Nød avliving

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Troya
Klatrer på møblene
Posts: 539
Joined: 06 Apr 2014, 13:07
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Nød avliving

Post by Troya »

Tenker også jeg ville slått med en hammer eller noe. Fort og gæli. Den ville ikke merket en ting... Håper virkelig jeg slipper noe sånt da.

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Nød avliving

Post by Anders Ruller'n »

Ene rotta vår har blitt lam fra ca. midt på kroppen og nedover. Rottene våre får utetid på soverommet, da vi har gått til anskaffelse av hund. Dessverre så har vi ikke fått med oss hvordan det skjedde at hun har blitt lam i bakparten av kroppen. Hele bakparten er totalt livløs. Hale og føtter henger etter rotta når hun kravler seg framover med forbena.

Vi har i samråd med veterinær tatt beslutningen om at vi må nødavlive henne i dag. Samboer har et søskenbarn som er bonde. Han har fått oppgaven, da han har måtte nødavlive flere dyr ila. sin tid som bonde. Øks er det som vil bli brukt, dessverre.

Veterinær anbefalte avkapping av hode, eller vridning av nakke hos en "kyndig" person.

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Re: Nød avliving

Post by mily »

Er mange dyrleger som er oppe på lørdager, tror jeg heller ville gjort det :/
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Nød avliving

Post by Anders Ruller'n »

Koster 3500 kr. kun for konsultasjon i dag, så det tar vi oss dessverre ikke råd til. Har pratet med veterinær.

Rotta vil uansett ikke merke noen til det i følge veterinæren vi har pratet med pr. telefon.

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Nød avliving

Post by Kesia Madeleine »

Har hun blitt lam pga slag/blodpropp eller mistenker du at det har skjedd en ulykke som har ført til det? utrolig trist... Hvor gammel er hun? Ikke kjekt å finne dem syk eller skadet... Man er så forskjellig når det kommet til avliving at dere må bare gjøre det som er best for rotta og også dere selv.
Jeg personlig synes at å avlive med sprøyte hos dyrlegen er fælt nok for meg, så jeg hadde aldri klart å avlivet selv eller fått noen andre til å gjøre det. Det blir rett og slett for grotesk for meg. Med sprøyte blir det en rolig stund hvor man får koset og klappet på rotta til den trekker sine siste åndedrag. Dette er traumatisk nok for meg, så her blir det aldri avliving på noen annen måte. Da får jeg heller punge ut noen tusenlapper og leve på vann og havregryn. Matlysten er uansett aldri på topp når man mister et familiemedlem man elsker mer enn seg selv.. Men som sagt, man er så forskjellig, så man må bare kjenne godt etter på seg selv hva som er riktig. <3
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Nød avliving

Post by Anders Ruller'n »

Vi avventer til mandag etter en ny samtale med veterinær.

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Nød avliving

Post by malap »

Når det er nød, og eneste mulighet for å unngå mer lidelse av noe dyret likevel vil dø av - ville jeg lagt hodet på en stein og brukt stein/hammer. Det høres groteskt ut, og ikke noe jeg vil oppleve! Men når vi har måtte nød-avlive halvdøde fugler, mus eller andre dyr som er blitt påkjørt eller skadet så hard at de ikke har sjans til å overleve, så er dette metoden vi har brukt. Det er selvfølgelig forferdelig, og ikke noe man ønsker å gjøre. Men en rask død er å foretrekke fremfor en lang og smertefull en.
Malena

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Nød avliving

Post by Sara Syversen »

Off så fælt Anders Ruller'n :cry2:
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Post Reply