Krampe etter behandling av lus

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
tessa

Krampe etter behandling av lus

Post by tessa »

For noen dager siden merket jeg små hvite prikker på de 7 rotteungene mine. Så jeg fikk time hos veterinæren i dag og det viste seg at de hadde fått lus! Ungene er 25 dager gamle i dag. Jeg hadde også med moren til ungene, Dolly, og søstra hennes Minni. De fikk behandling med expot som ble dryppet i nakken. Ungene fikk 1-2 dråper og Minni & Dolly fikk 0,06 ml. Ca halvannen time etter at de fikk behandlingen begynte ungene å skjelve og riste. De fikk sånn kramper at de nesten ikke klarte å gå. Jeg ringte veterinæren med en gang og hun ba meg komme. Så jeg kjørte i all hast ned med ungene så nå ligger dem inne på oppservasjon i noen timer. De skulle få kortison og litt væske sa veterinæren...
Jeg har aldri vært så redd før, og jeg fikk skikkelig vondt inni meg av å se på dem. Minni og Dolly har det helt fint, de ligger og sover, og aner ingenting.
Har noen av dere andre opplevd dette før?

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg må bare få gjenta det jeg skrev i en annen tråd. Den handlet riktignok om midd, men det samme gjelder for lusebehandling! Se også tråden om "Rottemor med midd".
http://www.apnm.org/publications/resour ... hemfin.pdf
Denne artikkelen kan være verdt å lese hvis man lurer på om det er trygt å gi rottene de lusemidlene man sprayer eller drypper på pelsen.
Det er trist at dyrlegen fortsatt ikke kan gjøre dette på en forsvarlig måte! Det er alltid risikabelt å behandle rotteunger, men 3-4 uker gamle unger (jo eldre jo bedre) kan behandles med ivomec, 0.1-0.2 mg/kg (altså veeeldig små doser til en liten rotteunge), hvis man ikke kan vente til de er eldre. ALDRI med drypp/spray eller lignende. Hvilken veterinær er dette?

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »


Adyssa
Hamstrer mat
Posts: 340
Joined: 12 Feb 2004, 19:28
Location: Asker
Contact:

Post by Adyssa »

Dosering på ExSpot till mina råttor var 0,01 ml per råtta. Så jag tror du har fått en mycket högre dos än jag fick. Hos oss var det bara vuxna djur som fick behandling.

Ki

tessa

Post by tessa »

Dette var på lørenskog dyreklinikk. Jeg spurte om dem var gamle nok til å få behandling og hun sa at det var dem. Doseringen hadde dem fått fra avivet. Tilstanden er fortsatt alvorlig for 4 av dem. Da Dolly fødte ungene trodde jeg hun hadde midd, men dette gikk over. Men så oppdaget jeg disse hvite prikkene i pelsen for noen dager siden. Veterinæren snakket også om ivomec, men hun sa at expot holdt fordi det var lus og ikke midd.
Det er jo ikke enkelt å vite om veterinæren vet hva hun snakker om, eller om hun bare tror det...

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

De dyrlegene jeg har snakket med så faren ved bruk av dråpene, og ville ikke anbefalt det til unger... :?

Veldig synd at dyrlegen tar unødvendige sjanser...
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

tessa

Post by tessa »

Jeg var hos dyrlegen nå og henta to av ungene som var frisk, men to døde! De 3 andre var litt dårlig enda så de måtte veterinæren ta med seg hjem og passe på i natt. Jeg spurte om dette kunne unngått hvis de hadde brukt ivomec istedenfor expot, men hun sa at det kunne skjedd med ivomec også... Dette er så trist... :cry:

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Uff, så trist da, Tessa... Det er i hvert fall godt at du skriver om det her, så vi vet farene med det hvis slike problemer oppstår når vi andre har kull!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

expot

Post by Sjobeng »

hvis du leser på står det at expot f.eks ikke skal brukes på katter. grunnen til det er at nervesystemet til katter ikke tåler det. jeg har sett katter som har fått expot behandling mot flått og det så ikke bra ut. den ene var dårlig i mange dager (kramper). den måtte ha motgift flere ganger. jeg har ikke hatt midd/lus på rottene mine, men erfaringene er at ivomec fungerer best og raskest til alle typer uttøy. enten man gir oralt eller sprøyte i nakken.

Locked