Sannsynlig forstuet fot, ser ut til å bli bedre, bør vi til dyrlegen?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Birgitte.G
Pinky
Posts: 3
Joined: 25 Jan 2015, 15:38
Kjønn: Kvinne
Location: Kongsberg
Contact:

Sannsynlig forstuet fot, ser ut til å bli bedre, bør vi til dyrlegen?

Post by Birgitte.G »

Sent Fredag så jeg at Theodor, en liten rex på 7 måneder, ikke brukte høyre bakben i det hele tatt. Han holdt det oppe fra bakken. Ingen sår eller rare vinkler.

Han lot det derimot ikke stoppe ham fra noe som helst. Han var fremdeles like ivrig til å lete etter godbiter på utetid (jeg strør rundt noe godsaker når de er ute), og for å utforske rommet. Er ikke lett å se smerte tegn på rotter, men de jeg har hørt om var ikke tilstede. Han pep ikke når benet ble tatt på og virket ikke mer uvillig enn vanlig til å bli håndtert. Jeg tok det verre enn han så ut til å gjøre. Jeg søkte på nettet å det så ut som forstuing er mest sannsynlig, og siden veterinærklinikkene har helge stengt her så bestemte jeg meg for å se det an etter helgen.

Han satt i et Mary ferplast sykebur, men fikk litt besøkstid av broren nå og da. Noe som oftest startet ved at Theodor la broren sin ned for litt tvangstell.
På Mandag brukte han benet litt for balanse, og på Onsdag noe når han går og har brukt det litt ved klatring. Det går rette veien, så jeg har ennå ikke ringt til veterinæren og satt opp time. Men er fremdeles litt bekymret. Er det noe som kan eller bør gjøres hos veterinæren?

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Sannsynlig forstuet fot, ser ut til å bli bedre, bør vi til dyrlegen?

Post by Niana »

Hm, litt opp til deg egentlig. Virker som den ble forstuet, og da ville nok ikke dyrlegen gjort annet enn å kanskje gi han smertestillende. Når det har gått såpass lang tid er det kanskje ikke noe man kan gi smertestillende for lenger heller.

Du har kjekt godt på foten og ikke merket noe til at den skulle vært brukket noe sted?

Men du kan jo også ringe dyrlegen å høre hav de synes uansett :)
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Birgitte.G
Pinky
Posts: 3
Joined: 25 Jan 2015, 15:38
Kjønn: Kvinne
Location: Kongsberg
Contact:

Re: Sannsynlig forstuet fot, ser ut til å bli bedre, bør vi til dyrlegen?

Post by Birgitte.G »

Takk for svar :) Ut i fra det jeg leste så var det også ikke mye de ville ha gjort for en forstuet fot, og med smertestillende så kunne det hende at han ikke ville være forsiktig nok med foten. Han er ikke bedaglig nok til å la meg virkelig håndtere benet. Er han først i hendene så vil han iherdig opp til skuldrene.
Fulgte med under utetiden i går, og han brukte den hele tiden. Var derimot litt hump i gangen til tider og når han prøvde å klø seg i siden viftet den mer i lufta. Veterinærene stenger tidligere på fredager enn jeg trodde, så om han ennå ikke er 100% på mandag så får jeg ringe.

Post Reply