Tumör?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
ketopas

Tumör?

Post by ketopas »

Min ena hona, Lolita, har fått en knöl på ena sidan. Den är hård och går att greppa, den sitter inte i skinnet utan under skinnet. Jag misstänker tumör och några har föreslagit en varböld. Men hon är så ung, bara tre månader! Vad har ni för erfarenheter av knölar på så unga djur? Om det är en tumör som ska opereras, vad tror ni är bäst; sövning eller lugnande och lokalbedövning? Den sitter så pass bra till att det blir en liten operation i sådana fall.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Uansett hva slags kul det er, er det nok første bud at du tar henne med til dyrlegen. Han/hun vil finne ut hva slags kul det er og dere kan da diskutere hva dere kan gjøre med den.

Det er lurt å ta med rotta til dyrlegen så tidlig som mulig. Da er det størst sjanse for å få fjernet kulen skikkelig.

Jeg synes nok at lokalbedøvelse høres litt lite ut så lenge det er en operasjon. Du kan høre med dyrlegen hva han/hun anbefaler.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

ketopas

Post by ketopas »

Ja jag ska såklart till veterinären. Jag har inte kunnat än bara, de har inte telefontid förrän imorgon, och att åka dit på juortid är det nog inte nödvändigt att göra (hon äter, dricker och är precis som vanligt och knölen sitter inte ivägen). Jag ska ringa dit imorgon och boka en tid, men vill gärna veta vad andra har för erfarenheter. Jag har haft sån tur så jag aldrig har behövt besöka veterinär en enda gång, ändå har jag haft djur så långt tillbaka jag kan minnas :)

Locked