Surklelyder

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
monica

Surklelyder

Post by monica »

Jeg har ei hetterotte som er 3mnd,de siste dagene har hun begynt å lage surkle lyder (høres ut som kaffetrakter)hva kan dette være?Tenkte jeg skulle kontakte dyrlege.

ketopas

Post by ketopas »

Risken finns att råttan kan ha mycoplasma. Du bör besöka veterinär snarast så att råttan kan få medicin för att underlätta andningen, tyvärr går det dock inte att bota... Men med medicin kan de leva långa liv utan problem ändå.
Lycka till!

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Re: Surklelyder

Post by Melody »

monica wrote:Jeg har ei hetterotte som er 3mnd,de siste dagene har hun begynt å lage surkle lyder (høres ut som kaffetrakter)hva kan dette være?Tenkte jeg skulle kontakte dyrlege.
Høyst sannsynlig har rotta di fått luftveisinfeksjon og bør tas med til dyrlegen for behandling så snart som mulig, siden det da er størst sjanse for at hun vil bli frisk igjen.
I og med at du sammenligner lydene hennes med lyden av en kaffetrakter, høres det jo ut som om infeksjonen er ganske alvorlig.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

monica

Post by monica »

Jeg får ikke reist til Dyrlege før Lørdag,håper det er raskt nok.Jeg lar henne være mest mulig i buret så lenge,for lydene begynner med en gang vi tar henne opp.(når hun klatrer.)Hun er veldig mye i sovehuset, det hadde hun ikke tid til før da skulle hun bare klatre og kose med oss.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Stakkar liten!

Lykke til i morgen, da! Håper det vil gå bra!!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Anne Kathrine

surkling

Post by Anne Kathrine »

Hei.
Rotten Røyskatt fikk lignende symptomer for ca 2-3 uker siden.
Han ble satt på Vibramycin, gikk på det i 14 dager totalt (skulle i utg.punktet bare ta det i 8 dgr.).
Og nå har han gått på en kortisonkur i 4 dager, har ca 8 dager igjen.
Han virker ganske så fin nå, selv om han lager noen svake lyder innimellom om han blir litt stresset.
Du får ha lykke til, og om du bor i oslo vil jeg anbefale Dyrlege Elisabeth Blom på Volvat Dyreklinikk.

Locked