Betennelse i øret ?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Betennelse i øret ?

Post by Sara Syversen »

Hei Jeg spør for en venn her. Kopierer bare inn det hun skrev. Håper kanskje noen kan hjelpe :redd:

Gollum klør veldig i øret sitt og går med hodet litt på skakk. Han leker og er i fin form ellers. Kan ikke se noe smuss fra øret eller i øret men han er tydelig plaget. Han går ikke med hodet veeeldig skjevt og ikke hele tiden, men ofte når han står stille. Jeg skal til veterinær på tirsdag, men kan det bli for lenge å vente? Startprisen i helga er på 2000kr så det blir litt mye med tanke på at vi skal ut med 20 000 i operasjon på katten vår, 2000kr i tannrens på hunden vår og 1700kr for chipping av en annen rotte... Også hadde vi nettopp en katt inne i går også... Er det smittsomt forresten? Bør jeg skille han fra de andre rottene? Er det noe jeg kan gjøre for å lindre plagene frem til veterinærbesøket? Han skal få litt metacam. Legger også merke til at han klør mye på høyre side på kroppen, kan det ha noen sammenheng?

Ser nå at den ene blodåren i øret hans er hoven... Lurer fælt på indre ørebetennelse jeg også nå. Kan rotter få blomkåløre?
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Betennelse i øret ?

Post by Sara Syversen »

Ingen som kjenner igjen noe av dette ?
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

utmeldt

Re: Betennelse i øret ?

Post by utmeldt »

Kan vere mellom/indre øre betennelse. At han klør seg i øyra, og held hode på skakke han tyde på det. Ved øyrebetennelse bør ein i grunn komme i gang med behandling så fort som mogleg for å unngå permanent skade på balansenerven. Hode på skakke kommer pga hevelse i øyra som påvirker balansenerven. Behandles med antibiotika og smertestillande ( eller prednisolon). Er den hovne blodåren inni øyregangen? Har aldri høyrt om blomkål øyre hos rotter, men dei kan få svulster og utvekster inni øyra som igjen kan forårsake fleire av dei symptoma som kommer ved øyrebetennelse. Ved øyre betennese kan ein også sjå rødme/hevele på yttre øyre, så behøver ikkje vere noko anna enn det.Dyrlegen finner ut av det når han ser inni øyra. God bedring til rottemannen!

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Betennelse i øret ?

Post by Sara Syversen »

Takker for svar Iwona gir beskjed videre jeg.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Post Reply