Idas kul

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Hurra!
mvh Julie

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

:D Så bra! God bedring Ida! :)

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Skaubytroll wrote:Så bra. Vet du om det var en god eller ond artet kul?
Det var en jursvulst, og disse er i hovedsak godartede i den forstand at de ikke sprer seg til vitale organer.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg fikk meg litt av et sjokk i dag da jeg sto opp! Ida hadde spist av alle stingene og hadde et stort gapende sår, litt større enn en femkrone. Skinnet på rotter henger jo veldig løst, så der så jeg rett inn på vitale organer (nesten, hvertfall så jeg en flott lyserød kyllingfilet). Hun var veldig lite interessert i stingene i går, så jeg trodde det hele skulle gå bra. Jeg for av sted opp i Groruddalen med Ida inntullet i et håndkle. Heldigvis blødde det nesten ikke, men jeg var redd for at Ida skulle gå i sjokk, hun skalv og var veldig utilpass. I og med at hun sov så unormalt lenge av narkosen, hun begynte jo ikke å bli "levelig" før godt utpå fredagen, så var jeg veldig nervøs for å legge henne under igjen. Men såret måtte renses og sys, så dyrlegen gikk igjennom det hun hadde av hefter og anbefalinger om narkose. Jeg nevnte at gass ofte var mer skånsomt og at de ofte våknet raskere av det, og dyrlegen mente hun kunne gjøre dette så raskt at det ikke burde være nødvendig med noe dyp bedøvelse. Stressfaktoren var også noe hun måtte ta hensyn til, dyr går ofte i panikk hvis de blir lagt under gass mens de er helt våkne, så hun bestemte seg for å gi Ida en liten dose intramuskulært først. Ida ble tung i hodet og bevegde seg i rykk og napp, men var fortsatt våken da hun fikk gass. Jeg fikk ikke være med under selve operasjonen, da salen deres var så trang, så dermed satt jeg på venterommet og var kjempenervøs!

Heldigvis kom dyrlegen ut etter ca 10 timer (eller var det minutter?) og fortalte at alt hadde gått bra. Da Ida fikk gass sloknet hun momentant! Såret ble skjært rent, renset og sydd igjen, og gassen ble slått av. Dermed våknet Ida og spratt opp, før de rakk å tenke på bandasjer. De hentet meg, og så kunne jeg holde henne mens dyrlegen klistret på noen lapper og tredde på henne en strømpe. Så fikk vi dra hjem igjen, og dere aner ikke hvor lettet jeg var da! Ida var våken hele veien hjem, men sovnet i fanget mitt da vi kom hjem. Siden har jeg voktet over henne hele tiden, men heldigvis sover hun for det meste. Nå skal hun ha 5 dager på Baytril for sikkerhets skyld, og jeg slipper henne ikke ut av syne!

Til dere (Ragnhild!) som er interessert i narkosemidlene:
Torsdag fikk hun 0.2 ml Domitor + 25 mg Ketamin. I dag fikk hun 7.5 mg Ketamin og Isofluoran-gass. (Hun er 450g.)

Dumme lille Ida, dette var ikke spesielt lurt vel. Men søt er hun da!
Image
Flere bilder av Ida med strømpe:
http://awas.nvg.org/ida2.jpg
http://awas.nvg.org/ida3.jpg
http://awas.nvg.org/ida4.jpg

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Strømperotte! :lol: Jeg visste de fantes! :mrgreen:
Fra spøk til alvor i min sedvanlige stil; vær veldig, veldig, VELDIG obs på den strømpen, Heidi: den må aldri gli bakover så den strammer foran albuen hennes. I den situasjonen blir slike strømper skarpe som en kniv, og kan forårsake stygge saker på ganske så kort tid. Prøv gjerne å legge noe polstring mellom den og huden hvis mulig - selv om hun plukker det opp igjen... og igjen...og igjen.. OSV, og fjern strømpen så fort hun er over kneika etter noen få dager - det ville ihvertfall jeg ha gjort. Bakgrunn for advarselen: Da jeg jobbet på kirurgen kom det tilbake en boxer med nervene til forbeina overskåret av en slik strømpe. Men jeg vet jo selvsagt at Ida er så "fingernem" at hvis den strammer nattestid, tar hun den helt sikkert av selv 8) God bedring til lure, lille Ida! :pir:
Anita

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Ingen fare med at den skal stramme ubehagelig noe sted - hun glir ut av den lett som en - strømpe... Når hun bestemmer seg for at den skal av. Men i perioder er hun snill og lar den sitte på. Jeg skal nok følge med. Det blir lange dager fremover :)

Tror faktisk jeg flytter denne tråden til sykdom og helse, kan være nyttige tips her for flere!

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Jaaa - hun er smidig! 8) Har nok sett det! :wink:
Anita

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

hmm... alt hva disse dyrene finner på!!!
Lykke til og god bedring!
mvh Julie

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Dumme lille Strømpeida. Har jo nesten ikke sett søtere, men likevel... :lol:
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Ragnhild
Betarotte
Posts: 402
Joined: 12 Feb 2004, 22:21
Location: Oslo

Post by Ragnhild »

Godt at det går bra med Ida! Var virkelig nervøs for henne første natta jeg også, som du vet, Heidi, men bra hun klarte brasene! Tror varmekablene på badet deres reddet henne gjennom den lange narkosen...

Synes det hørtes ut som en lovlig stor dose Ketalar hun fikk der, og jeg skjønner ikke hvorfor hun ikke fikk litt oppvåkning i alle fall... Det pleier å virke veldig bra når de har fått Domitor/Ketalar. Menmen. Bra de tok det mer forsiktig når hun måtte sys på nytt, og at hun fikk gass så hun våknet med en gang! De er flinke på Groruddalen. Det er slett ikke alle klinikker som tar kundene/dyreeierne like seriøst! Du har nok Ida'n din en god stund til nå! :D
Mvh Ragnhild

Camilla Ø
Stjeler søppel
Posts: 766
Joined: 15 Feb 2004, 14:15
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Camilla Ø »

Det høres ut som en nervepirrende tur til dyrlegen, ja :shock: Helt utrolig hva de dyrene finner på!! Lykke til med "strømperotta" - det høres ut som om det kan bli en liten utfordring :wink:

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Uff høres skikklig skremmende ut :o Godt det gikk bra! Ida er så søt uannsett hvordan hun ser ut, med strømpe eller uten :wink: God bedring Ida! :thu:

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Hvordan går det med strikkestrømperotte i dag?
Har du sovet noe selv siden sist?
Anita

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

HEi!
Går det bedre med Ida nå?
mvh Julie

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Etter tre dager uten søvn, og med en ukes intens postdoc-søknadsskriving foran meg, måtte jeg sove i natt. Ida hadde ikke vært interessert i hverken bandasje eller sting, så jeg håpet det skulle gå bra. Men i løpet av natten hadde hun gnagd av stingene under armen, og det så nesten ut som om halve forbeinet var gnagd over. Det så heldigvis verre ut enn det var når jeg fikk undersøkt det litt, så jeg renset og teipet henne sammen igjen, og gav henne formaninger før jeg dro på jobb. Hun har ikke rørt det noe mer. Håper på det beste! Bjørn hjelper til slik at vi uansett får sjekket henne relativt ofte.

Locked