"Klikke/Klynke" lyder

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: "Klikke/Klynke" lyder

Post by Ida Davidsen »

Hun fikk 0,25ml Vibranord to ganger daglig, og symptomene forsvant. Men nå har de kommet tilbake. De startet denne gangen som forrige gang, en slags "pipe" lyder. Men etter noen dager utviklet de seg til kraftige surkle lyder, noe som har skjedd nå også. Siden det forverrer seg på den måten det gjør og at det forsvant etter en kur, vil jeg ikke tro det har noe med om hun er stresset eller lignende. Hun har heller ingen porfyrin.
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: "Klikke/Klynke" lyder

Post by WillyWonka »

Hvor lenge gikk du på kuren?
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: "Klikke/Klynke" lyder

Post by Ida Davidsen »

10 dager. Kuren ble ferdig i vinterferien.
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: "Klikke/Klynke" lyder

Post by Ida Davidsen »

Må legge til at når jeg kom hjem i dag har jeg lagt merke til noen rester av porfyrin i ansiktet hennes, noe hun ikke har hatt tidligere. Det var ikke mer enn noen rester i pelsen.
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: "Klikke/Klynke" lyder

Post by Milla »

Personlig, ville jeg nok tatt henne med til et veterinær for å sjekke igjen. Evt prøvd ut en annen ab, og kanskje forlenget kuren til 14 dager for eks.
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: "Klikke/Klynke" lyder

Post by Ida Davidsen »

Da skal jeg se om jeg får kontakt med veterinær senere i dag. Problemet er at de veterinærene i områdene ikke kan spesielt mye om rotter. Ikke de jeg har vært hos i hvert fall. Det er som oftest jeg som snakker og de som sier seg enig i at jeg mest sannsynlig har rett. Jeg får nesten alltid for store doseringer, noe jeg sier i fra om så klart. Jeg bor da i Sarpsborg, og jeg kan ikke dra alt for langt da jeg er avhengig av andre som kan kjøre meg. Ofte ikke så mange som gidder å kjøre meg langt for en rotte dessverre. Familien min er ikke helt positive til behandling av dem, da de ikke lever så lenge.. :suspicious: Men de hjelper allikevel med betaling i de fleste tilfeller. Med unntak av om det er snakk om operasjoner.
Vet dere om noen veterinærer i området som dere kan anbefale?
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: "Klikke/Klynke" lyder

Post by Milla »

Slike har vi vel alle rotteeiere vært borti...
Men å prøve baytril for eks, evt en litt lenger kur enn kun 10 dager. Kan nok hjelpe. Her hos oss bruker vi mest baytril til behandling av lvi.
Kan dessverre ikke hjelpe med vet info i nærområde ditt...
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: "Klikke/Klynke" lyder

Post by Ida Davidsen »

Da skal jeg nok få snakket med veterinæren om det.

Burde jeg bekymre meg for den andre rotta? Det har gått ca 1 og en halv mnd siden Lulle begynte med surklingen. Hun ble da behandlet og den forsvant midlertidig. Sammy, den andre rotta er frisk og fin, og viser ingen tegn til det samme.
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: "Klikke/Klynke" lyder

Post by Milla »

Tror ikke du skal bekymre deg for den andre rotta. Det er dumt å behandle en rotte unødvendig, bare fordi burkamerat er syk. Her har ikke det vært et problem, vi behandler kun den rotta som er syk, og det har ikke vært smitte her. Som regel når det er flere som har blitt behandlet så er det fordi de også har symptomer :cheer:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: "Klikke/Klynke" lyder

Post by Ida Davidsen »

Tenkte ikke på å behandle henne, det hadde jeg ikke gjort med mindre hun også viste symptomer. Men lurer på om det er grunn til bekymring for at hun også blir smittet etter at det har gått så lenge uten at hun har blitt det. Eller er hun ute av faresonen. Hvis hun skulle bli smittet hadde hun vell kanskje blitt det allerede?
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: "Klikke/Klynke" lyder

Post by Ida Davidsen »

Nå har jeg vært hos veterinæren og nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg snakket med henne om å kanskje bytte antibiotika og om at den forrige doseringen jeg fikk utgitt var alt for stor. Jeg viste henne den pdf'en dere henvendte meg til, men hun var ikke helt enig med den. Hun mente at læreboka hennes hadde rett, uansett. Ikke vet jeg. Men jeg fikk til slutt den doseringen jeg mente var rett, med Baytril for 14 dager. Men hun ville at jeg bare skulle gi henne det en gang daglig, og at mann ikke skal medisinere en rotte med Baytril 2 ganger daglig.

Det som jeg ble mest overrasket av er måten jeg fikk antibiotikaen på. Ikke resept til å hente på apoteket slik som vanlig, siden hun mente at det ble å kaste bort veldig mye antibiotika, som er sant egentlig. Men i stedet dro hun opp 14 sprøyter ed antibiotika og ga til meg. 1 for hver dag. som skal ligge helt åpne oppi et krus.. Kan ikke dette påvirke holdbarheten? Og bare 1 gang daglig?

Slenger med et bilde av det.

Image
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Re: "Klikke/Klynke" lyder

Post by mily »

Dyrlegen min gjør også dette innimellom da slipper man alt sløseriet pluss at man slipper på apoteket :) pleier dog å få flere doser på en sprøyte. Og med tupp på enden :) har også bare gitt en gang daglig og mine har blitt friske hver gang :)
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

utmeldt

Re: "Klikke/Klynke" lyder

Post by utmeldt »

Er det flytande Baytril du har fått?
Flytande Baytril får ein ikkje på apoteket, men kun hos dyrlegen. Dei kan ikkje skrive ut resept på den. I tillegg er holdbarheten på Baytril kun ein knapp månad etter at hetteglasset er åpna og den er ganske dyr, så det er like greitt å gjere det slik dyrlegen har gjort. Så lenge det er propp på sprøyta, og dei blir oppbevart mørkt og i romtemperatur så skal dette gå bra. Men husk å blande den ut i noko før du gir den til rotta.
Last edited by utmeldt on 17 Mar 2015, 20:35, edited 1 time in total.

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: "Klikke/Klynke" lyder

Post by Ida Davidsen »

Det er ingen propp på dem?

Skal hun bare ha det 1 gang daglig?
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: "Klikke/Klynke" lyder

Post by Ida Davidsen »

Hva skjer om det ikke er propp på dem da?
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

Post Reply