Obduksjoner

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Obduksjoner

Post by Heidi »

Jeg vil gjerne minne om NTFs flotte innsats med obduksjoner. Vi har etterhvert fått inn ganske mange rapporter, men trenger mange flere for å kunne begynne å kanskje se noen sammenhenger mellom sykdommer, symptomer og behandlinger. Derfor, ta stilling til dette og les informasjonen mens rottene dine er friske, slik at du den triste dagen du står med en syk og svak rotte som må avlives husker på oss.

Alle rotteeiere oppfordres til å obdusere, men vi blir selvfølgelig ikke sure på de som heller vil begrave eller kremere rottene sine, dette er jo et følsomt tema for mange. Det er heller ikke bare syke rotter vi gjerne vil ha obdusert, også rotter som avlives av andre årsaker, som f.eks. alderdom eller aggressivitet, oppfordrer vi å få obdusert. Det er fint å ha noen symptomfrie rotter å sammenligne funnene med!

Det koster 250 kr å få obdusert 1 eller 2 rotter (må sendes inn sammen) hos Veterinærinstituttet. For å spare penger går det jo an å slå seg sammen med andre som vet at de må avlive innenfor kort tid, ved å "annonsere" på forumet. Husk å bruke skjemaet vårt både hvis du selv sender inn rottene og hvis dyrlegen din gjør det, slik at NTF får sykdomshistorien til rottene, samt kopi av rapporten.

Mer info, + skjemaet vårt, finner du her!


Jeg vil huske å legge til at alle personopplysninger vil bli behandlet konfidensielt, slik at rotte ikke kan knyttes til eier, med mindre eier selv ønsker det.

Adyssa
Hamstrer mat
Posts: 340
Joined: 12 Feb 2004, 19:28
Location: Asker
Contact:

Post by Adyssa »

Är det många som sänder sina råttor till obduktion? Är det bara vi?

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Det er faktisk en god del, og det blir forhåpentligvis fler og fler!

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Jeg har tenkt litt, når rotta blir sendt til obduksjon, får man den tilbake da ? sånn får å begrave dem?
Sender man obduksjons rapporten til Ntf i posten? :P

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Kopi av obduksjonrapporten kommer direkte til NTF hvis man benytter skjemaet under "Obduksjoner".
Man får IKKE en rotte i retur etter obduksjon.
Anita

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg får noen ganger tomme skjema tilsendt... Husk å fylle inn opplysningene på skjemaet FØR du klikker "send". Vi vil helst ikke at noen bruker vårt skjema uten å gi oss beskjed ;)

kari mette
Omegarotte
Posts: 140
Joined: 20 Jun 2004, 22:41
Location: Kongsvinger

Post by kari mette »

Sorry, det var nok meg. Var inne og kikket i sta og da klikket jeg på send, bruker fortsatt :lær og feil metoden da jeg aldrig blir helt "dus" med data :oops: Men dette var bare prøve, jeg har ingen døde rotter :oops:
Kari Mette
Knerten og Rikard

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Hehe, ok ;)

Gunn Hege

Post by Gunn Hege »

Hei

Jeg sendte mine to rotter til obduksjon i går.
Men det står feil adresse på NTF. Skal en sende pakken som Bedrifts ekspress, så må en sende pakken til Vetrinærinstituttet Ullevålsvegen 68 0454 OSLO
Og underskrive med Patologen.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Takk for info! Skal rette det opp snarest mulig.

lynxy85

Post by lynxy85 »

Jeg ser på skjemaet for obduksjon nå, men er ikke sikker på hva jeg skal skrive...

Munin døde i natt. I går fant jeg han slapp og kald i buret da jeg kom hjem i 18 tiden. Han pustet tungt og orket hverken å spise eller å gå noe særlig. Det virket som han ville spise, men han bare slapp maten når han tok den opp. Han prøvde også å klatre opp til hengekøyene, men orket ikke å slenge seg nedi ifra sprinklene.

jeg fikk tak i dyrlegen, men jeg kunne ikke komme til han før kl 21. Dyrlegen fant ikke ut noe, men sa at det kunne være en infeksjon siden han var litt kald. Det kunne også bare være det at han var gammel... Munin ble bare 1år.
Munin fikk antibiotika ca 0,5ml vibramycin hos dyrlegen. Jeg fikk med meg en liten boks med vibramycin som jeg skulle gi han i 8 dager.

Da jeg kom hjem la jeg masse varme ting i buret som håndkle, dopapir, fleeslue++. Men Munin unngikk alt dette og la seg der det var kaldt. Han pustet tungt og virket rastløs. Så litt før kl 1 i natt begynte han å sprelle og bøyde seg i vinkler jeg ikke trodde var mulig. Jeg løftet han opp og etter litt ble han slapp. Han døde i hendene mine. Så begynte det å renne rød væske ut av nese og munn på han... Ganske mye også.

Men hva skal jeg skrive i skjemaet? Han har ikke vært syk før. Han fikk vibramycin da han var liten, men det var fordi Hugin hadde surkle lyder også sa dyrlegen at begge skulle gå på kur. Han har en liten kul på venste lår, men den sitter i huden og var ikke farlig med mindre den begynte å vokse sa dyrlegen.

Så hva skal jeg skrive på skjemaet der det står "Sannsynlig årsak"? eller "symptomer"? Skal jeg nevne under "Behandling" han han fikk vibramycin som liten?

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Hei!

Jeg er like grønn på obduksjoner, sendte inn vår første til obduksjon for noen uker siden. Han ble avlivet etter uforklarlig vekttap og svekket allmenntilstand og jeg syntes det var vanskelig å fylle ut skjemaet, ettersom jeg ikke visste helt hva jeg skulle skrive. Fyll ut så godt du kan, føy til på baksiden av arket når du har trykket på knappen for å sende inn og skrevet ut skjemaet etterpå. De kan jo ikke forvente at du skal vite hva som feilte ham, men alt du kan gi av opplysninger kan hjelpe dem til å sette sammen bitene i puslespillet. Skriv opp alt du husker om hendelsesforløpet og hvilke symptomer han hadde, beskriv så godt du kan, så er det sikkert til stor hjelp. Vi er jo bare legmenn, de forventer nok ikke at vi skal sitte inne med nøyaktige observasjoner a la det en "innvidd" ville ha hatt. ;) Det går sikkert bra!
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

lynxy85

Post by lynxy85 »

ok. takk. :)

Hva slags eske sendte du den inn i? Jeg har ingen esker, så må kjøpe en...

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Føsrt avis - så plastpose utenpå der. Ytterst kan du bruke pappeske kjøpt på postkontoret (ikke norgespakke) eller papir hvis du har polstret godt nok med aviser og plast. Ikke diskuter innholdet i pakken med ansatte på posten - det skaper unødvendige probmer og i beste fall forsinkelser. Husk Bedriftspakke Ekspress - Over natten.
"Sannsynlig årsak" på skjemaet er ikke viktig å fylle ut når alt er så usikkert som her. "Symptomer" kan skrives i stikkordsform; slapp, kald, tung pust.
Anita

lynxy85

Post by lynxy85 »

Takk. :) Skal stå tidlig opp i morgen og ordne alt, skal gå på postkontoret og spørre når de sender ekspress pakkene, så leverer jeg pakken så sent som mulig.

Skal fylle ut skjemaet i natt, og printe det ut i morgen. Han ikke printer her, så må brenne det på cd og få en butikk til å skrive det ut for meg.

Post Reply