salmonella?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Kristin
Pinky
Posts: 14
Joined: 04 Mar 2014, 16:10

salmonella?

Post by Kristin »

Jeg mistet for noen dager siden en av mine to nydlige jenter, det er vel ikke helt uvanlig at den gjenværende blir lei seg, lagt merke til at hun er mer kontaktsøkende og rolig forhold til det vanlige energi nivået. Jeg har også lagt merke til at hun har begynt å spise papir og papp, har lest noen steder at dette kanskje kan være kvalme. Fikk vite at min søster har en veninne med salmonella og muligens begge sine hunder, er det noen som har erfaring med dette evt vet hva symptomer på rottene er? :huh:

utmeldt

Re: salmonella?

Post by utmeldt »

Har du/rottene vore i direkte kontakt med venninna eller hundene? Hos mennesker er det sjelden at ein kan smitte kvarandre uten å ha fått i seg eit eller anna som inneholder smittekilden.

Salmonella forårsaker bakteriell infeksjon i mage/tarm kanalen, og kan forårsake symptom som diare, oppblåst mage, dehydrering, og slapphet. Har ho diare/løs mage? Rotter kan ikkje kaste opp, men kan bli kvalme. Spiser, og drikker ho som vanleg? Evt diare må takast på alvor mtp fare for dehydrering. Inkubasjonstida er frå få timer opptil -72 timer hos mennesker.

Håper at det er noko anna enn salmonella som får ho til å spise papir. Eg har sett det hos mine rotter av og til uten ad dei var dårlig i magen, men dei var samstundes ikkje heilt i form av ein eller anna grunn.

Kristin
Pinky
Posts: 14
Joined: 04 Mar 2014, 16:10

Re: salmonella?

Post by Kristin »

Hun spiser helt vanlig og avføringen er hard/vanlig, Jeg og rotta har ikke vært i kontakt med de, men søsteren min har, og hun har gitt nuss til henne, men vet ikke om det er nok til å smitte. Tror kanskje hun er slapp på grunn av sorg. Søsteren min skal ta en prøve for å se om hun er smittet, ellers er rotta lite glad i hunder og holder seg helst unna. Får håpe det er noe annet :)

Tusen takk for kjappt svar!

utmeldt

Re: salmonella?

Post by utmeldt »

Så lenge som ho et, og drikk, og ikkje har diare, så går det bra. Krysser fingrane! :)
Har du vurdert å skaffe ho ein ny burvenn?

Kristin
Pinky
Posts: 14
Joined: 04 Mar 2014, 16:10

Re: salmonella?

Post by Kristin »

Så bra! Jeg absolutt på det høyeste, har sett litt bedring i oppførsel i dag, så tror kanskje hun kommer seg litt?
snakket med noen som sa at siden hun er 1,5 år er det kanskje litt "dumt" å få en ny, i forhold til alder osv.( evt må det vel bli at jeg minst skaffer meg to) :)

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: salmonella?

Post by Kesia Madeleine »

Det er aldri for sent å skaffe en burvenn :) Spesielt siden hun er vant til å ha rotteselskap så er det lurt å skaffe henne en venn. Ellers må hun jo muligens leve alene i 1 år.. Og det er ganske lenge for en rotte. Hvis du tenker å få en ung rotte så er det nok lurt å få to ja, siden de har et høyere aktivitetsnivå enn voksne rotter.
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Kristin
Pinky
Posts: 14
Joined: 04 Mar 2014, 16:10

Re: salmonella?

Post by Kristin »

Håper jo på at hun skal bli gammel, slik at jeg kan skaffe en ny venn :D men jeg vil vente med å se om hun er 100% fri for salmonella, søsteren min har mest sansynlig det og det gjør meg veldig bekymret, begyner å lure på om jeg kanskje har klart å få det, men vil ike si noe sikkert. Hun har mat appetitt og ser forsatt ikke noe diare/løs mage. Lurer på om jeg har lyst på en omplasserings rotte, som er litt eldre, men er ikke helt sikker :)

Kristin
Pinky
Posts: 14
Joined: 04 Mar 2014, 16:10

Re: salmonella?

Post by Kristin »

Nå er jeg litt usikker igjen, har fulgt med henne og det virker ikke som at hun drikker noe særlig. Har gitt henne grønnsaker som agurk og salat og det spiser hun med glede, hun har hatt en litt bløt bæsj, men det kan kanskje komme av alt det grønne jeg har gitt henne? Ellers virker det som at hun heller sliter med å gå på do og klatre opp til hengekøya, i natt sov hun i bunn. Leste et sted at salmonella på rotter ikke var bra og at det var veldig dødlig, er dette rikig? :(

utmeldt

Re: salmonella?

Post by utmeldt »

Salmonella kan føre til hyppig diare over lenger periode, noko som fort kan ende med uttørking. Om rotta i tillegg mister matlysta, og slutter å drikke og spise, så kan dehydrering som forblir ukorrigert fort få fatale følger.

Det er vel ikkje den største grunn til bekymring om avføringen bare er litt bløt, og ho ellers får i seg mat, og væske fra grønnsaker. Havregrøt eller babygrøt kan og vere eit alternativ. Grønnsaker kan av og til føre til bløt avføring.

Om du er bekymra på om ho får i seg nok væske, så sjekk henne i nakkeskinnet. Ta tak i ein hudfold, og slipp opp. Ser du at huden blir ståande i en fold, og ikkje jevner seg ut så kan ho vere uttørka. Du bør da ta kontakt med dyrlegen.

Ho er dessverre ingen ungdom lenger, og eldre rotter kan få problemer med bakbeina, og ein må tilpasse buret for at dei skal kunne fungere. Har ho andre symptom? Nysing? Lyder fra pusten? Bustepels? Porfyrin?

Kristin
Pinky
Posts: 14
Joined: 04 Mar 2014, 16:10

Re: salmonella?

Post by Kristin »

Heldigvis har avføringen bare vært sånn en gang, ser nå at hun har gjort fra seg fin avføring i et av hjørnene på rommet mitt.
Testet det med nakkeskinnet og det gikk jevn ut, får følge litt på med.

Hun har alltid vært hyper med endeløs energi hopper og klatrer opp og ned fra buret, men etter at den andre rotta døde har all energien forsvunnet. Leste om Sorg og andres erfaringer, og jeg synes jeg har sett mange like trekk. Jeg vet at hun blir stressa av forandringer og hun har da fått porfyrin ved det ene øyet, hun får også noen ganger litt ved nesa. Nå har hun ganske mye ved det ene øyet, når hun er ekstra slapp har hun bustepels slik som når de har sovet, hun har også "smattet" en del, men jeg har tenkt at dette er fordi hun ikke har fått i seg nok vann.

jeg er førstegangs eier, så alt er veldig nytt for meg, blir kanskje litt i overkant bekymret. Tror det er best for henne og få noen nye venner, men vil være 100% sikker på at hun ikke er syk, slik at de ikke blir smittet.

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: salmonella?

Post by malap »

Skjønner at du er bekymret mtp dette med salmonella, siden andre rundt har det.
Jeg ville tatt en avføringsprøve så fort som mulig for å (forhåpentligvis) utelukke dette, og skaffet henne en venn eller flere så fort du kan.
Sorg kan føre til så mye, akkurat som med oss. Hvis vi er deprimerte så mister vi matlyst, sløver/sover mye osv. Føler oss generelt dårlig både psykisk og fysisk, dette gjelder også andre dyr.

Som førstegangseier synes jeg du er veldig flink til å lese deg opp og undersøke : )

Håper hun er frisk og kan få seg en venn fort!
Frem til da så bruk mye tid på henne, ha henne på/med deg rundt, kos med henne (om hun vil), gi godbiter (du kan strø godis rundt omkring i buret, eller der hun er under utetiden, gjemme det i doruller etc.), lek med henne (katteleke med fjør eller en ball med bjelle i er det noen som liker), fyll en stor skål/bolle med vann og kast godbiter i (enten som synker, mais eller flyter, puffa hvete bla.) som hun må fange, kjøp noen nye hengekøyer/hus/leker som hun kan ha i buret etc. Slik at du får tankene hennes over på noe annet!

Her er en fin side med flere aktivitetstips: http://www.dapper.com.au/toys.htm#diggingbox
Og jeg liker denne siden veldig godt, fine køyer ol. i god kvalitet: http://www.fuzzbutt.co.uk/

Det er også en veldig fin tråd her inne under bur og aktivitet med masse tips : )
Malena

Post Reply