Drikker og tisser mye

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Drikker og tisser mye

Post by malap »

Jeg synes Majsen drikker litt mye, ligger på 0,5 dl/døgn (eller er dette normalt?). Det har hun gjort siden hun kom, men jeg synes det ser ut som om hun tisser mer enn vanlig nå, kanskje ikke rart når hun drikker så mye. Men det jeg reagerer på er at jeg den siste uken har sett mer tiss i hjørnet av buret enn vanlig (eller er hun kanskje blitt flinkere til å tisse alt på samme sted?).
I tillegg har hun vært mer inaktiv igjen de siste dagene, sover stort sett.
Og jeg fant litt bløt avføring i buret i dag, ikke helt diare og det var bare et par klumper som var litt skvist utover.
Så da er det kanskje lurt å bare gi henne RM1 i noen dager og kutte ut det andre (frukt/grønt ++) for en liten stund?

Kan disse symptomene være tegn på noe?
Malena

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Drikker og tisser mye

Post by Sara Syversen »

Bløt avføring kan være at hun har spist litt mye frukt bare også. Eller noe hun ikke er helt vant til.


Flaska lekker ikke vel ?
Kan hun være stresset av noe
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

utmeldt

Re: Drikker og tisser mye

Post by utmeldt »

Rotta sitt behov for væske ligg på 10-12 ml per 100 gram per døgn. Du kan jo rekne ut utfrå vekta på rotta di om det er i meste laget med 50 ml. Men eg veit ikkje om eg ville ha bekymra meg her, syns 50 ml er akseptabelt for ei vaksen ho rotte ( men mine veg ofte 400 gr)
Det du beskriver er meget vage symptom, og kan like godt tilskrivast døgn/dagvariajoner. Mine rotter har ulik aktivitetsnivå, og kan også ha litt laus mage om dei et for mykje grønt og frukt. Ville ha sett det an litt evt justert ned mengda frukt/grønt. Korleis ser pelsen ut? Glatt, og fin, eller bustepels? Porfyrin? Ulyder frå pusten? Bur ho åleine eller med andre?

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Drikker og tisser mye

Post by malap »

Jeg tenkte tanken jeg også, om det kan ha blitt mye frukt/grønt eller noe hun ikke er vant med. Har gitt ganske små biter av ting, da jeg ikke har peiling på hva hun var vant med fra før. Men er ikke så bekymret for det, da det var lite og ikke helt bløtt.
Flaska lekker ikke.
Hun har jo vært gjennom flytting, og det er jo stress i seg selv. Jeg har hatt henne en mnd ca nå.

Hun veier i underkant av 300 g (290 og noe mener jeg det var), når jeg veide for et par uker siden. Har ikke ville "plage" henne så mye med håndtering, da hun fortsatt er forsiktig og usikker. Må nesten gi henne tiden hun trenger, og hun ser fin ut, verken for tynn eller tykk. Hun er bare liten av størrelse.

Pelsen er blank og myk, utenom at hun har overproduksjon av fett på ryggen (håper det bedrer seg med forskiftet).
Klør fortsatt litt mer enn normalt synes jeg, men fått bad for uren hud når jeg fikk henne og parasittbehandling for 2 uker siden. Så jeg tenker det kan være stress inn i bildet her, og mistrivsel i fht det å være alene. Hun har vært alene hos forrige eier (hun er et halvt år), og alene her fordi jeg har ventet på baby fra akvariekullet (som vi skal hente i morgen).
Porfyrin er hun ikke plaget av nå, det var en del i starten. Men sluttet bla. å gi henne avispapir da jeg leste et sted her at det kan irritere noen. Etter det så har det vært fint. Ikke ulyder fra pusten, veterinæren har lyttet og undersøkt henne. Hun nøs mye i starten, men det kunne også komme av stress fikk jeg høre her. Og nå er det nærmest ingen ting av det.
Malena

Post Reply