Sterilisasjon

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
metalrat
Stjeler mat
Posts: 70
Joined: 18 Jan 2015, 22:56
Kjønn: Kvinne
Location: Fredrikstad

Sterilisasjon

Post by metalrat »

Kommende fredag tar jeg jentene mine til dyrehospitalen til å sterilisere dem. Grunden at jeg har bestemt meg til det er å senke kreftrisiko. Det hørtes kjempesmart ut da jeg hadde informasjonssamtale med legen men nå nærmer seg datoen og jeg merker at jeg blir meget nervøs og begynner å tvile om det er den riktige å gjøre. Folk her i forum som har erfaring med sterilisasjon pga. senking av kreftrisiko?

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Sterilisasjon

Post by kikky »

Er det chip du mener eller en operasjon?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

metalrat
Stjeler mat
Posts: 70
Joined: 18 Jan 2015, 22:56
Kjønn: Kvinne
Location: Fredrikstad

Re: Sterilisasjon

Post by metalrat »

Operasjon

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Sterilisasjon

Post by wollf »

ikke på operasjon nei. det er like stor risk å legg rotta i narkose og opperere som å få svulster.
sjensen for at du mister tidlig er større. å kastrere hanner er risky nok og en sterinlisering ved fjerning av livmor er enda værre.
ofte får de infeksjoner da rotter ikke tåler de tådene de bruker så godt.

det er heller ikke lov i norge og sterilisere et dyr uten medisinsk grunn.

vil anbefale deg å vurdere chip selv om dette enda er litt på forsning stadiet. mye omdiskutert tema, og man vet ikke langtids effekten på dette samt om det egentlig har en effekt på jursvulster.

nå har jeg ikke mye erfaring med chip på rotter selv men vet at i hundemiljø er dette mye oppe til diskusjon da mange mener hundene ikke bare endrer adferd, og blir tykkere (noe de blir uansett ved sterinlisering) men også får andre typer sykdommer som hypofysesvulst osv.

det er dyrt, og vil koste mindre å opperere svulsten, og tryggere når den tid kommer

metalrat
Stjeler mat
Posts: 70
Joined: 18 Jan 2015, 22:56
Kjønn: Kvinne
Location: Fredrikstad

Re: Sterilisasjon

Post by metalrat »

Tusen takk wollf for svaret. Jeg tror vel du har redd angående komplikasjon og risiko. Det finnes så mange forskjellige meninger og det er svært irriterende når man prøve å gjøre det riktige og man vet ikke hva dette er som er riktig. :-(

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Sterilisasjon

Post by wollf »

riktig mener jeg er å bruke den tiden man har godt, kose og nyte den sammen og ikke tenke på det som kan komme.
bestefar sa altid en ting er sikkert med livet, vi skal alle dø en dag

metalrat
Stjeler mat
Posts: 70
Joined: 18 Jan 2015, 22:56
Kjønn: Kvinne
Location: Fredrikstad

Re: Sterilisasjon

Post by metalrat »

Da var timen hos legen avbestilt. Jeg har tenkt mye mye om alt og synes at det er rett og slett feil å gjenomfør hvilken som helst operasjon uten helsegrun. Føler meg mye bedre nå ....

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Sterilisasjon

Post by Sara Syversen »

Det er mange som anbefaler hormonchipp til jenter. Tonje dyrlegen på ryen har ikke opplevd noen ulemper på det.
Vi kommer til å forsette med det etter hva Betsy måtte igjennom med svulst opprasjonen. En billig forsikring i forhold på hva dem må igjennom ved svulst.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Sterilisasjon

Post by Sara Syversen »

Den ene rotta vi ikke hadde satt chip i fikk hypofysesvulst her da ; (
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

metalrat
Stjeler mat
Posts: 70
Joined: 18 Jan 2015, 22:56
Kjønn: Kvinne
Location: Fredrikstad

Re: Sterilisasjon

Post by metalrat »

Hvor lenge holder en sånn en chip da?

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Sterilisasjon

Post by Milla »

Det er ikke blitt forsket på hvor lenge den faktisk holder hos rotter. Enten så varer den ut livet til rotta, eller så varer den de 6 mnd som er vanlig for katter...
Det er mange teorier som går ute. Vi chippet en av jentene våre for 1,5 år siden, med en 6 mnd chipp. Hun har ikke blitt aggressiv igjen, så man skulle jo da tro at chippen fortsatt funker. Men det er kommet teorier om at handlingsmønsteret blir såpass endret at rotta ikke går tilbake til det gamle handlingsmønsteret når chippen går ut av virkning... Men før det blir forsket på, så vet vi vel egentlig ikke for sikkert :cheer: Funker gjør det i hvert fall :)
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Post Reply