Nød avliving

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Nød avliving

Post by Sara Syversen »

Hei jeg fikk en mail her om dagen om en som hadde en rotte som hadde falt ganske langt ned og brekt ryggen. Krampetrekninger og mer var det. Det var langt til vet men hun/han fikk da ordnet dette allikevel gjennom noen som kom å hjalp hun/han med nød avliving.

Jeg vil gjerne vite hva som er det mest humane å gjøre hvis et fryktelig tilfelle er ute og det vil ta for lang tid til vet. Det er et sensitivt tema kanskje for mange. Men veldig nødvendig å vite.

Jeg skulle kanskje ønske jeg hadde kunnskapen til å gi en bedøvelse sprøyte først. Men fortell gjerne om dere har havnet i en slik situasjon noen gang. Og hva dere måtte gjøre.

Skosnor

Re: Nød avliving

Post by Skosnor »

Noen forslag, men dyrlege bør selvsagt foretrekkes. Beste alternativ etter min mening er edelgasser.

I forskning ansees dekapitasjon, altså halshugging, for den raskeste metoden. Gift kan sjeldent brukes, siden det kan "forurense" blodstrømmen på rottene og ødelegge resultatene. Kanskje lite sannsynlig at en eier vil gjøre noe så dramatisk, selv om rotten lider stor og akutt nød, med tanke på skaden dette påfører legemet.

Nakkebrudd ved vridning av nakke kan være et mulig alternativ. Men igjen krever dette en "hands on" tilnærming, som kanskje ikke alle er like villige til å være med på.

Jeg vet at noen foretrekker å skyte f.eks. hunden sin, men rotter er små og raske. Kanskje ikke et egnet alternativ.

Drukning tar noe mer tid, men forskingen tilsier at det er relativt smertefritt. Hvis en vasker rotten i varmt vann med avfettende såpe først, for så å drukne den i vann med saltløsning kjølt ned til underfrysepunktet, vil dette frembringe hyperventilasjon hos rotten, som da drukner fortere.

Gassavliving er også et alternativ, men krever tilgang til selve gassen og kunnskap om hvordan den kan brukes, da flere gasser kan være farlige og eksplosive. CO2 forgiftning kan oppnås ved å sperre rotten inne i en liten beholder. Rotten vil ta opp oksygenet i beholderen og utånde CO2en, som til slutt vil forårsake døden. Men CO2 er en giftgass, og vil fremkalle kvelningsfornemmelser.

Avliving med edelgass krever litt investering i utstyr. Vet ikke hvor mye en beholder med helium koster, men det er rundt 2000 kroner for en gassflaske med argon. Men dette er kanskje det mest humane alternativet. Du trenger en gassbeholder (helium eller argon, men argon er tyngre enn luft og bør derfor foretrekkes), og en beholder hvor rotten kan avlives. Edelgassen vil fortrenge luften fra beholderen, og rotten dør av hypoksi, altså oksygenmangel. Siden edelgasser ikke er giftige, vil ingen kvelningsfornemmelser oppstå. Rotten dør helt smertefritt. Forsøk på mennesker viser at en blir apatisk/likegyldig og til og med euforisk etterhvert som oksygentilgangen fjernes.

Link til slutten av BBC-dokumentaren " How to kill a human", hvor programlederen beskriver hans opplevelse av hypoksi.

https://m.youtube.com/watch?v=vlRFul216LM" onclick="window.open(this.href);return false;

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Nød avliving

Post by Sara Syversen »

Takker så mye for utfyllende informasjon. Ja vett vil ALLTID være å foretrekke her.

Det vanskligste ville vel vært drukning av det du skrev. Hadde jeg nok aldri klart. Men gass burde jeg nok lese da om. Mest sannsynlig gubben i huset som måtte ha gjort det her kanskje. Men man må jo lære seg dette egentlig desverre. Takker igjen. Får håpe jeg slipper selvfølgelig noen gang å måtte gjøre det men ja.

Jeg har vært med på å sett hvordan min bror måtte gjøre det på undulater da han var oppdretter så har sett hvordan det gjøres ved nakken. Også halshugging av høne på gård.
Så er ikke helt ukjent. Men tungt er det å gjøre det på egne dyr.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

utmeldt

Re: Nød avliving

Post by utmeldt »

Skosnor wrote:
Drukning tar noe mer tid, men forskingen tilsier at det er relativt smertefritt. Hvis en vasker rotten i varmt vann med avfettende såpe først, for så å drukne den i vann med saltløsning kjølt ned til underfrysepunktet, vil dette frembringe hyperventilasjon hos rotten, som da drukner fortere.
Hvilken forskning er det som tilsier at drukning skal vere relativt smertefritt? Eg håper at ingen finner på å avlive dyr ved hjelp av denne metoden.

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Nød avliving

Post by Marit Fosen »

En skal ikke tro alt en leser, og forskning kan være så mangt! Sier som Iwona - håper ikke noen finner på å bruke drukning som avlivingsmetode.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Skosnor

Re: Nød avliving

Post by Skosnor »

Er enig med dere begge. Men metoden er kanskje å foretrekke fremfor og skjære opp eller vri istykker sitt eget kjæledyr? Noe dødsangst, ja, men etter det jeg husker fra artikkelen i Nature, så fremkaller metoden mindre smerte enn systemsjokkmetoder som nakkevridning og halshugging.

Har dere vært nødt til å avlive selv? Hvordan gjorde dere det?

Har som mål å lage et edelgasskammer. Kan poste mer info hvis jeg får det til.

utmeldt

Re: Nød avliving

Post by utmeldt »

Nei, metoden er ikkje å foretrekke. Den framkaller muligens mindre fysisk smerte, men prosessen er langvarig og framkaller åndenød, angst, stress og ubehag som er grusomt å oppleve for dyret. Meiner å huske at metoden har vore mykje brukt på ville dyr i enkelte land, men er " bannlyst" no. Det er faktisk forska på kva som skjer i kroppen til dyra ved drukning, og konklusjonen er at ein ikkje skal bruke denne metoden til avlivning.

Eg har ikkje avliva rotter heime sjølv om det ved to tilfeller har vore nødvendig å få gjort fort. Eg bruker dyrlegen om eg så må dra han ut av senga midt på natta.

Einaste metoden som eg kunne ha vurdert som siste utveg er avlivning ved CO2, men eg ville ikkje har gjort det utan å tilføre CO2 på ein eller annan måte - å ha dyret i ein boks med lokk på er seigpining og ingen god metode, og eg håper at ingen vil bruke den heller. Det må visse nivåer av Co2 til for å bedøve dyret, så for å avlive det utan å skape ubehag.

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Re: Nød avliving

Post by Hoyst_87 »

Jeg har måttet nødavlive 2 ganger. Ene gangen var en akutt dårlig rotte der jeg ikke hadde råd til dyrlege, jeg fikk en bekjent til å ta livet av denne. (Han var vant med avliving av kanin for slakt.) Han brukte rett og slett en stor hammer mot en hoggestabbe. Jeg var ikke med og så på, men i følge ham og søsteren hans (som jeg jobbet for) går det veldig fort. (Det vil jeg tro det gjør også.) Men er nok en del blod og søl.

Gang nr 2 var også en akutt syk rotte, der jeg heller ikke hadde råd eller anledning til dyrlege (søndag langt fra folk), heldigvis hadde en som lånte et verksted på gården, mulighet til å hjelpe meg. Han rygget rett og slett bilen over rotta. (Hun var så dårlig at hun ikke klarte å bevege seg noe særlig, ble lagt i en plastpose og en annen på verkstedet holdt henne på plass.) Det gikk fort, hun var borte med en gang. Skal man gjøre dette må man selvsagt ha et hardt underlag, så ikke dyret bare blir klemt ned i grus eller gress.

Per nå har jeg ikke dyr uten å ha mulighet til å ta dem til veterinær ASAP hvis nødvendig, og jeg fatter ikke at jeg kunne ta så "lett" på ting mtp økonomi til veterinær tidligere.. Men ting kan skje, man kan være langt fra folk og trenge alternativer. Er man for eksempel på hytta på fjellet er det ikke så lett alltid. Da kan hammer eller baksiden av en øks være et alternativ, eller hvis man har asfalt/betong tilgjengelig, bil også være et alternativ.

Å prøve å knekke nakken på rotter anbefaler jeg ikke. På veldig unge, ja kanskje, der vet jeg flere har en "knekk og vri"-metode som visstnok skal fungere ganske bra. På voksne rotter skal dette visstnok være ganske mye vanskeligere.

Gasser og lignende føler jeg ikke at jeg har kunnskap nok til å bruke, hverken med tanke på rotta eller med tanke på egen sikret ved lekkasje fra beholder osv.

Men det beste alternativet er såklart alltid veterinær.
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Nød avliving

Post by Anders Ruller'n »

Hadde for en tid tilbake et uhell med en av to rotter vi reiste ned til Oslo etter. Han kom i klem i badromsdøra. Rottene våre går ofte ut halve dagen, er vi hjemme selv. De hadde lagt seg inne i sofaen, så de ble rett og slett avglemt.

Stakkaren som fikk døra rett over nakken hadde kramper en god stund etter at jeg klemte han i døra. Den tid hadde jeg han i fanget, håpte på at han skulle komme til seg selv igjen, men det ble mindre kramper etterhvert. Til slutt ble han helt slapp. Da var jeg sikker på at jeg hadde gjort ham lam, da jeg ikke viste at det tar lang tid før dødsstivheten slår inn for fullt. Jeg var sikker på at han levde, så meg i øynene, men ikke hadde mulighet røre på seg.

Fikk ringt til veterinær, som kunne fortelle meg at dødsstivhet kan ta opptil 2 timer før det slår inn. Det fikk roet meg ned, men fortsatt noe av det jævligste jeg har vært med på. Jeg tok rett og slett livet av ei rotte som jeg mer eller mindre så på et fullverdig familiemedlem. Skvetter fortsatt av dører som går i smell f.eks.

Alternativene jeg vurderte skulle jeg måtte ha tatt han selv, var:

Knekke nakken eller slippe en stor stein over han. Jeg ville nok endt opp med det første, da det ikke ville sett like brutalt ut etterpå. Veterinæren sørget forsåvidt for at vi fikk levert han gratis til frysning og kremering. Rottene tar tross alt ikke store plassen.

Er man bestemt i det man knekker nakken på et dyr, så vil jeg tro det er det som er mest smertefritt for rotta + at man slipper ødelegge dyret med klemming/slag f.eks. Tviler på de fleste har gass tilgjengelig skulle det dukke opp en situasjon, som skulle tilsi at man har behov for det.

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Nød avliving

Post by Vimsy »

Vil bare legge til her at jeg har hørt (må også innrømme at jeg aner ikke hva jeg selv tror), at mennesker som har druknet/vært nær ved å drukne, som har blitt reddet fra det, har sagt at dette opplevdes ikke så ille. Men off... synes fortsatt det høres fælt ut jeg. Kommer jo sikkert an på mange faktorer...
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

utmeldt

Re: Nød avliving

Post by utmeldt »

Eg har aldri høyrt eller lest om at nokon skal ha uttalt at drukning/nærdrukning ikkje er så gale. Å ikkje få puste er ein grusom opplevelse, og det er ein grunn til at drukning er forbudt som avlivningsmetode av myndighetene i dei fleste land.

Drowning is not euthanasia
http://www.nwhc.usgs.gov/publications/d ... .WSB01.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Nød avliving

Post by wollf »

Hammer er raskest og enklest

Ingerid Øksnevad
Stjeler søppel
Posts: 776
Joined: 05 Jun 2013, 09:37

Re: Nød avliving

Post by Ingerid Øksnevad »

Jeg hadde fått mannen min til å skyte den, mens jeg holdt den på en måte så den følte seg trygg.

Krysser det som krysses kan for at vi ikke trenger å gjøre dette - noen av oss.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Nød avliving

Post by wollf »

Skyte? Du ville vel mister fingra da ?

Ingerid Øksnevad
Stjeler søppel
Posts: 776
Joined: 05 Jun 2013, 09:37

Re: Nød avliving

Post by Ingerid Øksnevad »

Håper jeg aldri trenger å finne det ut. Er selvfølgelig et alternativ å legge totten i noe den føler seg trygg i. Det jeg aldri kunne gjort er å holde den fast og gjøre den så redd at den kjemper for å komme seg unna meg :cry2:

Post Reply