Middbehandling hos rotter

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
Cowgirl

Middbehandling hos rotter

Post by Cowgirl »

Hei!!
Jeg oppdaget midd hos rottene mine og lurte på om det er mulig å få tak i "ivomec" eller "stronghold spot on" på apoteket/dyrebutikker, eller om det er nødvendig å gå til dyrelegen... Er det sant at det går han å dryppe medisinen i nakken i steden for å sprøyte den under huden??? Også lurte jeg på hvorfra rottene får midd?? Mine hadde ikke kontakt til andre dyr og jeg bruker heller ikke høy/strø. Vennligst svar meg!!!
Hilsen Davina. :wink:

Dumbo-rotta mi (Caroline):
Image
Last edited by Cowgirl on 13 Apr 2004, 00:00, edited 2 times in total.

chi

Post by chi »

du må nok gå til veterinæren og de må få det sprøytet inn under huden. hvor midden kommer fra hvet jeg ikke, jeg lurer på det samme

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Jeg hadde midd på kaninene mine en gang, og på de holdt det med å gi det på huden to ganger med ti dagers mellomrom..
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Hei på deg!!!

Litt om midd! ( det jeg vet i alllefall, er noe feil si ifra!)
Rotter kan få midd av høy og halm,har også hørt at de kan få midd av støvete klær eller sengetøy :roll: (smitte fra andre dyr f.e.k.s)
For å bruke høy i buret kan du legge høyet i fryseren i ca ett døgn!
Men siden du ikke bruker høy eller strø,eller at rottene har vert i nærheten av andre dyr..så er det iallefall kommet midd fra en eller annen plass!! 8) Midd er en stygg liten parasitt som kommer helt av seg selv tror jeg , hvis ikke det med støv og klær er sant da!

Om avlusning!(mine erfaringer)
Den ene rotta mi var på av lusnings kur for noen uker sia ,da fikk jeg beskjed om å smøre lusemiddelet i nakken og på halerota i tre dager og så ha pause på ti dager og fortsette i ca 1 mnd! :wink:
En jeg kjenner/kjente hadde rotter ,de fikk midd og hun badet rottene i neglakk fjærner stakkars rotte !! :wink:

Håper noe av dette kan hjelpe deg da!!! :wink:

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Det aller, aller vanligste når rottene får midd og lus er at de er smittet fra andre rotter. De middene og lusene vi vanligvis (99%) finner på rottene lever ikke andre steder enn på rotter. Så hvis rottene dine ikke har møtt andre rotter har de nok hatt det med seg helt fra du kjøpte dem fra oppdretter/dyrebutikk. Rottene kan leve med midd i lang tid uten at man oppdager det, men plutselig kan det slå skikkelig ut og bli mange, slik at rottene klør og plages. Hvordan har du oppdaget midden? Hvordan ser den ut? Er du sikker på at det er midd?

Det finnes lus- og loppemidler å få kjøpt som sikkert også tar midd, men jeg vil aldri anbefale å bruke disse til rotter (heller ikke mot lus eller lopper). De er beregnet på hunder og katter, og det er veldig vanskelig å dosere riktig på så små dyr som rotter. Det er bedre å få Ivomec hos dyrlegen, enten som sprøyte under huden eller som dråper i munnen. Det man drypper i nakken på hunder og katter er ikke meningen at dyrene skal få i seg (spise), men det vil rottene gjøre når de vasker seg selv og hverandre. Derfor er overdosering en stor risiko med slike midler.

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Middbehandling

Post by anita »

Ivomec til oralt bruk? Heter preparatet det samme - og kan det anbefales som greit alternativ? Har aldri fått det tilbudet!

Har ellers snakket med en veterinær som konsekvent brukte "nakkedråper", hun anså dette som sikker metode - bortsett fra faren for menneskelig feil.... Hun hadde hatt et tilfelle med relativt grov overdossering; eier hadde gitt 10 x dosen. Rotta ble brakt inn sterkt psykotisk, og veterinæren var på nippet til å avlive den av dyrevernsmessige hensyn. Men den fikk natten på seg, og neste dag var den kommet seg. Men hun sa det var et stygt syn mens anfallet pågikk...
Har ellers en annen vet. som anbefaler 1/2 times dynking i lusepreparater for barn ( Nix, Prioderm), deretter vask; 3 ganger med 10 dagers mellomrom. Har ikke prøvd dette - synes det er en drøy terskel å klatre over siden guttene har vannskrekk... men han mener at preparatene tåles godt av rottene, i motsetning til middene...
Vil gjerne høre mer om Ivomecdråper - har prøvd å sprøyte mine tidligere, og det var ikke vellykket i det hele tatt. Mulig størrelsen på guttene hadde noe med saken å gjøre....
Anita :roll:

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

http://www.legemiddelsiden.no/default.a ... &IOID=2383 lister bl.a. både injeksjonsvæske og mikstur. Er ikke sikker på hva det er jeg har fått? Hos dyrlegen i Danmark får man gjerne den medsinen man skal ha der og da, uten å måtte gå innom apotek. Derfor har jeg bare fått et lite glass med ooppløsning og beskjed om hvor mye jeg skal gi. Kanskje de ikke gjør det sånn i Norge? Når det gjelder Baytril er det jo injeksjonsvæsken vi gjerne får til oral administrering, kanskje det også er det med Ivomec?

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Middbehandling ....

Post by anita »

Hm... Skal prøve å finne det ut - må ha gammel gutt til dyrlege; han har dessverre meldt seg ut av samfunnet, og foretrekker mat på sengen. Men han klør også.
Anita :shock:

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Heidi wrote: Hos dyrlegen i Danmark får man gjerne den medsinen man skal ha der og da, uten å måtte gå innom apotek. Derfor har jeg bare fått et lite glass med ooppløsning og beskjed om hvor mye jeg skal gi. Kanskje de ikke gjør det sånn i Norge?
jeg fikk medisinen min i skranken på avivet, uten å gå på apotek.. så de gjør sånn der i hvertfall..
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Middbehandling ....

Post by anita »

Hva? Men da er du vel kanskje kunde der fra før så de kjenner deg og rottene? Het det bare Ivomec? Hvor mye og hvor ofte / lenge? Og hva kostet det? Fungerte det bra? For nå klør alle seg her - og det noe veldig!
Trodde Avivet pleide å true folk til å ha dyrene oppstallet over natten i komb. med Ivomec sprøyter. Må jo være mye mere lukrativt - hvorfor gidder de da å bruke denne varianten der eier medisinerer selv?
Anita :shock:

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

det var ikke for midd den medisinen da... beklager hvis det virket sånn. det jeg skulle fram til var at man fikk medisinen over skranken der... men da jeg fikk medisin til kaniene mine for midd fikk jeg det også over skranken, men det var i sandefjord på dyreklinikken der hos vivian helgesen.
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Middbehandling

Post by anita »

OK!
Anita :)

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

http://www.apnm.org/publications/resour ... hemfin.pdf
Denne artikkelen kan være verdt å lese hvis man lurer på om det er trygt å gi rottene de lusemidlene man sprayer eller drypper på pelsen.

Cowgirl

Post by Cowgirl »

Tusen takk for alle svar... :wink: Tanten min jobber på apotheket (hun bor i tyskland) og hun kan kanskje få tak i ivomec.. Vi skal dra dit om 3 uker, tror dere at det går greit (for rottene) å vente så lenge?? Er det lurt å bruke sånn gelé som rottene skal spise eller bedre med sprøyte under huden??
Jeg kjøpte en dumbo-rotte (bilde av henne nederst) på dyrebutikken ca. 2 måneder siden, da kommer midden sikkert fra henne.
Jeg er ganske sikker på at det er midd. Det fins jo mange forskjellige typer midd, to av mine første rotter hadde midd og fikk sår over hele pelsen, mens de som rottene har nå bare lager sår på ørene og halen. Jeg vet nå bare hva de heter på tysk (er fra tyskland), men hvis jeg oversetter det på norsk så blir det "gravemidd". Tror dere at de kan smitte mennesker? :?:
Davina :D

Caroline:
Image

Locked