Nedsatt appetitt hos rotter

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
utmeldt

Nedsatt appetitt hos rotter

Post by utmeldt »

Det er alltid en grunn til det, hvis rotta ikke spiser. Start med å sjekke rottas munn. Tenk så på om forklaringen kan ligge i buret eller om rotta ikke klarer å spise normalt? Og når bør en så ta kontakt med veterinær?
Du kan finne en nedlastbar artikkel om nedsatt appetitt hos rotter i helsekartoteket på vårt forum.
viewtopic.php?f=37&t=17323

Har dere erfaringer med nedsatt matlyst hos rotter? Korleis arta problemet seg, og kva gjorde dere i forhold til dette?

utmeldt

Re: Nedsatt appetitt hos rotter

Post by utmeldt »

Eg opplevde ved to anledninger at mine godt vaksne rottemenn slutta å drikke frå drikkeflaska på sine gamle dager. Det var faktisk snakk om to månader utan at det minka noko særleg i drikke flaska per dag. Dei fekk ein del blaut mat, så forklaringen kunne godt tenkes å ligge der, men i ettertid tenker eg annleis, og som det står i artikkelen så er det alltid ein grunn til at rotter slutter å ete eller drikke. Det viste seg at mine rottemenn hadde problem med hjerte og lunge, noko dei skjulte så godt dei kunne. :(

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Nedsatt appetitt hos rotter

Post by Sara Syversen »

Følger denne jeg.

Det var ihvertfall interessant lesing. Vi opplevde jo det når Bodil fikk hypofyse svulst. Det gikk jo veldig fort før vi måtte avlive desverre.
Men andre ganger vi har hatt noen som ikke ville spise så mye var når noen har hatt LVI utbrudd.
Det var en gang Berit som var ganske liten og måtte gå så lenge på medesiner. Hun virket jo også kvalm. Vanskelig å forklare hvordan. Men ja hun grinte litt på nesa når jeg prøvde å gi henne mat. Men babygrøt, leverpostei og potetstappe klarte vi heldigvis å få i henne. Måtte gi henne flere ganger om dagen da det var svært lite hun ville ta av gangen.
Hun var jo småspist fra før av akkurat da og veide jo 350 gram og gikk ned til 300 på kort tid. Nærvepirrende når dem er så små. Men glad det gikk bra den gangen.

Vi måtte også ta hun ut så hun fikk spist i fred. For hun var så stressa når dem andre var der. Hun var den som var lavest i rang da også.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Post Reply