Dårligere syn, vitamin/mineralmangel, hormon ubalanse, stress, lavt stoffskifte?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Dårligere syn, vitamin/mineralmangel, hormon ubalanse, stress, lavt stoffskifte?

Post by malap »

Som skrevet i overskrifen så lurer jeg altså på om den ene rotta mi kan ha noen mangler, hormon ubalanse, har lavt stoffskifte, er stresset, eller rett og slett ser dårligere/nesten er blitt blind? Litt usikker om jeg skulle legge dette inn på adferd eller helse, da det går litt inn i hverandre her.

Image

Majsen er en omplasseringsrotte som jeg overtok i starten av april, hun var da 6 mnd gammel, hadde vært alenerotte hele tiden og bodd i et lite terrarie. Når jeg overtok henne var hun en veldig forsiktig frøken, hun har siden da tydelig hatt dårlig syn og svaier/fokuserer en del. Hun tok veldig forsiktig tak i fingeren min med tennene sine og dyttet meg bort med munnen og hendene sine hvis hun ville være i fred, og da har jeg alltid latt henne være - det er hun som skal komme bort av seg selv. Hun var veldig redd, tisset på seg og virket ustø/mistet balansen de gangene jeg måtte løfte på henne (veterinærbesøk, burrengjøring og bading da hun hadde veldig uren hud/pels og buck grease da jeg fikk henne).
Hun var veldig inaktiv i starten, tyelig preget av å ha vært alene med lite utfoldelsesmuligheter. Sov mye, spiste lite, og brukte lite av arealet i buret. Holdt seg kun i bunnen av buret i starten men begynte sakte men sikkert å bevege seg litt og litt oppover i buret. Begynte å klatre litt men hadde dårlig koordinasjon - det så nesten ikke ut som hun hadde klatret før. Hun klødde, nøs og hadde en del porfyrin i øyne/nese i starten. Var hos veterinæren men han fant ingen ting galt, så det var nok stress.

Matlysten kom sakte men sikkert, hun ble mer aktiv, sluttet å klø, nyse og hadde ikke lenger masse porfyrin i øyne/nese, men sov fortsatt mye. Hun la på seg 50 gram og hud/pels ble bedre når jeg skiftet til RM1 foret.
Etter at jeg har fått 3 rotter til har hun blitt mer aktiv og beveger seg mer rundt.

1. spørsmål:
De siste ukene har hun begynt å ta veldig hardt i fingrene mine med tennene sine, aldri bitt til blods men kan "angripe" når jeg f.eks bare har hånden utenfor sovestedene hennes og koser med en av de andre, eller bare setter inn noe mat (jeg stikker aldri hendene inn der hun sover), det virker som om hun skvetter og kommer med et "skinnangrep". Siden jeg vet at hun ser dårlig så passer jeg på å prate og lage litt lyder med fingrene mine når jeg nærmer meg. Av og til ser det nesten ut som hun "fomler i mørket" når hun beveger seg rundt, "ligger lavt" når hun beveger seg og trenger mer tid på seg. Hun napper og drar mye i de andre rottene også, men de virker ikke å bry seg om det, er aldri noe bråk mellom henne og de andre, de lar henne drive på som hun vil. Har hørt at det kan ha med at hun "sjefer" å gjøre. Men har begynt å tenke at hun kanskje bare trenger å ha litt kontroll på omgivelsene sine siden hun ser dårlig? Men hun gjorde ikke dette før de 2 siste rottene kom i hus. Jeg lurer rett og slett på om synet hennes har blitt enda mer dårlig/eller om hun nesten er blitt blind?

2. spørsmål
Jeg leste et sted at rotter som har vært "aggressive" og fått tilskudd av B12-vitamin har blitt bedre, så nå har jeg kjøpt et vitamin/mineraltilskudd: http://www.ratwarehouse.com/shop_detail ... =91&cat=11
Kan det være en ide å gi henne ekstra med B12? Jeg vet hvertfall at det ikke kan skade, da det er vannløselig og kroppen skiller ut "overskuddet" i urinen.

3. spørsmål
Kan hun være i hormon ubalanse?
Vurderer sterkt å prøve å chippe henne nå.

4. spørsmål
Kan det bare være at det har skjedd mye nå med flere rotter i hus, nytt bur - at det rett og slett er en reaksjon på stress?

5. spørsmål
Kan hun har lavt stoffskifte? Jeg vet at det kan føre til at man blir lettere stresset, irritabel/humørsvigninger, at man er mye sliten/trøtt osv.

Kanskje er det en kombinasjon av flere ting som gjør at hun har endret adferd?
Takk til den som har tatt seg tid til å lese alt dette!
Føler meg litt hjelpeløs nå når den søte, forsiktige frøkna mi plutselig har begynt å bite etter meg.
Malena

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Dårligere syn, vitamin/mineralmangel, hormon ubalanse, stress, lavt stoffskifte?

Post by Marit Fosen »

Det skader ikke med et tilskudd av B12. B-vitaminene er som du skriver vannløselige, og det som kroppen ikke tar opp, blir skilt ut via nyrene. Endringen i adferden kan godt være en stressreaksjon. Forutsigbarhet er viktig for engstelige rotter, og her gjør du alt rett. Jeg vet mange har gode erfaringer med chipping av rotter. Jeg har kun prøvd det på en hann, og kan pr i dag ikke si om det hadde den ønskede effekten på ham. Det har ikke gjort noe med hans engstelse overfor meg.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Dårligere syn, vitamin/mineralmangel, hormon ubalanse, stress, lavt stoffskifte?

Post by malap »

Takk for svar : )

Jeg kan jo bruke det samme B12 tilskuddet som jeg bruker til meg selv, det er vel akkurat det samme.
Men det er jo voldsomt stor forskjell på meg og ei rotte i vekt, så selv om det er vannløselig så er det kanskje unødvendig å gi en hel tablett som jeg tar?
Malena

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Dårligere syn, vitamin/mineralmangel, hormon ubalanse, stress, lavt stoffskifte?

Post by Vimsy »

Hvorfor tar du b12 selv? Får rottene dine noen animalske produkter? Om det er spesifikt B12, og ikke B-vitaminer sånn i det hele du vil prøve å gi ville jeg nok heller innsprøytet det. Jeg sliter selv med opptak av B12 og kan skrive under på at det gir nervesystemet en real knekk. Det har ikke vært noen morsom prosess før vi har kommet frem til at jeg bør få sprøyter fast (etter en superknekk fordi jeg aldri hørte noe fra legen første gangen, og gikk flere måneder før jeg oppsøkte på nytt fordi jeg nettopp trodde det var noe psykisk galt med meg).

De fleste spm du stiller kan jo diagnoseres ved en blodprøve, så ville nok vurdert det i første omgang :) Mtp lavt stoffskifte så ser hun ikke overvektig ut på bildet, selv om du nevner en økning i vekten, det er man jo ofte om man sliter med det. :)
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Dårligere syn, vitamin/mineralmangel, hormon ubalanse, stress, lavt stoffskifte?

Post by WillyWonka »

1) Prins, den ene rødøyde rotten jeg hadde, var også slik at han kunne hugge etter fingrene uten å bite til blods. Prins var tilnærmet blind og beit om jeg kom for brått på osv. spesielt om han skulle sove, tolker det da som Han brukte å skvette når jeg kom bortig han. Men er ikke unormalt at rotter med røde øyne har dårligere syn enn de andre.

2) B12 er viktig for oss, men jeg har for lite kunnskap til å si noe om det når det kommer til rotter.

3).... Du har en lang tekst, og jeg har problemer med min konsentrasjon, så får ikke med meg alt innholdet i teksten. Men Jeg oppfatter slik du beskriver henne som mulig usikker pga synet og feil ernæring (ettersom det ble bedre når du byttet til RM1). Om hun oppfører seg slik pga usikkerhet, vil ikke chipping hjelpe mot det. Selv har jeg aldri chippet noen, så vet ikke hvordan påvirkning du eventuelt kan forvente.

4) Ja, det kan være stress. Mine kan også reagere om det er mye endringer i hjemmet.

5) Det kaaaaan jo selvsagt være det. men jeg har litt mer tro på at det er en kombinasjon av ernæring, usikkerhet og stress som er årsaken.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Dårligere syn, vitamin/mineralmangel, hormon ubalanse, stress, lavt stoffskifte?

Post by malap »

Vimsy wrote:Hvorfor tar du b12 selv? Får rottene dine noen animalske produkter? Om det er spesifikt B12, og ikke B-vitaminer sånn i det hele du vil prøve å gi ville jeg nok heller innsprøytet det. Jeg sliter selv med opptak av B12 og kan skrive under på at det gir nervesystemet en real knekk. Det har ikke vært noen morsom prosess før vi har kommet frem til at jeg bør få sprøyter fast (etter en superknekk fordi jeg aldri hørte noe fra legen første gangen, og gikk flere måneder før jeg oppsøkte på nytt fordi jeg nettopp trodde det var noe psykisk galt med meg).

De fleste spm du stiller kan jo diagnoseres ved en blodprøve, så ville nok vurdert det i første omgang :) Mtp lavt stoffskifte så ser hun ikke overvektig ut på bildet, selv om du nevner en økning i vekten, det er man jo ofte om man sliter med det. :)
Jeg er veganer og tar derfor B12 selv.
Gir de B12 sprøyter til rotter da?
De får i hovedsak RM1, og ved siden av varierer jeg en del hva de får; frukt, grønt, pasta, ris, poteter, nøtter, frø som godbiter, vegetabilske kjeks, tannrens tyggepinner osv.
Så jeg tror ikke at de alle er feilernærte, men kanskje akkurat hun kan ha for lite B12? Jeg kan ikke nok om dette så jeg skal ikke si så mye om det. Bare kom over det når jeg leste om noe annet.

Nei, hun er ikke overvektig. Men det er jo ikke slik at alle blir overvektige ved lavt stoffskifte, så jeg har likevel tenkt på det som en mulighet siden hun har endret adferd. En venninne av meg har en hund med lavt stoffskifte og hun har alltid vært veldig slank.

Men jeg vet jo ikke. Å ta prøver hos veterinæren for å sjekke både B12, stoffskiftet OG hormoner har jeg nok ikke råd til å gjøre i samme slengen. Så derfor er jeg veldig usikker på hva jeg skal gjøre akkurat nå, om jeg i det hele tatt skal gjøre noe. Derfor ville jeg høre her først : )
Malena

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Dårligere syn, vitamin/mineralmangel, hormon ubalanse, stress, lavt stoffskifte?

Post by malap »

WillyWonka wrote:1) Prins, den ene rødøyde rotten jeg hadde, var også slik at han kunne hugge etter fingrene uten å bite til blods. Prins var tilnærmet blind og beit om jeg kom for brått på osv. spesielt om han skulle sove, tolker det da som Han brukte å skvette når jeg kom bortig han. Men er ikke unormalt at rotter med røde øyne har dårligere syn enn de andre.

2) B12 er viktig for oss, men jeg har for lite kunnskap til å si noe om det når det kommer til rotter.

3).... Du har en lang tekst, og jeg har problemer med min konsentrasjon, så får ikke med meg alt innholdet i teksten. Men Jeg oppfatter slik du beskriver henne som mulig usikker pga synet og feil ernæring (ettersom det ble bedre når du byttet til RM1). Om hun oppfører seg slik pga usikkerhet, vil ikke chipping hjelpe mot det. Selv har jeg aldri chippet noen, så vet ikke hvordan påvirkning du eventuelt kan forvente.

4) Ja, det kan være stress. Mine kan også reagere om det er mye endringer i hjemmet.

5) Det kaaaaan jo selvsagt være det. men jeg har litt mer tro på at det er en kombinasjon av ernæring, usikkerhet og stress som er årsaken.
Ja, jeg tror det kan ha med det dårlige synet å gjøre, usikkerhet og stress.
Men er likevel usikker på om det kan være noe annet i tillegg.
Kanskje jeg rett og slett bare skal se an litt til, om hun roer seg. Det er jo ikke slik at det eneste hun gjør er å bite og det er jo ikke til blods, hun kan slikke på fingrene mine når jeg har mat, klatre rundt på meg og tar kontakt med meg også. Inni mellom tar hun tak i fingeren min og drar den til seg for å så snuse og undersøke hånda mi.

Bra du nevner det i fht. chipping, da bør jeg jo faktisk ikke gjøre det før jeg eventuelt har tatt en prøve hos veterinæren.
Malena

utmeldt

Re: Dårligere syn, vitamin/mineralmangel, hormon ubalanse, stress, lavt stoffskifte?

Post by utmeldt »

Det skader ikkje å gi tilskudd av det du linker til over, men kanskje ikkje gi anna B-vitamin samtidig då pulveret allereie inneheld b-vitaminer. Eg gir B-vitamin tilskudd ( som bla. inneheld b-12) til aggresive rotter. Kan ikkje seie at det har hatt voldsomt stor effekt, men dei har kanskje virka rolegare, og i allefal ikkje verre. Dårleg syn i kombinasjon med nye omgivelser som i dette tilfellet er nye rotter har heilt klart innverknad på rotta. Har ho alltid budd med andre rotter? Eg har erfaring med at tidlegare åleinebuarar ikkje alltid finn seg heilt til rette med nye burevenner. Har du lagt merke til om ho svetter på ryggen, eller lukter litt ekstra ille etter å ha " bølla" med sine burvenner? Svetting kan kanskje tyde på at det er hormoner med i bildet, og chipping kan då evt vere aktuell å vurdere.

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Dårligere syn, vitamin/mineralmangel, hormon ubalanse, stress, lavt stoffskifte?

Post by Vimsy »

du får i alle fall b-vit injeksjon. Ene hunden min har fått det i perioder fordi hun får hårløse flekker.
De mattypene du nevner inneholder ikke b12 så vidt jeg vet. Det får man bare fra animalske produkter har jeg lært. Mulig jeg er feillært, men har jo lest en del om dette. :-)

Æsj. Måtte du si det da? Ene hunden min ga tvetydige svar på stoffskifteprøva si, så må ta ny om et par måneder. Kanskje han faktisk har lavt stoffskifte han også da :-/
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Dårligere syn, vitamin/mineralmangel, hormon ubalanse, stress, lavt stoffskifte?

Post by malap »

iwonamo wrote:Det skader ikkje å gi tilskudd av det du linker til over, men kanskje ikkje gi anna B-vitamin samtidig då pulveret allereie inneheld b-vitaminer. Eg gir B-vitamin tilskudd ( som bla. inneheld b-12) til aggresive rotter. Kan ikkje seie at det har hatt voldsomt stor effekt, men dei har kanskje virka rolegare, og i allefal ikkje verre. Dårleg syn i kombinasjon med nye omgivelser som i dette tilfellet er nye rotter har heilt klart innverknad på rotta. Har ho alltid budd med andre rotter? Eg har erfaring med at tidlegare åleinebuarar ikkje alltid finn seg heilt til rette med nye burevenner. Har du lagt merke til om ho svetter på ryggen, eller lukter litt ekstra ille etter å ha " bølla" med sine burvenner? Svetting kan kanskje tyde på at det er hormoner med i bildet, og chipping kan då evt vere aktuell å vurdere.
Da holder jeg meg til pulveret foreløpig.
Hun bodde alene helt til hun kom til meg, fra hun ble kjøpt av forrige eier 3-6 uker gammel og frem til 6 mnd alder. Det er etter de 2 siste kom at det har blitt sånn. Det går egentlig bra med henne og de andre, ingen bøll - de lar henne være i fred, og de sover og koser seg sammen. Uten om den "nappingen" i pelsen som hun driver på med inni mellom på de andre. Hun har svetteperler av og til ja, og lukter mer/er gulaktig i pelsen etter at den siste kom i hus.
Malena

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Dårligere syn, vitamin/mineralmangel, hormon ubalanse, stress, lavt stoffskifte?

Post by malap »

Vimsy wrote:du får i alle fall b-vit injeksjon. Ene hunden min har fått det i perioder fordi hun får hårløse flekker.
De mattypene du nevner inneholder ikke b12 så vidt jeg vet. Det får man bare fra animalske produkter har jeg lært. Mulig jeg er feillært, men har jo lest en del om dette. :-)

Æsj. Måtte du si det da? Ene hunden min ga tvetydige svar på stoffskifteprøva si, så må ta ny om et par måneder. Kanskje han faktisk har lavt stoffskifte han også da :-/
Okei, nei det gjør de ikke. Så nå gir jeg det tilskuddet på maten de får, det inneholder B12 : ) men ikke gitt det mer enn noen dager altså, så kan jo avvente og se om det blir noe bedre. Men RM1 skal vel inneholde mye av det de trenger da?

Da ville jeg sjekket det igjen ja, hva slags andre symptomer har hunden din da? (er utdannet hundetrener og det er faktisk en del hunder som sliter med det uten at eiere vet det også). Det er en del "problemadferd" hos hunder med lavt stoffskifte: Humørsvigninger, irriterte, blir fort slitne og får da forskjellige stressreaksjoner (ufall mot andre hunder for å ta et eksempel). Anbefaler å sjekke det igjen hvertfall : )
Malena

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Dårligere syn, vitamin/mineralmangel, hormon ubalanse, stress, lavt stoffskifte?

Post by Vimsy »

malap wrote:Okei, nei det gjør de ikke. Så nå gir jeg det tilskuddet på maten de får, det inneholder B12 : ) men ikke gitt det mer enn noen dager altså, så kan jo avvente og se om det blir noe bedre. Men RM1 skal vel inneholde mye av det de trenger da?

Da ville jeg sjekket det igjen ja, hva slags andre symptomer har hunden din da? (er utdannet hundetrener og det er faktisk en del hunder som sliter med det uten at eiere vet det også). Det er en del "problemadferd" hos hunder med lavt stoffskifte: Humørsvigninger, irriterte, blir fort slitne og får da forskjellige stressreaksjoner (ufall mot andre hunder for å ta et eksempel). Anbefaler å sjekke det igjen hvertfall : )
Han har kloløsning. Ellers ikke noe som tilsier det egentlig.
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Dårligere syn, vitamin/mineralmangel, hormon ubalanse, stress, lavt stoffskifte?

Post by malap »

Vimsy wrote:
malap wrote:Okei, nei det gjør de ikke. Så nå gir jeg det tilskuddet på maten de får, det inneholder B12 : ) men ikke gitt det mer enn noen dager altså, så kan jo avvente og se om det blir noe bedre. Men RM1 skal vel inneholde mye av det de trenger da?

Da ville jeg sjekket det igjen ja, hva slags andre symptomer har hunden din da? (er utdannet hundetrener og det er faktisk en del hunder som sliter med det uten at eiere vet det også). Det er en del "problemadferd" hos hunder med lavt stoffskifte: Humørsvigninger, irriterte, blir fort slitne og får da forskjellige stressreaksjoner (ufall mot andre hunder for å ta et eksempel). Anbefaler å sjekke det igjen hvertfall : )
Han har kloløsning. Ellers ikke noe som tilsier det egentlig.
Det kan jeg dessverre ikke noe om. Håper det bedrer seg!
Malena

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Dårligere syn, vitamin/mineralmangel, hormon ubalanse, stress, lavt stoffskifte?

Post by Vimsy »

Man ser ofte lavt stoffskifte på hunder med kloløsning. Derfor vi tok blodprøve. :-) han klarer seg forøvrig kjempefint. Oppdaget det tidlig og satte igang intensiv behandling med en gang. Første kloløsningen dyrlegen har sett som ikke har blitt betent sa han :-D
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Dårligere syn, vitamin/mineralmangel, hormon ubalanse, stress, lavt stoffskifte?

Post by malap »

Så godt å høre! : )
Malena

Post Reply