liten kul

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
c00nan
Sofaspiser
Posts: 150
Joined: 13 Aug 2013, 01:22
Kjønn: Kvinne

liten kul

Post by c00nan »

har lest litt rundt men tenkte å spørre for sikkerhetsskyld.
Har ei gammel dame på 2 år og 4 mnd som har fått en liten kul på magen, og lurer på om det er noen måte å kjenne om det er noe skummelt eller ikke? den kan liksom ''flyttes rundt'' på.. kan jeg se det an litt eller dyrlegen asap? Hu er litt dårlig til beins men ellers helt fin i formen

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: liten kul

Post by WillyWonka »

c00nan wrote:har lest litt rundt men tenkte å spørre for sikkerhetsskyld.
Har ei gammel dame på 2 år og 4 mnd som har fått en liten kul på magen, og lurer på om det er noen måte å kjenne om det er noe skummelt eller ikke? den kan liksom ''flyttes rundt'' på.. kan jeg se det an litt eller dyrlegen asap? Hu er litt dårlig til beins men ellers helt fin i formen
Det er vanskelig å si hva det er, men vet at det er veldig vanlig at hunnrotter får jursvulst. og siden hun er såpass gammel, er det ikke sikkert at en operasjon vil ha noe for seg. Mange kan også leve lenge med en svulst uten at det egentlig gjør noe, så lenge den ikke er til inder for henne.

Om den på en måte sitter helt ute i huden og er hard, kan det gjerne være talg. Det har en av gutta mine hatt og er uproblematisk å gå med.
Sitter den ute i huden og er myk, kan det kanskje være en form for abcess (en lomme med puss). Dette har jeg også hatt og den har sprukket her hjemme Da har jeg bare brukt å rense det med vann for å forebygge ny infeksjon. Den kan også dreneres hos veterinær.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: liten kul

Post by Anders Ruller'n »

Hunnrottene får ofte jursvulster når de blir eldre. De kan vokse svært sakte, for så starte vokse hurtig. Av og på.

Dessverre så er det vanlig at rotter (spesielt) de fra dyrebutikk får jursvulst. Vi måtte ta den ene rotta vår i fjor pga jursvulst. Hun fikk det når hun var ca. 2 år gammel. Levde fint med svulsten i ca. 6 mnd. før vi måtte ta henne pga. størrelsen på svulsten. Hun hadde ingen hindringer pga. svulsten, men den siste måneden ble hun både tynnere og mindre aktiv.

Vi har nå ei rotte nr. 2 som har fått det samme. Hun er på ca. samme alder, 2 år. Av erfaring så vil vi la henne gå med det til det blir såpass ille for rotta mtp. størrelse på svulsten at hun får sovne inn.

Begge rottene her hos oss har fått svulstene i armhula først (framfot). Det spredde seg etterhvert på den første.

c00nan
Sofaspiser
Posts: 150
Joined: 13 Aug 2013, 01:22
Kjønn: Kvinne

Re: liten kul

Post by c00nan »

Vil da tro det kansje er talg siden den er liten hard og løs/sitter i huden, hun er ellers i bra form :cheerful:
vet at mange kan fint leve med sånne kuler til de blir større/plagsomme men ville høre for sikkerhetsskyld! blir jo litt bekymra for jentami [HEAVY BLACK HEART]

Post Reply