Porfyrin rundt øyet

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Porfyrin rundt øyet

Post by Kesia Madeleine »

Min eldste rottemann, Tiras, på straks 2 år har de siste ukene fått en del profyrinproduksjon rundt det ene øyet. Det andre øyet er helt fint. Da jeg var hos dyrlegen med Kyros (pga lungebetennelse) for ca 3 uker siden så var Tiras med og jeg fikk veterinæren til å ta en titt på øyet. Øyet i seg selv så bra ut uten skader. Veterinæren sa at det var nok en liten irritasjon. Øyet har ikke blitt bedre. Jeg vet at porfyrin kan være indikasjon på stress, sykdom og alderdom. Dersom det er alderdomsplager, ville det ikke da gjerne vært på begge øynene? Noen som har erfaring med dette og evt. litt tips? Jeg vasker øyet hans innimellom litt forsiktig med saltvannsløsning. Veterinæren lyttet på ham og så på ham og han virker helt frisk og fin. Han er alfa i flokken og stresser nok litt innimellom med den rollen pga. en nykomling som kom i flokken for en måneds tid siden. Han har litt å holde styr på for å si det sånn. Kanskje han har porfyrin pga at Kyros var syk også, mtp at de sikkert alle ble smittet av viruset selv om det ikke brøt ut på de andre. Tenker å ta en tur til veterinæren igjen dersom det ikke blir bedre. Noe annet jeg kan gjøre selv bortsett fra vasking med saltvann?
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Porfyrin rundt øyet

Post by wollf »

erfaringsmessig er to øyner sykdom, og et øye irritasjon eller stress.
om det ikke er noe i nese heller er det neppe noe i luftveiene. kan nok være tung å holde posisjon og rollen sin om man merker alders tegn.

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Porfyrin rundt øyet

Post by Kesia Madeleine »

Ja. Han virker frisk og fin, god apetitt og oppfører seg normalt. Ingen ulyder på ham heller eller porfyrin fra nese.
Har mine mistanker om at det kan være stress pga alfarollen er litt tung å ha nå når han begynner å bli eldre. Kyros og også Soul er litt "yppete" av seg, så rollen krever nok litt.
Er det noe jeg kan gjøre for at porfyrinen skal gi seg eller bli bedre? Han ser litt tynnere ut i pelsen ved øyenkroken på det øyet (sikkert fordi han gnir seg litt der pga. porfyrin)
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Porfyrin rundt øyet

Post by Milla »

Jeg har ei slik ei :crazy:
Witney her har hatt det nærmest siden jeg fikk henne. Hun har også blitt endevendt av vet sjekket øye og alt, og jeg har snakket med matmor om det. Ikke noe galt med øyet! Men etter mye observasjon var konklusjonen at hun fikk rundt det ene øyet(det samme hele tiden), når hun var stresset. Særlig ved nye introer, uro i flokken og endringer i hverdagen(sånn som når vi flyttet).
Siden november/desember har hun nærmest hatt det konstant. Men så har det skjedd en del, 3 nye inn, 2 døde osv.
Det forverret seg litt forrige uke(jeg tipper akkurat det er pga alderdom), og hun får nå øyedråper for å "lindre" litt, og det ser ut til å hjelpe på mengden porfyrin som kommer.
Jeg kan sjekke hva det heter når jeg kommer hjem.
Ellers har jeg også kun brukt saltvann for å vaske bort, ser jo umulig behagelig ut med inntørket porfyrin rundt øynene.
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Porfyrin rundt øyet

Post by Kesia Madeleine »

Takk for svar! Godt å høre at hun ikke er syk, men at det er stress. Selv om det ikke er kjekt det heller. Tiras har mer fuktig porfyrin rundt øyet, ikke så mye inntørket egentlig. Litt blank på øyet. Har hatt noen dyrlegebesøk "forgjeves" for å si det sånn. Ting jeg får beskjed om som går over av seg selv. Derfor jeg har avventet det litt med et nytt dyrlegebesøk. Dumt å bruke så mye penger bare på å få høre at man må dra hjem igjen x)
Ja gi meg gjerne en lyd på hva de øyendråpene heter ^^ Drypper du de innpå øyet, eller vasker du bare over med det?
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Porfyrin rundt øyet

Post by Milla »

De heter Spersadex med Kloramfenikol. Jeg drypper de 1 dråpe i hvert øye, 2 ganger daglig i 7 dager. Witney har sin 3 dag nå med øyedråper og det er nesten ikke noe, bare litt i øyekroken.
Jeg fikk egentlig disse øyedråpene til Kali hadde litt såre øyne(sår rund kantene på øynene), og dyrlegen sa at jeg kunne prøve de på Witney, evt ha disse liggende om det ble veldig ille. De funker som bare det!
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Porfyrin rundt øyet

Post by Milla »

Jeg drypper forresten rett inn i øyet(det lønner seg å være to, særlig om du har en som Witney som kniper øynene igjen for harde livet ! :giggle: ). Det blir alltid et lite overskudd, altså det renner litt ut når de kniper igjen etter dryppet. Det bare gnir jeg litt inn rundt kantene(forsikting, nærmest stryk), og over det lukkede øyet :cheer:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Porfyrin rundt øyet

Post by Sara Syversen »

Har du prøvd å forandre noe på nesting materialet ? Her tålte ikke Bodil avispapir og heller ikke så mye fleecebiter/strimler. Eneste som fungerte var Lambi tørkerull som jeg har lest noen her inne var bra nok til noen fuzzer. Det var en fin redning her i en periode. Også å støvsuge ofte å putte in noen flere plastikk ting. Jeg tok vekk en del stoff køyer å prøvde å gjøre det mer luftig om jeg kan si det slik.

Men også Betsy her har hatt en del problemer med porfyrin etter svulstoprasjonen på høsten som var og mer. Det har alltid vært noe underliggende her ihvertfall på henne. Betsy har også bare på et øye om dagen men ja hun hadde LVI utbrudd etter oprasjonen. Og nå har alderen satt sitt preg på henne. Hun har vært ganske så hardbarka å vært igjennom mye stakkars. Men har skjønt at hun ikke tåler så mye av Lambi tørkerullen her heller som var min tidligere løsning som fungerte .
Det kan kun være inne i buret en dag, max to. Støvsuge daglig også å bytte på hennes yndlingshengekøye vær 3 dag siden hun griser fælt stakkars. Da har øyeproblemene blitt veldig bra her ihvertfall.
Hun kan jo ha blitt mer lat når hun har blitt eldre? ihvertfall Betsy bamsen er det da. Jeg byttet også hva som var på hyllene her som støvet mindre. Eller som da var lettere å støvsuge også.
Håper du finner ut av det. Men ja som flere skriver så kan det jo være stress også.



Når det kommer til drypping. Så har jeg lært mine til å gjøre jobben selv jeg. Mindre stressende for rotta.

Det er flere metoder som jeg har brukt.
Men lettest er om de får noe mat. Sitte å stryke dem, snakke rolig og ikke virke stresset selv at dette må vi få gjort fort. Det overføres lett har jeg skjønt av egne erfaringer.

Men metode nummer en er å sette seg på en stol eller puff. Ha en pute på fanget og et håndkle over puten. Har du en mini balje med pledd oppi også som dem føler seg trygg i så bruk det.
Sett en skål foran med noe mat. Jeg har grønnsaks smoothie som jeg har smurt utover en liten skål. Da bruker dem som regel litt tid.
Når jeg ser rotta er rolig tar jeg å drypper forsiktig litt ovenfor øyet. Så tar jeg pause til hun vrinsker den første av seg. Så drypper jeg nærmere øyet og hun ihvertfall Betsy som jeg har begynner å vaske seg selv.
For vær gang hun vasker over øyet drypper jeg en ny dråpe.

Hvorfor jeg gjør det å ikke gnir selv er for at vi kan jo ta hardere en nødvendig. Dette har ihvertfall funket hos meg med flere av tottene. Gubben i heimen bare gnir over. men jeg gjør ikke det da. opp til vær enkelt eier. veldig forskjell fra rotte til rotte hva hun/han tolerer også.

Den andre metoden er meget lik den første. Men istedenfor å gjøre så mange forberedelser som kan stresse en rotte...
Slik som Bella med røde øyne jeg har. Da gjør jeg det rett fra køya jeg ser hun slapper av i. Litt saltvann er lett å vaske bort fra en køye eller fleecepledd senere. Bruker også skål med noe mat da også først..


Her er en video av Betsy som vasker selv og jeg forklarer det litt i videoen ;)


Image

Image
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Porfyrin rundt øyet

Post by Kesia Madeleine »

I går tok jeg turen til dyrlegen siden ting ikke forbedret seg av seg selv. Han brukte øyelys og forstørrelsesglass og da klarte han å se et lite mikroskopisk hår som vokste feil vei og derfor har irritert øyet. Vi puttet ham i en gassboks med narkose slik at veterinæren kunne fjerne håret. Da Tiras var neddopet fikk veterinæren tatt en nærmere titt, og da så han at det var flere småhår som lå feil. Disse fikk han nappet ut, øyet ble skyllet og øyedråpe gitt. 1 hel time var jeg inne hos veterinæren. Nå skal øyet dryppes med øyedråper 2 gr daglig i 10 dager. Så får vi krysse fingrene for at ikke det samme skjer når hårene vokser ut igjen. Ellers er alfagutten frisk og sprek og fyller 2 år i dag ^^ Håper jeg har ham leeenge <3
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Porfyrin rundt øyet

Post by Sara Syversen »

Åååh så braaa. I grunn bra du stolte på magefølelsen din å ikke gav opp også. Jeg har måttet mast om ting med Betsy selv. Og selv om man kan stole på vet så skjønner man jo selv også om noe er på ferde. Må nok være deeeeilig stakkars å ikke ha hår inne på øye noe mer.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Porfyrin rundt øyet

Post by Milla »

Jeg kan skjønne at du, Sara, bruker den metoden når det er snakk om kun saltvannsdråper :cheer: Men jeg hadde nok ikke villet skylle ned hele området rundt øyet med øyedråper som har forskjellige virkestoffer osv i. Med da at det antakelig er farlig for rotte om de får i seg mengder av dette... Heldigvis så har mine rotter godtatt en god del håndtering, til og med Kali som ikke er så veldig glad i menneskelig kontakt ellers, synes det var greit å bli holdt litt fast og dryppet rett i øyet (kanskje hun skjønte at det var for å hjelpe henne? :giggle: )
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Porfyrin rundt øyet

Post by Kesia Madeleine »

Ja, når ting ikke blir bedre og man har følelsen av at noe ikke stemmer helt så er det best å dra til veterinær ^^

Øyendråpene jeg fikk (husker ikke navnet i farten) er ganske seige, så er vanskelig å dryppe inn på øyet. Jeg får Henrik til å holde Tiras med hodet stabilt, og så skviser jeg ut en dråpe og toucher den innpå øyet. Den glir da utover og legger seg litt som en "film" innpå. :)
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Porfyrin rundt øyet

Post by Sara Syversen »

Ja måtte ha gubben for å hjelpe meg med rescue Bodil altså når hun skulle ha Kloramfenikol. Hun var jo ikke akkurat så glad i å bli tatt på heller til å begynne med. Hjalp litt med hånkle rundt og en godbit etterpå. Hun tilgav oss fort heldigvis. Men ja har måtte gjort det her oxo
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Post Reply