Pasteurella

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Pasteurella

Post by Sara Syversen »

Hei kan noen forklare meg på godt norsk hva Pasteurella er ?

Nå har det seg slik at Den 25 juni på kvelden så oppdaget vi en kul på Halsen til Turid (poison ivy)

Jeg prøvde å lese meg opp alt jeg kunne. Jeg trodde først det var abscess. Men det var en som sa da at mange i hennes søskenflokk da hadde Pasteurella. Jeg fant ingen god side som jeg klarte å forstå ordentlig hva denne bakterien var for noe. Og alle jeg kontaktet var jo opptatt dessverre. Og det så jo ganske ille ut på den lille jenta.
Som den hønemoren jeg er så sendte vi mail til Vetrinæren Tonje på Ryen som er veldig flink og sa det vi kunne si og sendte ved bilde. Hun trodde det var abscess og at vi fint kunne bruke vetten i Halden for dette. Dem i Halden sa jo i telefon at dem kunne ta prøve av kulen også. Men det viste seg at det var en ferie vikar som ikke viste så mye hva hun svarte på i tlf. For dem kunne ikke gi gassnarkose til rotta/ små dyr når vi var der.Vi forklarte at det mest sansynslighvis var Pasteruella og ønsket å få medisin for det. Altså bactrim.
Da dette ble anbefalt av noen personer jeg var på meldinger med. Men vi er jo litt rådville da vi ikke vet om det er 100% sikkert at det er det. Burde vel ta prøve for det ? Noen sa at alle i flokken burde behandles og noen sa bare Turid av dem jeg har snakket med. Hun vi var hos mente jo på at det bare var en abcess også. Så ja det er ikke lett å velge her.

For sikkerheten sin skyld skal vi på ny inn til vett på mandag. Altså denne gangen til Ryen så vi får tatt prøve av kulen.

Nå har det seg sånn også at vi var max uheldig den 26 juni. Etter hastetimen på fredag med Turid så kommer jeg hjem og fant Bella død. Håper selvfølgelig dette var alderdom og noe helt annet. Men det ble da litt mye for hun var helt frisk dagen før også før vi dro til vetten. Kan dette ha noe sammenheng ? Kan Pasteruella være dødelig ?

Litt bekymra rottemor her. Men takker for eventuelle svar.
hvis det er noen andre som har hatt denne bakterien i hus hva gjorde dere ?


Image

Image

Image
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Pasteurella

Post by kikky »

Av det jeg har lest er ikke Patseurella dødelig i seg selv. Og hvis rotta var helt frisk dagen før skal det ikke ha hatt noe med Pasteurella å gjøre. Det er en bakterie. I noen tilfeller kan Pasteurella, sammen med mycoplasma gjøre en luftveis infeksjon så alvorlig at uten behandling kan en rotte dø. Men den dør ikke av Pasteurella.

Jeg ville absolutt hørt med veterinæren om du kan få behandle alle rottene dine hvis det blir påvist pasteurella på test tatt fra byllen til Poisen Ivy. Hvis ikke alle rottene blir behandlet er jo sannsynligheten større for at Poisen Ivy får bakterien igjen og så er det på'n igjen med abscess. Karantene i perioden kan også være lurt.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Pasteurella

Post by Sara Syversen »

Takker så mye for svar Kikky. Det går bedre med Lille Turid nå stakkars.
Hun var utroooolig flink hos vetten også på mandagen som var. Tonje var sikker på at hun kanskje ville bite så mye som hun holdte på. Men neida. Hun var så flink stakkars. Hun fikk tømt den ekle store byllen og vi fikk salve til å holde den myk. Og fikk beskjed om å tømme den videre å rense. Hun klarte å dra av skorpen i dag da . Men såret ser fint ut for det. Jeg skylte med saltvann så godt jeg kunne. Håper alt går bra dem neste dagene også. Og ja alle får bactrim.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Pasteurella

Post by malap »

God bedring!
Malena

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Pasteurella

Post by kikky »

Så flink en tott, var nok veldig godt for henne å bli kvitt den store byllen. Anbefalte veterinæren å behandle alle rottene dine med bactrim, eller spurte du selv om det =) ?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Pasteurella

Post by Sara Syversen »

Hun likte egentlig ikke at jeg skulle behandle alle med bactrim . Men det har nå vært 3-4 veteranere som anbefalte det.
skal jeg stoppe ? Kunn ta Turid?
vil ikke gjøre noe feil. Så har spurt alle jeg kjente som kunne noe om dette.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Pasteurella

Post by WillyWonka »

Jeg hadde nok kun behandlet den "syke"
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Pasteurella

Post by kikky »

Behandle alle hvis du har muligheten =)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Pasteurella

Post by kikky »

Det virker jo som om "alle" fra den flokken hadde tegn på Pasteurella så den virker aggressiv nok til å spre seg videre innen flokken. Jeg syntes absolutt det lureste er å behandle alle som bor i samme buret =) Da er ihvertfall sannsynligheten for at den kommer tilbake en god del mindre.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Pasteurella

Post by malap »

Jeg kan ikke noe særlig om det, men jeg hadde nok behandlet alle for sikkerhetens skyld jeg - siden det er veterinærer som anbefaler det også.
Malena

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Pasteurella

Post by Tonje Lenore »

Jeg ville behandlet alle
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Pasteurella

Post by Sara Syversen »

Takker for svar alle. Ja jeg gjør nok det. Er jo litt små redd siden Bella døde også helt ut av det blå. Helt sikkert noe anna. Men ja jeg er litt ekstra overbeskyttende nå gitt.

Her ser dere Turid. Såret gror fint ;)
Maskotten Bob er i bakgrunnen. hehe

Image
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Pasteurella

Post by malap »

Jeg oppdaget plutselig under utetiden dems i kveld en kul på halsen til Ariel, akkurat samme plass! Skal ringe veterinæren i morgen tidlig. Kulen er mindre enn den på Turid, men kan det være det samme? Kan dette ha noen sammenheng? Turid er jo mamman til Ariel..
Håper jeg får den veterinæren som er flink på smådyr der i morgen, hvis ikke så bør jeg kanskje si hva det kan være da? Kommer til å be om hastetime, redd kulen kan klemme på luftrøret hvis den blir større?
Malena

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Pasteurella

Post by Sara Syversen »

Off, stor sjans for at det er det da tror jeg men :redd:
Bare å melde meg på innboks også om det er noe altså.
Turid er ihvertfall helt fin igjen nå.

Glad Vett Tonje sprakk den for oss først da. Vi måtte holde inngangen åpen så vi fikk presset ut alt i løpet av dem første 3 dagene her, skylde med saltvann og smøre på en krem for at skorpen skulle holde seg myk.

Hun ble rask fin. Og ja alle ble behandlet med bactrim.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Pasteurella

Post by malap »

Tusen takk for raskt svar Sara!

Var hun bedøvet/i gassnarkose når hun sprakk kulen opp? Tok dere forresten prøve av den?
Kan denne bakterien ligge latent i kroppen fra man blir smittet, og komme frem senere?

Fikk time hos veterinæren i dag 12.15, men det er ikke en vet som kan noe spesielt om rotter. Så da føler jeg at jeg må vite litt og fortelle henne hva det kan være, hva man skal gjøre og ja, hvilke medisin vi da bør ha.
Malena

Post Reply