Allergi

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
Shelly

Allergi

Post by Shelly »

Nå er jeg helt oppgitt over min husky Putty. Hun klør og klør så hun får ganske dype sår - spesielt hvor værhårene (whiskers) vokser. Jeg tok henne med til dyrlegen og fikk selfølgelig svar det var sikkert allergi (ikke midd fordi andere rotta klør ikke). Så satt jeg igang med å prøve å finne ut hva det er hun er allergisk mot. Jeg forandret på maten (kutta ut melkeprodukter, nøtter, fett etc etc), forandret på strøet (fra YN til avis til t-shorter), til og med vaksa hengekøyene uten vaskemiddel. Hun klør enda og jeg kan ikke tenke meg hva det er som feiler henne. Kan det være hjerneskader (hvis rotter kan få sånt)? Hun er litt 'dizzy' og vimser rundt med nesa i været og detter av alt som finns og er generelt veldig blond! Hun virker ellers frisk i kropp (kanskje ikke i sjel). Jeg vet at det er ikke alvorlig, men jeg hadde likt å vite at jeg trenger ikke å bekymre meg over det lenger, eller at jeg må gjøre noe med det.

Any bright ideas?

ketopas

Post by ketopas »

Råttor kan även vara allergiska mot kutterspån och protein. Prova ta bort en stor del av proteinet eller byta ut bottenmaterialet om du har spån. Hoppas att det löser sig för dig!

Shelly

Post by Shelly »

Jeg har gjort det allerede - derfor er jeg litt oppgitt - har prøvd alt! Tror jeg må sette det ned til at hun er bare rar i hodet. Kan virkelig ikke tenke meg hva annet det er.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Det høres jo ikke normalt ut. Jeg har ikke hørt om rotter som har vært spesielt plaget av kløe på snuten før. Men tankene går i retning av hårsekkmidd. Ikke de vanlige som vi alle har, men det finnes "skumlere" typer. Kanskje du kunne fått dyrlegen til å dra ut et værhår og sjekke? Ja, brutalt, men det er bedre enn at hun klør seg til blods hele tiden. Tanken om et eller annet psykisk er heller ikke så fjern, men jeg ville prøvd det meste annet før jeg gav henne antidepressiva (jo, man kan faktisk få det skrevet ut til rotter også) :)
Hvilken vet går du til?

ketopas

Post by ketopas »

Ok. Är så dålig på norska så jag förstår inte allt som skrivs så... Men hoppas att det löser sig för råttan!

Shelly

Post by Shelly »

Jeg går til Heidi Håøya, Groruddalen. Jeg har litt lyst å ta henne med igjen og få det sjekket ut ordentlig. Det blir så feil å se det blodige såret på så en søt hvit rotte. Befinner disse skumle midd-typer seg i f.eks ved? Jeg har ved til ovnen ligenes i rommet rottene er løs i, og de bruker ganske mye tid oppå vedhaugen.

Tror jeg bestille time og ser hva H.H sier. Takk for støtten!

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Hårsekkmidd finner du ikke i ved, nei. Men det kan være andre ting i veden, lopper for eksempel. Fuglelopper kan noen ganger være et problem, både for mennesker og kjæledyr. Men det vil veterinæren kunne se hvis det er det. Men det er rart at det da bare skulle være på snuten, og bare på den ene rotta, så det er nok noe annet.

Locked