngå permanent skade på balansenerva.

Det finst og andre diagnoser f.eks hjernesvulst som kan gi liknande symptom ( ein ser her ofte at rotta oppfører seg rart, har problem med å bedømme avstand, og omgivelser, av og til hode på skakke, går i ring, problem med å holde maten med hendene). Hode på skakke kan også vere ein av symptoma ved hjerneslag. http://ratguide.com/health/neurological/stroke.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Lukke til, og god bedring! :)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hodet på skakk og "ukonsentrert"? Slag?

Post by wollf »

Mellomøre betennelse. Vetrinær nå

kristofferesp
Pinky
Posts: 8
Joined: 15 Sep 2014, 15:16
Location: Ålgård, Rogaland
Contact:

Re: Hodet på skakk og "ukonsentrert"? Slag?

Post by kristofferesp »

Tusen takk for svar!
Da er dyrlegen kontaktet, så får vi håpe Kasper blir frisk igjen!
:angel: Kasper, Jesper, Jonatan og politimester Bastian. :angel:

kristofferesp
Pinky
Posts: 8
Joined: 15 Sep 2014, 15:16
Location: Ålgård, Rogaland
Contact:

Mellomørebetennelse

Post by kristofferesp »

Da har Kasper vært hos vetrinæren. Han ble diagnosert med mellomørebetennelse som wollf sa.
Så nå begynner han på antibiotika. Så får vi håpe det hjelper! :cheerful:

Kan forresten da si at jeg var hos Anne Sofie W. Stie på Arken Dyreklinikk på Ålgård. Veldig hyggelig dame som kan anbefales :cheerful:
:angel: Kasper, Jesper, Jonatan og politimester Bastian. :angel:

utmeldt

Re: Hodet på skakk og "ukonsentrert"? Slag?

Post by utmeldt »

Krysser fingrane :)

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Hodet på skakk og "ukonsentrert"? Slag?

Post by WillyWonka »

Hvilken antibiotika har du fått? hvilken dose?

en av mine hadde det for et par år siden :P Han elsket antibiotika :P
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

kristofferesp
Pinky
Posts: 8
Joined: 15 Sep 2014, 15:16
Location: Ålgård, Rogaland
Contact:

Re: Hodet på skakk og "ukonsentrert"? Slag?

Post by kristofferesp »

Han har fått Baytril. 0,2 ml pr. dag i 7 dager :cheerful: Og Kasper også elsker antibiotikaen sin! Og de 3 andre står og ser gjennom sprinklene og lurer på hvorfor han får godsaker de ikke får :giggle:
:angel: Kasper, Jesper, Jonatan og politimester Bastian. :angel:

Post Reply