Vedvarende dårlig mage

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Vedvarende dårlig mage

Post by malap »

Nå har vi vært hos Anja på Storo dyreklinikk i Oslo, veldig flink veterinær på gnagere : )

Vi pratet mye om alle faktorer som kan påvirke og føre til diare, omplassering, hvor lenge jeg har hatt de osv., og konkluderte med at det nok er stress siden de har krangla litt nå om dagen, fant faktisk et lite sår på Majsen i dag også. Vi kom frem til at jeg kanskje skal la de være i buret og få roa seg et par dager for å se om det ikke kan bli bedre da (siden de krangler når de er ute av buret men virker roligere inni buret). Sånn at de slipper noe særlig håndtering av oss, noen av de er jo fortsatt usikre på oss (særlig Blue), har jo ikke akkurat fått trent på tillit når jeg har måtte veie og fått i de forskjellige preparater.

Blue ble jo så redd av håndteringen på veterinæren også stakkars lille, så hun fikk ikke holdt henne nok fast til å sjekke tenner. Men hun fikk kjent på buken/magen, lyttet på lungene og sett at hun ser fin ut nedentil og ikke er dehydrert. Hun har jo heller ikke gått ned i vekt og spiser og drikker, så derfor sa hun at vi godt kan se an et par uker. Hun fikk også sett på avføringen hennes og sa at det ser ikke så ille ut at det er akutt, men skal fortsette med kun tørrfor en stund til. Det jeg har sett som har sett ut som skikkelig diare i går og i dag er bæsj som er bløtt, men er blitt tråkka på og derfor er gnidd utover i dokassene, antageligvis. Hvis det ikke går over så må vi ta avføringsprøver, men hun mente at vi kan vente litt med det.
Malena

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Vedvarende dårlig mage

Post by malap »

Nå ser det endelig mye bedre ut i dokassene, foret bare med tørrfor en god stund og har begynt forsiktig med tørre godbiter (puffet ris, havregryn, vegetabilske hundekjeks, tørket brød, hasselnøtter), og det ser ut til å gå bra. Venter litt til med å gi frukt/grønt igjen så håper jeg det holder seg sånn.
Malena

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Vedvarende dårlig mage

Post by Vimsy »

Så flott!
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

Post Reply