Dyrlegetur med Gracie. Og preventiv chipping?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Lizzie
Pinky
Posts: 24
Joined: 29 Jun 2015, 00:15

Dyrlegetur med Gracie. Og preventiv chipping?

Post by Lizzie »

Jeg var en tur hos dyrlegen med Gracie idag. Hun hadde noen små kuler i to av brystene som vi ble enige om at det ikke var nødvendig å gjøre noe med fordi hun er såpass gammel og det ikke ser ut til å plage henne (og de var veldig små). Hun hadde også en rød brystvorte som det viste seg å sitte talg fast i, det ble enkelt fjernet :)

I tillegg viste det seg at hun hadde lus! :gasp: Det hadde jeg ikke sett!! Jeg synes jo selv at jeg følger godt med på helsa til rottene mine, men det hadde jeg bare ikke sett. Fikk ganske dårlig samvittighet ja :trist:

Uansett, vi kom inn på dette med preventiv sterilisering av rotter som en måte å motvirke brystkreft. Dette har jeg nemlig sett at det er mange som gjør i utlandet på div helse sider på nettet, så jeg spurte om det var vanlig å gjøre det i Norge. Hun sa at det ikke var så mange som gjorde det, men at hun satte inn en del chipper. Og hun mente at chipping også ville vært beskyttende mot brystkreft, selvom det selvsagt ikke finnes noen garanti. Videre sa hun at hvis hun skulle hatt (hunn)rotter igjen selv ville hun chippet dem.

Det skulle helst være på rotter under 6mnd for at chippen skal virke, så jeg vurderer det litt for mine to yngste, men jeg ville gjerne høre hva dere andre rotte folk synes :smile:

Ville du vurdert det? Evt hvorfor/hvorfor ikke?
Eier av 2 søte rotter: Misty og Uly :grin: :smile:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Dyrlegetur med Gracie. Og preventiv chipping?

Post by wollf »

det er mange diskusjoner på dette på forumet. om du søker litt på det vil du få flere historier og meninger om tema :)

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Dyrlegetur med Gracie. Og preventiv chipping?

Post by malap »

Først må jeg si at jeg ikke har chippet en rotte før. Jeg har bare overtatt en gutt som allerede var chippa som jeg nå har sammen med jentene mine.
Så ikke skyt meg om det jeg skriver nå er helt på jordet, jeg blir bare sittende med noen spørsmål her:

Jeg har sett en del diskusjoner om det, og der har jeg sett det bli nevnt at rotta må være gammel nok (altså i den alderen om jeg husker rett?), så de ikke får det for tidlig (med at de skal være ferdig utviklet som et argument?). Og det skal da virke like mye selv om de får det etter 6 mnd også? Det er flere rotter, bla. hannrotter som man ser ikke fungerer med andre hanner som blir chippet for å gå med hunnrotter i stedet. Og flere av de er over den alderen? Nå er jo chip uansett ikke en garanti like mye som et kirurgisk inngrep, men det er et "prevensjonsmiddel" som skal være ganske sikkert (uavhengig av når de får det?).

Hvilken veterinær var dette?
Malena

Lizzie
Pinky
Posts: 24
Joined: 29 Jun 2015, 00:15

Re: Dyrlegetur med Gracie. Og preventiv chipping?

Post by Lizzie »

Wollf: Takk for tipset, jeg har søkt og lest litt, men hører gjerne mer om hva folk synes. Jeg vil også gjerne høre fra de som har gjennomført chipping for å beskytte mot brystkreft! :)

Malap: Jeg tror det er litt forskjellig når det gjøres i forhold til hva som er grunnen til at man chipper. Hvis det er på grunn av aggresjon hos hanner så er vel det noe som stort sett viser seg når rotta blir sosialt moden, og dermed vil det være senere i rottas liv. Mens når det er for å motvirke brystkreft så gir det mening å gjøre det tidligere ettersom det er effekten av hormoner man prøver å motvirke. Med andre ord vil det fungere som prevensjonsmiddel som du sier også hvis den blir satt inn etter rotta er 6 mnd, men det er ikke sikkert at chippen vil virke beskyttende mot brystkreft i de tilfellene. Sånn har jeg forstått det hadde hvertfall.

Dyrlegen er Tonje på Ryen Dyreklinikk, hun har mye erfaring med rotter så jeg stoler veldig på henne, men til syvende og sist er det min avgjørelse og jeg er fortsatt i tenkeboksen. Jeg heller nok mot å gjøre det, men jeg har ikke bestemt meg helt. Derfor tar jeg imot alle innspill!
Eier av 2 søte rotter: Misty og Uly :grin: :smile:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Dyrlegetur med Gracie. Og preventiv chipping?

Post by wollf »

du beskytter ikke mot brystkreft. det skal fungere som forebyggende og har ingen dokumentert effekt selv om noen har opplevd mindre hyppighet av dette ved chipping.
derfor må det settes inn tidlig.

selv mener jeg at god og sunn avl, kosthold (mindre proteiner), og lystider funker like bra.

tonje er dyktig, men jeg har sett rotter med chip som har hatt svulster.

Lizzie
Pinky
Posts: 24
Joined: 29 Jun 2015, 00:15

Re: Dyrlegetur med Gracie. Og preventiv chipping?

Post by Lizzie »

Den er grei. Når du skriver mindre proteiner, mener du at man ikke skal gi ekstra protein utover det som er i for eksempel RM1? Eller mener du at man skal velge et fór med mindre protein i? Og hva er lystider? :smile:
Eier av 2 søte rotter: Misty og Uly :grin: :smile:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Dyrlegetur med Gracie. Og preventiv chipping?

Post by wollf »

rotter skal ikke ha lys mer enn 12 timer på og 12 timer uten. mer om dette kan du finne her http://matmor.info/lyskreft.htm

ang proteiner ol kan du lese mer om her :
http://matmor.info/

under rottehelse


malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Dyrlegetur med Gracie. Og preventiv chipping?

Post by malap »

Lizzie wrote:Wollf: Takk for tipset, jeg har søkt og lest litt, men hører gjerne mer om hva folk synes. Jeg vil også gjerne høre fra de som har gjennomført chipping for å beskytte mot brystkreft! :)

Malap: Jeg tror det er litt forskjellig når det gjøres i forhold til hva som er grunnen til at man chipper. Hvis det er på grunn av aggresjon hos hanner så er vel det noe som stort sett viser seg når rotta blir sosialt moden, og dermed vil det være senere i rottas liv. Mens når det er for å motvirke brystkreft så gir det mening å gjøre det tidligere ettersom det er effekten av hormoner man prøver å motvirke. Med andre ord vil det fungere som prevensjonsmiddel som du sier også hvis den blir satt inn etter rotta er 6 mnd, men det er ikke sikkert at chippen vil virke beskyttende mot brystkreft i de tilfellene. Sånn har jeg forstått det hadde hvertfall.

Dyrlegen er Tonje på Ryen Dyreklinikk, hun har mye erfaring med rotter så jeg stoler veldig på henne, men til syvende og sist er det min avgjørelse og jeg er fortsatt i tenkeboksen. Jeg heller nok mot å gjøre det, men jeg har ikke bestemt meg helt. Derfor tar jeg imot alle innspill!
Ah ok, da er jeg med : )

Har bare hørt godt om henne jeg og.
Malena

utmeldt

Re: Dyrlegetur med Gracie. Og preventiv chipping?

Post by utmeldt »

Sterilisering kan minske forekomsten av jursvulster, men ein har ingen garanti for at svulstene ikkje dukker opp likevel. Sterilisering er også ein stor operasjon, og ikkje uten risiko for rotta, samt at fjerning av eggestokker fører med seg konsekvenser for resten av livet. Eg ville derfor ikkje ha sterilisert rotter som en rutine, men kun om det foreligger ein medisinsk grunn.

Eg har hatt fleire rotter som utvikla jursvulster, og eg har vurdert å chippe fleire av dei. Meiningen var å chippe mens svulsten fortsatt var veldig liten for å sinke evt utviklig. Grunnen til at det ikkje ble gjort er mangel på gassnarkose her eg bur, samt dårlig erfaring med sprøytenarkose. Det er alltid ein risiko å legge rotta i narkose. Eg trur ikkje eg ville ha chippa av rein rutine, men kun om eg såg symptom som kan tyde på at hormoner er i ubalanse. Tenker her f.eks svetting på ryggen, og aggresjon. Eg har ingen belegg for å hevde at svetting er lik hormonell ubalanse, men alle av mine svettande jenter utvikla jursvulster, så eg trur at det kan vere noko i det. Nokon hevder at chipping bør utføres før rotta er seks månader for å ha best mulig effekt mtp svulster, men eg ville ikkje ha chippa så unge rotter. Ein svulst som ennå ikkje har dukka opp, og som kanskje ikkje dukker opp er ikkje god nok medisinsk grunn for å chippe etter min meining, spesielt når ein veit at det er fleire faktorer enn dei hormonelle som fører til utvilking av svulster. I tillegg veit ein altfor lite om virkningen av chipper, samt kor lenge dei faktisk er virksomme på rotter. Eg trur heller ikkje det er for seint å chippe etter at dei er passert seks månader, uansett kva tid ein chipper så vil reduksjonen av østrogen mm ha innvirkning på utvikling og vekst av hormonavhengige svulster. Det hadde vore interessant å vist om dyrlegen du har snakka med fører noko statistikk på rotter ho har chippa, både mtp bivirkninger, effekt på jursvulster, atferd, og som prevensjon.

Eg har etter fleire år med svulster i grunn forsona meg med det faktum at rotter får svulster, og dessverre ikkje kjem til å leve så lenge som eg skulle ønske at dei gjorde. Eg konsentrerer meg heller om å gje dei eit så godt liv som mulig, samt tilstrebe godt kosthold og andre forhold som kan vere helsefremmende framfor å tenke på inngrep og operasjoner. Kan hende eg kjem til å fjerne ein svulst eller to i framtida eller chippe ei rotte eller to, men etter å ha beskua kor stor påkjenning operajoner og narkose er for rotta ( spesielt uten gassnarkose og nødvendig kompetanse), så ønsker eg ikkje å utsette dei for det med mindre det er absolutt nødvendig. Det er i allfall min meining per i dag.

Post Reply