Grusomt

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Grusomt

Post by Alvrina »

Grusomt :( Et ord kan si mye....


Det hele begynte i går kveld. Jeg koste med rottene og alt var bare helt fint. Men, jeg la merke til noe rart... Rina oppførte seg merkelig ? un virket helt des orientert og gikk i ring :? Jeg tok henne opp og undersøkte henne, dette var rart, for på dagen var hun jo helt fin. Jeg koste med henne og snakket med henne lenge, men lutselig, var hun helt slapp.. helt borte.... det tok litt tid før jeg skjønte at hun var død :(

Den stakkars lille kroppen, så slapp, så livløs. En rotte som altid har vært en levene rakett mye mye futt og livsglede... Død ?

Hva kan ha skjedd ? Døde hun av slag eller nie liknende ?
Hu skal iallefall bli Obdusert, selvom jeg avskyr tanken på at hun skal bli kappa opp :-x jeg skal snakke med dyrlegene å høre om de er villige til å gjøre det , så slipper ejg å sende henne til et villt fremmed menneske.


Hviler det en forbannelse over rotteholdet mitt? jeg synes jeg gjør alt som står i min makt får at de skal ha det bra, rottene går på beekay strø, spiser RM1 og får mye oppmerksomhet. Hva gjør jeg galt??

Kanskje det ikke er ment at jeg skulle ha rotter ? Kanskje jeg bare skal gi opp ?

Beklaer alle sytingen, men selvtilliten, begynner å nærme seg det imbesile, først Monita, så Apache, så keira som blir syk også stakkars Rina? Som knapt har levd halve livet sitt?
Dette begynner å bli forjævelig :cry: :cry: :cry:


Her er noen av de siste bildene av Rina ( tatt med mobil i går) det synes at hun ikke er særlig frisk :(

Image


Image

Rotteelsker

Post by Rotteelsker »

Så trist..Får tårer i øynene.. :cry:

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Join the club.. :(

Mistet mor og ungene fra A-kullet.. :cry:

Mente også jeg gjorde alt riktig..
(Høstdepressjonen tar tak for fullt..)
Hilsen!
Rose

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Post by tore »

Du nevner at andre rotter har dødd før. Var de fra samme kull eller nær familie?

Hva hun døde av høres for meg ut som om det kanskje kan være en uheldig bi-effekt av vedvarende luftveisinfeksjon som førte til hjerneskade/blødning? Eller kanskje en infeksjon i øret? Jeg har ikke så mye erfaring med slikt siden jeg stort sett har hatt friske rotter.

Det kan godt være at du har fått rotter som har en noe uheldig genetikk for slikt er vanlig. Jeg vet ikke hvordan rotte-situasjonen din er, men kanskje du bør unngå å få flere kull fra den familien eller i det minste være forsiktig. Genetikk er alltid viktig å ta i betraktning. En rotte med "gode" gener kan godt overleve en sykdom som en rotte med "dårlig" gener dør av! Da er det ikke alltid at stell/kosthold/osv er avgjørende, så jeg synes ikke du bør klandre deg selv.

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

:cry: Uff og uff :( Kan ikke være lett for deg nå, men du må ikke klandre deg selv iallfall! Mange trøsteklemmer fra hele gjengen her hjemme Image

Morgan's: Trøsteklemmer til deg også Image :(

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

Hvor gamle ble de?? Alltid trist da man mister kjeledyr! Man vet nesten ikke helt hva man skal si heller til den som har mistet noen.... :(
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Monita ble 23 mnd gammel. jeg er ganske sikker på at hun døde av alderdomssvakhet .. siden det har opptred veldig ofte i hennes linje.

Apache ble 13 mnd :( samme som sin far omtrendt :(

Keira lever heldigvis enda.

Rina ble bare 6 mnd gammel :(

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

det er ikke gammelt.....uff....
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Hviler det en forbannelse over rotteholdet mitt? jeg synes jeg gjør alt som står i min makt får at de skal ha det bra,
Kjent tankegang; det er jo det jeg pleier å tenke når det er som svartest.
Det er komplisert, ja.
Anita

Julia
Hamstrer mat
Posts: 330
Joined: 19 Feb 2005, 19:19
Location: Trondheim

Post by Julia »

:cry: :cry:
Vi får bare vente på rapporten...stakkar lille vennen :cry:
Og ja, kjenner også til den tankegangen... Men jeg skal love, det er IKKE deg det er noe galt med. Blir bare godt å komme til bunns i hva som skjer, og vi får håpe alt det beste.
Men du gjør ingenting galt, har vært hos deg flere ganger, og alt er i tipp topp stand :thu: Bra strø, bra fôr, bra innreda og renslige bur, fornøyde og fine rotter.

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

HEi
Fikk bare lyst til å si at sønnene til Keira er de snilleste og hyggeligste rottene jeg noen gang har hatt. Ja, som du vet var jeg i starten skeptisk.....jeg hadde aldri sett så lekne rotter før....de løp rett på alt og alle av andre rotter.....jeg misforstod dem og trodde de ville dominere.......Da de møtte en annen hannrotte som satte dem på plass, så jeg jo i hvilken grad de lot seg dominere. DA forstod jeg endelig. Julie var fryktelig treig da!!
Er det noen av rottene jeg er helt trygg på i forhold til unger, så er det dem. Er det noen av rottene mine som ungene mine går til hvis de skal ha rottetrøst, så er det en av dem..........osv........
Har hatt lyst til å si dette lenge. Nå passet det!
mvh Julie

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Vel, vet jo ikke helt hva jeg skal si i slike situasjoner. Men takk får støtten og trøsten. dagen har blitt litt lysere takk være dere, men også overraskelsen som trinity kom med i går har hjulpet.

Men humøret mitt kan vel beskrives som grått og trist , samtidig som at det er lyst og godt...

Jeg har mistet mange dyr opp igjennom årene, så jeg er kanskje litt herdet og tåler mer nå enn før. Men uansett, så er det ufattelig trist og vondt å måtte miste sine nermeste (dyrene altså) på så kort tid.

Men, iallfall, håper jeg at det blir en oppklaring av hav hun døde av, når jeg får obduksjons rapporten i morgen eller til mandag( jeg må hente den selv, etter som at Rina blir obdusert her i horten av veterinæren) avhenger av hva jeg får tid til .

:) :(

Julie: veldig fint å høre at begge gutta har et fint lynne og har det bra .. alltid gøy å høre fra fornøyde kjøpere/eiere :D

Dumbo-fan90
Sover i do
Posts: 253
Joined: 25 Oct 2004, 16:54
Location: Asker
Contact:

Post by Dumbo-fan90 »

Hallo Ida-Elise!

Har opplevd det der jeg å.. Alt svartner og plutselig sitter du der uten noen lyspunkt, da kan man se rundt seg og se alle de man har igjen! Alle dine rotter, hunder, alle dine venner og støttehjelpere. Det er der du har oss! :wink: :lol:
Mvh Ida&rottene

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Hvis vi skal koste på oss en liten tanke litt "utenfor" dette, så er det vel også noe med kontrasten mellom det vonde i perioder der man mister mange og gleden i perioder der mange blir født, som gjør det så sterkt å være dyreeier.
MEN det gjør det ikke mindre viktig å sørge når man sørger.
Alt godt til deg!
mvh Julie

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Jeg hentet raporten i går.. og har snakket endel med Julia om dette.
Kort sammen drag:
Alle indre organer hadde ingen skade eller sykdomms tegn. Lungene ble konstantert rene og friske. Det ble ikke funnet spor etter mulige giftsstoffer hun kan ha fått i seg eller skape ting hun kan ha klart å spise. Der i mot, fant de TO hypofysesvulfster oge n blod propp på hjernen.

Spørsmålet mitt er, kan rotter få TO hypofysesvulftster / hjrne svufster ?
Hørtes litt rart ut :?

Men det er på en måte veldig deilig å vite hva hun døde av... Håper hun har det bedre nå.. uten sykdom oga ander påroblemer.. hun er ikke alene, får Apache, Oracle og Monita er sammen med henne på regnbuebroden.. der de leker å koser seg :)

Locked