Dårligere syn, vitamin/mineralmangel, hormon ubalanse, stress, lavt stoffskifte?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Dårligere syn, vitamin/mineralmangel, hormon ubalanse, stress, lavt stoffskifte?

Post by WillyWonka »

Vimsy wrote:Man ser ofte lavt stoffskifte på hunder med kloløsning. Derfor vi tok blodprøve. :-) han klarer seg forøvrig kjempefint. Oppdaget det tidlig og satte igang intensiv behandling med en gang. Første kloløsningen dyrlegen har sett som ikke har blitt betent sa han :-D
Det har blitt tatt blodprøver? Da må du informere når svarene kommer :)

Vet om flere rotter som har hat klør som løsnet uten at det har blitt betent :P Men kan jo hende det bare ar vært flaks :P
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Dårligere syn, vitamin/mineralmangel, hormon ubalanse, stress, lavt stoffskifte?

Post by Vimsy »

WillyWonka wrote:
Vimsy wrote:Man ser ofte lavt stoffskifte på hunder med kloløsning. Derfor vi tok blodprøve. :-) han klarer seg forøvrig kjempefint. Oppdaget det tidlig og satte igang intensiv behandling med en gang. Første kloløsningen dyrlegen har sett som ikke har blitt betent sa han :-D
Det har blitt tatt blodprøver? Da må du informere når svarene kommer :)

Vet om flere rotter som har hat klør som løsnet uten at det har blitt betent :P Men kan jo hende det bare ar vært flaks :P
Tror du har lest litt fort? Blodprøvene var på den ene bikkja mi. :)
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Dårligere syn, vitamin/mineralmangel, hormon ubalanse, stress, lavt stoffskifte?

Post by WillyWonka »

Nei jeg leste setningen, men jeg har tolket det feil tydligvis ^^, Jeg tenkte at man ser lavt stoffskifte hos hunder, så derfor hadde dere tatt blodprøver av rotta :P Leser det jeg vil lese ;) *tihi*
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Dårligere syn, vitamin/mineralmangel, hormon ubalanse, stress, lavt stoffskifte?

Post by Sara Syversen »

Off, stakkars søte lille Majsen. Utrolig glad hun kom til et hjem som tar så godt hånd om henne. Du var nok en reddende engel for hun lille søte som satt i det terrariumet helt alene med null stimulanse.

Samtidig som man absolutt ikke skal utelukke at det er noe sykdom inn i bilde så vil jeg si at traumer fra et tidligere hjem kan virkelig sitte hardt i uansett hvor snill og omtenksom du er. Det høres ut som for meg at du gjør alt du kan for å tilrette legge for henne.

Jeg hadde nok også prøvd litt vitaminer. Chipping på henne troooor jeg kanskje ikke vil ha så god effekt. Høres ikke ut som det ligger hormonelt men psykisk ( men jeg veit jo ikke 100%). Bodil som kom hitt som skalv når hun så hender ble jo den største hjerterotta mi evver her. Men myyyye satt i lenge på hun. Mange steg forover og en del tilbake. Soveplassen var nok det siste stedet som ble akseptert at jeg kunne ta på henne etter måneder med arbeid. Hun var kjærlig og søt rottetott når hun fikk tillit til meg men ja den plassen var nok hellig. Det er jo et instinkt innebygd at når dem sover og er i ørska å våkner opp så skal dem angripe hvis dem blir skremt. For det er en automatisk reaksjon for dem. En gang jeg tok feil av Bodil og Berit i buret på et tidlig staige så Beit Bodil når jeg skulle da stryke Berit (som det ikke var ). Men når hun våknet litt etterpå så så det nesten ut som hun hadde dårlig samvittighet. Vanskelig å forklare men hun kom bort til meg og også gjespet og var søt og snill. Jeg er overbevist om at gjesping er et dempende signal som også betyr at du ikke betyr en trussel etter flere ting jeg har sett.

Ja mer kunne jeg vel skrevet men.

Du kan jo prøve ut forskjellige ting. Enten å ha alt på samme sted for hun siden hun nesten er blind så alt ikke skal være så skummelt.
Altså Bella med røde øyne her HAAAAATET over alt på jord nye gjenstander i buret egentlig. Ihvertfall store. Noen ting gav jeg rett å slett opp å ha i buret for hun viste så sterk avsky til det. Slik som noen plastikk rør begynte hun å rive opp pleddet rundt, gå lange omveier og eller børste ting mot det. Hun så jo også veldig dårlig.

Men ok. samtidig som man skal tilrettelegge mye for dem så må man også kunne si ifra hvis ting ikke er greit. Når Bella var ung. Hun kom jo fra butikk og hadde sine aggressive tendenser. Hun begynte å forsvare en hule i buret som kun var sin og var sur på dem andre. Plutselig også meg. Akkurat da måtte jeg ta den ene hulen vekk å prøve å forandre litt. Det hjalp akkurat det da også.

Har du hatt henne i noen måneder nå ? Hvor gammel var hun igjen. Håååper at ting kan bedre seg utover og at du finner det som passer for henne. Ikke alltid så lett å gi råd uten å være der å se rotten selv. Men man må jo bare prøve seg frem. Jeg har ihvertfall både opplevd at en rotte kan være sky grunnet usikkerhet og hun trengte bare tid og omsorg men også hvis det har vært sykdom inn i bilde.
'
Synes du hun trives med dem andre ? Det har jo vært mange forandringer på en gang for hun. Fra å stå alene i et terrarium til å få 3 andre nye venner på kort tid, utetider og ja. Mye nytt.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Dårligere syn, vitamin/mineralmangel, hormon ubalanse, stress, lavt stoffskifte?

Post by malap »

Det sitter nok godt i dem ja, og jeg vet jo ikke hvordan hun har blitt håndtert eller om hun har blitt håndtert i det hele tatt.
Og det gjør det jo litt vanskelig, men sånn er det bare med omplasseringer - det vil alltid være noen gråsoner også må man bare gjøre det beste ut av det.

Jeg er selv hundetrener og har en del erfaring med usikre hunder og jeg vet at det kan ta lang, lang tid å jobbe med.
Og at andre dyr enn hunder også bruker dempende signaler det er jeg overbevist om!

Har brukt de vitaminene en liten stund nå og jeg synes hun har "våknet opp" litt. Hun utforsker mer, beveger seg mer og på større områder når hun er ute av buret. Hun virker faktisk i bedre humør på en måte og mer kontaktsøkende til oss. Det kan hende det er tilfeldig - men det er uansett et fremsteg : )

Det du sier med buret har jeg faktisk gjort et par uker nå, jeg prøver å ha ting på faste plasser slik at det skal være lettere for henne å bevege seg rundt og så hun vet hvor ting er. Spesielt da de stedene hun er glad i å være/sove. Det kan jo være noe som har hjulpet henne det og : )

Å eliminere det hun forsvarer mest er en ide det også, men jeg har ikke (foreløpig) lagt merke til om hun forsvarer et sted mer enn noe annet. Jeg tror det bare har med at hun sover/er trøtt, skvetter litt og kanskje er litt mer gretten når hun er trøtt(?)
Jeg har ingen problemer med at de vil være i fred der de sover, det mener jeg de skal få være uansett. Og det er naturlig for de, som du sier å forsvare seg hvis de blir skremt, og det ligger nok enda sterkere i usikre rotter.

Har hatt henne siden starten av april, så snart 4 mnd da. Hun er født en gang i oktober 2014, har ingen eksakt dato på henne. Bare at hun var 6 mnd når jeg overtok henne. Og ja, det har skjedd mye på kort tid her som sikkert påvirker henne (og de andre).

Jeg synes det ser ut som hun trives med de andre, hun har jo blitt mer aktiv og tøff etter at det kom flere her. Og de er snille med henne, aldri noe bråk mellom henne og de andre (kun litt i intro, men det gikk fort over). Jeg tror at de andre merker at hun er litt "annerledes" og tar hensyn til det. Selv om hun "napper" litt i pelsen dems inni mellom så overser de andre henne bare, men det har blitt mindre av det også. De sover sammen oppå/inntil hverandre, og hvis det er noe bråk i buret så er det faktisk Majsen som kommer til unnsetning ; ) og da roer det seg med en gang.

Jeg tror vi tenker ganske likt på mye Sara, og takk for tips : )
Malena

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Dårligere syn, vitamin/mineralmangel, hormon ubalanse, stress, lavt stoffskifte?

Post by malap »

Majsen har blitt chippet, og hun er ikke like hardhent med de andre i flokken lenger. Hun napper også mindre i oss og er mer forsiktig, virker litt mer tilfreds :cheerful:
Malena

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Dårligere syn, vitamin/mineralmangel, hormon ubalanse, stress, lavt stoffskifte?

Post by Sara Syversen »

Ooooog Gratulerer til Majsen. :party: Snart et år vel nå da? Like gammal som Karstein. Han har også bursdag i oktober. Den 30 da. Kan godt velge den datoen. Hihi. Siden du ikke hadde dag. ( neida. Må ikke det. Jeg hadde sikkert tatt yndlings tallet mitt eller noe jeg )

Utrolig bra at chipp funket på henne. Happy på hennes vegne. Alt går bare bra med hun da ? Hvordan er vekta ? Er svetteperlene borte. Det gule bak på ryggen du skrev ?

Hun vet nok at hun er i et trygt og godt hjem nå [HEAVY BLACK HEART] Med tanke på alt du gjør for henne. Med bur innredningen og diverse
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Dårligere syn, vitamin/mineralmangel, hormon ubalanse, stress, lavt stoffskifte?

Post by malap »

Tusen takk, hun er født i oktober ja! :party:

Svetteperler har jeg ikke sett noe av etter chip (ikke på Blue heller) og Majsen er hvitere og finere i pelsen igjen (hun ble jo så gul og lukta litt etter at Blue kom i hus), virker generelt mer velstelt igjen, og kanskje mindre markering etter at hun og Blue ble chippa. Buck grease har jeg ikke sett noe mer til heller :cheerful:

Jeg har ikke veid henne etter chip, men sånn uten å ha veid henne så vil jeg tro at hun er på samme vekta fortsatt (altså i fin form), hun veide 375 g når jeg veide henne sist.

Hun er fortsatt den som sover mest, og er minst aktiv. Hun er ikke med på utetid hver dag heller. Men jeg tvinger henne ikke ut hvis hun virker å ville være i fred og sove for seg selv. Jeg tror hun bare er sånn jeg, sånn mtp hvordan hun hadde det før så er det mye mer som skjer for henne her. Hun har jo stort innholdsrikt bur og rottevenner, kanskje er det nok for henne [HEAVY BLACK HEART] stort sett er hun med på utetidene da :cheerful:
Malena

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Dårligere syn, vitamin/mineralmangel, hormon ubalanse, stress, lavt stoffskifte?

Post by Sara Syversen »

Ja helt sikkert. Kan ha vært at hun ble såppas vane med å være innaktiv også ja. Men andre bare er roligere av natur. Ser stoor forskjell på dem to små grå her for eksempel som er søsken. Ene utforsker og er alltid hyperaktiv å gjør mye pøbelstreker. Mens Lydia er bedagelig, rusler litt rundt og vil ha kos og kan slappe av litt. Majsen et jo i himmelen i forhold til før så hun koser seg nok ;)

Men føler med deg. Nå som jeg har fått min første gutt så har jeg følt og tenkt: håper han har det bra og ikke kjeder seg. For han liker jo mest å slappe av. Dem andre er ute i en time og kanskje to. Han går å legger seg etter 30min. Veeeeldig bedagelig. Hehe
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Dårligere syn, vitamin/mineralmangel, hormon ubalanse, stress, lavt stoffskifte?

Post by malap »

Ja, det er sant. De er jo uansett forskjellige ; )
Malena

Post Reply