Hiver etter pusten del 2 (prating)

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Hiver etter pusten del 2 (prating)

Post by wollf »

stemmer kikky.

flere av ungene, mor, og mors burvenner, slekt osv har påvist prating.
for de som husket Gneis og hilste på henne husker sikekrt dette.
lydene ligger i stemmebåndet og høres kun i halsen.
rotta lager lyd som minner om lvi.

men det er jo tydeligvis ikke det som er problemet her.
er nok bakterien som vi snakket om iom at det er flere som har hatt byller under halsen hos deg

utmeldt

Re: Hiver etter pusten

Post by utmeldt »

Eg kjøper ikkje heilt dette med at rotter prater, eg veit at det er en dyrlege som har diagnostisert dette, men utenom han er det lite å finne i litteraturen om at rotter prater. Hadde faktisk vore interessangt å følgt opp dette kullet ( om andre også har lyder) med tanke på lyder, og kva som skjer i luftvegane deres.

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Hiver etter pusten

Post by Anniken.HH »

Hadde det vært interessant å starte en egen tråd om dette?
Har selv erfaring med tre ''snakkere'', men føler ikke at det er helt riktig å diskutere det i denne tråden
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Hiver etter pusten

Post by kikky »

Moderator kan kanskje dele denne tråden?

Nå er dette en del år siden, men det var flere rotter over en lengre periode(ingen umiddelbar relasjon) som ikke viste noe tegn til infeksjon eller sykdom, de "lagde" bare lyd i øvre luftveier. At det blir karakterisert som prating, blir jo litt feil, ettersom det er en "ulyd" av en sort som ikke skulle vært der hvis de var OK?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hiver etter pusten

Post by wollf »

jeg kjenner ikke til den saken du snakker om.
men gneis var i allefall ikke syk, og det var thomas som undersøkte henne, som sa at det kom fra stemmebåndet.
lydene kom ikke konstant og kun i gitte situasjoner.

men orker ikke ta noen videre diskusjon på det. er alt flere tråder om tema på forum

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Hiver etter pusten

Post by Kesia Madeleine »

Ene gutten min Titus fra Tim Burton kullet gryntet innimellom når han var med meg og satt på skulderen. Han var helt stille ellers og hadde ikke en eneste luftveisinfeksjon eller forkjølelse i løpet av livet. Da jeg gav han oppmerksomhet og han var veldig bevisst på meg og koste seg så kom han med noen smågrynt. Så jeg er absolutt enig med Wollf i at rotter kan prate, men at dette gjerne hører til sjeldenhetene til.
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Hiver etter pusten

Post by malap »

Finnes det noen videoklipp/lydopptak av disse lydene?
Malena

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Re: Hiver etter pusten

Post by mily »

Dylegen min mente det var en lidelse som var veldig vanlig hos hester og har med bløtvevet i halsen å gjøre.. Men dette er som sagt en lyd som hun har hatt konstant hele livet og vi har vært hos dylegen med jevne mellomrom å sjekket det opp.. Entrapment ett eller annet, husker ikke helt hva det het... Men det gjorde til at hun ble fortere sliten enn alle andre men levde fint med det..
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Hiver etter pusten

Post by malap »

Er det kanskje slik som noen hunder har? Cavalieren til pappa hadde mye bløtvev i halsen (om jeg husker riktig at det var det da), og han lagde mye lyder når han pustet.
Malena

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Hiver etter pusten

Post by Tonje Lenore »

Jeg skal prøve å dele denne opp, men må på pc da og prøve litt da alt er så nytt med redigering osv, men skal få splitta den og gjort sånn at deg blir en helt ny tråd :thhpt: :flau:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

utmeldt

Re: Hiver etter pusten

Post by utmeldt »

Fint om du kan dele tråden!:)

Eg tenker at ein skal vere veldig forsiktig med å uttale at lydene rottene lager er prat. Rotter kommuniserer ikkje ved lyder som er høyrbare for mennesker bortsett frå skrik og hyl. Mange lyder kan tilskrivast mycoplasma og andre nese-hals-lunge sjukdommer som har årsak i patologiske forandringer i slimhinner/bløtvev. Ulike forandringer i vev, slimdannelse, og betennelsestilstand i slimhinna som følge av mycoplasma og andre sjukdommer kan bidra til at rotta lager lyder uten at det foreligger ein bakteriell infeksjon. Etter min meining kan mange av mycoplasma infiserte rotter samanliknast med Kols pasienter. Bakteriell infeksjon er ikkje alltid tilstades der heller sjølv om mange sliter med det, og kols pasienter lager ofte lyder og ulyder, og hoster og harker. At lydene kommer i visse situasjoner f.eks når rotta kommer opp på skulderen kan etter min meining ha med at lydene auker pga auka aktivitetsnivå, og spenning/stress. Det skjer ofte hos kols pasienter. Så lenge rotta ikkje er undersøkt opp og ned, med bla. a røntgen av lunger og diverse andre ting så kan ein ikkje konkludere at det ein høyrer er prat. Ein kjem ofte ikkje fram til rett diagnose kun ved å lytte med stetoskop.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hiver etter pusten

Post by wollf »

Det var nok litt mer enn stetoskop og Thomas er dyktig. Han har hatt kurs før på lyder og håper han vil igjen

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Hiver etter pusten del 2 (prating)

Post by Tonje Lenore »

Sånn, da var tråden splitta, fikk med det meste men si fra om noe mangler : p
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

utmeldt

Re: Hiver etter pusten

Post by utmeldt »

wollf wrote:Det var nok litt mer enn stetoskop og Thomas er dyktig. Han har hatt kurs før på lyder og håper han vil igjen
Det tviler eg ikkje på at han er. Men eg kjøper som sagt ikkje teorien om at rotter prater. Det finst altfor få beviser i forskningen til å dekke dette.
Kva slags undersøkelser gjorde dere for å fastslå dette med rotteprat?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hiver etter pusten del 2 (prating)

Post by wollf »

selv om du ikke finner det betyr det ikke at det ikke eksisterer. jeg sitter selv på masse info.
hadde et lite lyn kurs /foredrag om det sist treff også. mase kilder ol på saken

Post Reply