Hva gjør vi nå?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Mashiem
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 27 Jul 2012, 23:56
Location: Oslo
Contact:

Hva gjør vi nå?

Post by Mashiem »

I kveld døde den eldste av våre tre rotter, Arya.
Hun har vært litt slapp og tufs en stund, antagelig pga alderdom, men virket fortsatt i god aktivitet før i dag. Da jeg i kveld skulle se til henne og ta henne ut for litt kos og lek så bare lå hun livløs og stiv over matfatet sitt, med blod i munnen.

Alle andre rotter vi har hatt som har avgått med døden har vært på grunn av giftsprøyte hos dyrlegen pga kreft. Arya derimot aner vi ikke hva døde av.

Problemet vårt er nå hva i alle dager skal gjøre med henne. De tidligere rottene er begravet i hagen, og det hadde vært optimalt for Arya også, men med tele i jorda så er det ikke sjans at vi får til det før utpå vårparten.
De første to hadde vi akkuratt samme problemstilling med. Vi tok da og pakket dem i en pappeske, tapet godt igjen med plast og puttet i fryseren til våren kom, hvor vi da hadde en liten seremoni.
det er ikke like aktuellt nå, da vi ikke aner grunnen til dødsfallet og av hygienehensyn ikke vil ha henne samme sted som mat oppbevares.

Det vi da lurer på er hvilke alternativer som finnes (som ikke har ordet "søppel" i seg).
Jeg vet kremering hos dyrlegen er en mulighet, men slik jeg har forstått det så er det rimelig svinedyrt.

Hvilke andre løsninger kan dere komme på?

Med vennlig hilsen en sorgtung og deperimert familie

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Hva gjør vi nå?

Post by kikky »

Felles kremering skal ikke være altfor dyrt.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Mashiem
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 27 Jul 2012, 23:56
Location: Oslo
Contact:

Re: Hva gjør vi nå?

Post by Mashiem »

Sant nok, men det er også ekstremt upersonlig.

Ingerid Øksnevad
Stjeler søppel
Posts: 776
Joined: 05 Jun 2013, 09:37

Re: Hva gjør vi nå?

Post by Ingerid Øksnevad »

Jeg har en død tott liggende i fryseren mens jeg venter på at jeg kan begrave henne. Om du ikke vil ha henne i din egen fryser kanskje du kan få noen til å "passe på" henne til våren?

utmeldt

Re: Hva gjør vi nå?

Post by utmeldt »

Det er for seint å gjere det no, men eg pleier å grave opp eit par hol i hagen før frosten kjem, og legge ein kasse og nokre planker over. Så legger vi rotta der, og fyller på med blomsterjord. Eg gløymte å grave opp hol hagen i haust, og har lenge fundert på kva eg skal gjere med gamlemor som kanskje snart må reise til ostemarkene. Eg har heller ikkje lyst til å levere til felleskremering eller ha ho liggande i frysen, og sidan det er utruleg vanskeleg å tine opp jorda no så har eg tenkt å grave ho ned i ei stor blomsterpotte for så å grave ho ned i hagen når det tiner opp. Må berre finne på noko lurt slik at det blir enkelt å få jorda ut av potta seinere utan at alt detter frå kvarandre, kanskje kle potta med plast først.

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Re: Hva gjør vi nå?

Post by rottegal »

Jeg har også pleid å la de ligge i fryseren til det blir mulig å begrave de. Fordbert lå 2,5 år i fryseren etter sin død, fordi vi aldri fikk ut fingeren. :P
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Post Reply