Er rottene mine syke?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
LilleMy
Pinky
Posts: 1
Joined: 14 Sep 2015, 21:06

Er rottene mine syke?

Post by LilleMy »

Hentet for noen dager siden hjem mine første rotter, to jenter på 7-8 uker. De er veeeldig aktive (dvs løper mye rundt, elsker å utforske, klatre, leke med hverandre etc) og spiser og drikker godt, men ettersom jeg aldri har hatt rotter før og leser veldig mye forskjellig om hva som er tegn på sykdom blir jeg litt hønemor.

Den ene nyser litt. Ikke ekstremt mye, men kanskje like mye som en person vanligvis ville gjort om det er litt støvete etc.
I dag har de begge vært litt røde rundt nesa (husker ikke hva det heter, men er snørr ettersom hva jeg har klart å søke meg opp til?). Ikke mye, og ikke lagt merke til det mer enn den ene gangen i dag.
Den som nyser litt lager også litt lyder. Gnisser tenner (dette gjør de begge) og lager noe som ligner koselyd (her ble jeg veldig usikker, ettersom jeg rundt på forumet ser at noen skriver dette er vanlig, mens andre sier rotter ikke skal lage noen lyder). Dette skjer egentlig bare når hun er aktiv eller når hun blir koset med. Når hun sover eller slapper av lager hun ikke en eneste lyd. Har prøvd å lytte til både nesa og lungene, men kan ikke høre noe surklelyder eller sånne typiske "tett i nesa etc"-lyder (om man sammenligner med å selv være snørrete). Den andre lager også litt lyder, men ikke like mye. (og det skal sies at hun første heller ikke lager mye lyd, men bare nok til at jeg har blitt oppmerksom på det).

Hva bør jeg gjøre? Tenkte å ringe dyreklinikken om det vedvarer, men hvor lenge bør jeg se det an? Har jo rukket å bli veldig glad i de to allerede, spesielt siden de er så gode og tamme begge to, så håper jo det ikke er noe galt med de! Bør jeg evt prøve å bytte strø i buret, om så bare med aviser/håndkle etc for i natt og se om det blir endring? (Bruker toa-latt-strø)

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Er rottene mine syke?

Post by WillyWonka »

Det røde som kommer rundt nese og øyne kalles for porfyrin, og det er helt normalt.
Du sa de akkurat var kommet til deg, så jeg ville gitt dem tid. Porfyrin er ett tegn på sykdom, men også f.eks stress. De har flyttet, nye folk, nytt bur, nye omgivelser, nye lukter osv, så det er ikke unormalt at de reagerer da med nysing og/eller porfyrin :) Om dette ikke går over deriomot, må en vurdere om det er en form for luftveisinfeksjon.

Gnissing med tennene og popping med øynene er tegn på at de koser seg og har det bra. En må være litt obs. Gnissing med tennene, gjerne sammen med smale øyne og lett bust på pelsen kan imidlertid bety at de har smerter og/eller frykt/usikkerhet. Men dette vil du se forskjell på når du blir bedre kjent med dem :)
Og du sier at dette skjer under aktivitet og kos, så da er det nok størst sannsynlig at det er ett trivselstegn :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Er rottene mine syke?

Post by WillyWonka »

Når det gjelder strø i buret, så er det ikke anbefalt at en bruker sagspon eller sand og høy. Dette fordi det avgir mye støv og kan være en irritasjon for luftveiene. Selv bruker jeg ett type strø som heter wood-bedding. Synes den lukter best. Bruker også dørmatter (3 kr pr stk) fra ikea :)
Andre bruker yesterday news, toa-lette, fleecetepper, dørmatter, avispapir... det er egentlig bare smak og behag :)

Noen rotter reagerer på vaskemiddelet vi bruker på hengekøyene. Mine gutter har ikke gjort det, men vet at andre har hatt effekt av å bytte vaskemiddel til noe mer nøytralt :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Post Reply