Lus på rotter, behandling m.m

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Snaffa
Pinky
Posts: 18
Joined: 15 Aug 2014, 19:52

Lus på rotter, behandling m.m

Post by Snaffa »

For en 2 ukers tid siden, var jeg hos veterinæren med rottene mine, fordi jeg mistenkte midd, i tillegg til at jeg synes allmenn tilstanden på nesten hele gjengen var litt redusert. Den ene rotten hadde da et lite pelsløst parti under haken, med litt småskorper. Ingen av de andre rottene hadde dette, og jeg hadde heller ikke sett unormal kløing hos gjengen. Veterinæren sjekket rottene for midd med sånn tape og mikroskop. Hun sa at hun var 99% sikker at det hun så, var egg fra lus. Den ene rotten hadde også lyder på lungene, så hun ble satt på antibiotika kur. Siden hun allerede hadde litt redusert allmenntilstand, ble vi enige om å bruke stronghold som behandling mot lus.

Jeg behandlet alle rottene (brukte doseringen som er anbefalt i pdf dokumentet i helsekartoteket her på forumet) for 2 uker siden. Dagen etterpå skrubbet jeg ned hele buret med klor, vasket det meste av bur inventaret i klor eller på 95 grader i vaskemaskinen. Ting som bestod av tre eller ikke vaskbare ting, fryste jeg ned i flere dager. Jeg satte inn helt nyvaskede matter og hengekøyer. Nå behandlet jeg hele gjengen igjen idag, og tenkte å ta samme skrubben/vask/rens imorgen. Jeg har hatt rottene i buret hele tiden under behandlingen, og kun latt de få ute tid på badet som jeg har vasket med klor etter hver gang rottene har vært der.

Er dette nok? Er det noe jeg burde ha gjort annerledes? Kan jeg la rottene få lov å gå løs på rommet igjen etter storvasken imorgen? Eller må jeg vente enda lenger for å ikke risikere at de får lus igjen?

Jeg har en veterinærtime til rottene på onsdag, hvor jeg tenkte å be veterinæren sjekke om de fortsatt har lus/midd.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Lus på rotter, behandling m.m

Post by WillyWonka »

Det er nok bra nok :) Du gjør mer enn hva jeg gjør i alle fall. Mid lever på rottene, og når de medisineres, så kan de ikke lengre leve på verten, og vil derfor dø. Derfor behandler vi dem i to omganger, slik at når eggene klekkes, så tas de knekken på de også..
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Lus på rotter, behandling m.m

Post by malap »

Du har gjort mye mer enn meg også, så det holder nok i massevis.
Malena

Post Reply