Urinveisinfeksjon ?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Urinveisinfeksjon ?

Post by Sara Syversen »

Hei jeg synes Bella lukter noe mere stramt en før.

Det skal sies først her at det har i løpet av 2 måneder ca nå vært 2 nye rotter som har kommet inn. Og Betsy godklumpen gikk bort forrige uke som hun er oppvokst med.

Bella er nå 1,9 år ca. Skal bli 2 år i begynnelsen av august.
Kan eldre utskille en strammere lukt? Synes å huske Bodil luktet mer stramt når hun kom hit.

Men er usikker om det er grunnet stress eller at det har kommet nye inn.


Hun er mye bløt der nede ved urin åpningen. Men alikevel ingen rød missfarging som jeg har lest. Ser ikke ut som hun er sååå mye lekk som jeg har sett bilder av. Men et kr stykke?

Hvordan sjekker dem for urinveisinfeksjon? Gubben er nyoperert og vi kan ikke kjøre innover til hun vetten vi vanligvis bruker. Altså Tonje på Ryen som er noen byer unna oss.

Dem som er i min by har jeg ikke så tiltro til. Men tar selvfølgelig taxi til vetten her om nødvendig. Rottene betyr alt for meg. Men ja når dem himler med øya fordi vi har brukt penger på chipp til en rotte som ikke lever så lenge son hun sa så lyster man ikke på å bruke dem igjen. Mer var det også.

Men det er eeegentlig en 10 dagers kur med vibranord som er vanlig ?


Tusen takk for eventuelle svar.


Image

Image

Nooe ørlite porfyrin rundt det ene øye har det vært den siste uken også.
Og her har det nesten alltid indikert at det har vært et eller anna hvis det har oppstått.
Last edited by Sara Syversen on 16 May 2015, 01:12, edited 4 times in total.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Urinveisinfeksjon ?

Post by kikky »

De blir ikke nødvendigvis røde der nede ved en infeksjon. Vet du om ho drikker unormalt mye vann?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

utmeldt

Re: Urinveisinfeksjon ?

Post by utmeldt »

Om du får tatt en urinprøve, f.eks sette rotta i ein ren plastkasse og la ho bli der til ho har tissa, så kan din lokal dyrlege sjekke prøven med urinstix både for infeksjon og proteinuri. Det var iallfall slik vi gjorde det sist vi mistenkte urinveisinfeksjon på ei rotte.

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Urinveisinfeksjon ?

Post by malap »

Bare en tanke, diabetes (om rotter kan få det)? Da drikker og tisser de mye mer.
Malena

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Urinveisinfeksjon ?

Post by Sara Syversen »

Takker så mye for svar.
Blir nok ikke sååå lett å få henne til å være i en plastdunk til hun har tissa men. Får se hva jeg får til frem til mandag. Men ser jo dem går ofte på do rett etter dem har sovet så får kanskje prøve det ihvertfall.:)
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Urinveisinfeksjon ?

Post by malap »

Vet det går an å kjøpe noen sånne "papir pinner" på apoteket som man kan dyppe i urinen for å sjekke ang diabetes. Men tror det koster litt om jeg husker rett, har det liggende et sted fra jeg hadde marsvin.

Jeg mener det er vondt å tisse når man har urinveisinfeksjon (?), har hørt marsvin hyle når de tisser. Vet ikke om dette gjelder rotter, om de piper eller man kan se om de har vondt når de tisser? Rett på meg om jeg er helt på jordet her. Jeg har ikke hatt dyr med urinveisinfeksjon eller hatt selv, så jeg skal ikke si for mye.
Malena

Post Reply