SDA skrøner?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Jan

SDA skrøner?

Post by Jan »

Heidi wrote:Ta en titt på danske rotteforeumer og se hvor mange som har hatt SDA-utbrudd de siste to årene, og hvor mange syke og døde rotter det har vært. En enkelt smittet rotte inn i landet er nok til å starte en lignende epidemi her.
Hej :)

Jeg tillod mig at quote ovenstående fra en anden tråd fordi den minder mig om andre lignende sætninger som jeg synes er lidt kedelige.

Det lyder i mine ører som om man forsøger at stemple os danske avlere som rene SDA freaks, "besøg en dansker og få SDA med dig hjem"-agtigt. :?

Heidi, SDA var slet ikke kendt i Danmark for 2 år siden, og heller ikke hvis vi regner fra oktober måned hvor du skrev ovenstående som jeg citerer dig for.

Siden SDA blev kendt i Danmark og frem til dags dato har der været en del SDA udbrud, det er korrekt, jeg synes blot at det er vigtigt at fremhæve at folk gradvist er blevet bedre til at indkapsle de udbrud der opstår, ganske enkelt ved brug af karantæner.

Jeg er i gang med en til bunds gående undersøgelse af kendte SDA udbrud i Danmark, og i forhold til det antal dyr der samlet set har været i risiko-zonen for at blive syge af SDA'ens følgesygdomme, og dø, så er det meget få dyr som rent faktisk er døde af følgesygdommene.
Dødstallet er endda faldene jo nærmere man kommer dags dato og jeg er overbevist om at det er fordi folk bliver bedre til at dæmme op for videre smitte, samt behandlingen af de dyr som er ramt af følgesygdomme.

I 92% af de tilfælde af SDA udbrud i Danmark, som jeg har kendskab til, er smitten kommet til landet via dyrehandlere som har importeret smittede dyr fra Sverige og Holland.
En skrøne går på at man ikke har SDA i Sverige, men det er noget vrøvl.

I Norge kan man heller ikke være sikker på at sygdommen ikke eksisterer, og ej heller på at den kommer til Norge. Importerer i ikke selv dyr fra andre lande?

I øjeblikket er der et SDA udbrud i Danmark som omfatter 352 rotter som er direkte i risiko-zonen for SDA smitten. Ved siden af disse er der endnu flere.
Det er lykkedes 100% at dæmme op for det udbrud af SDA ved at folk er gået direkte i karantæne, det samme er de som de ramte har været i kontakt med siden udbruddet indtraf.
Det synes jeg vi er sluppet godt fra når nu uheldet var ude, og det er lykkedes at bringe hele situationen under kontrol.

Nå men det var lige et pip her fra mig, jeg blev blot en smule træt af at høre om at Danmark er ihh og åhh så SDA-befængt og vores rotter dør i hundredvis.. :roll:

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Hehe! ENDELIG en dansk som gidder å engasjere seg litt! :-P

Når jeg skrev de siste to årene så mente jeg ikke nødvendigvis at SDA ble allmenn kjent i Danmark på den tiden. Dette er da også uviktig, Danmark har hatt mange SDA-utbrudd i løpet av den siste tiden, og det strekker seg et godt stykke tilbake i tid.
Siden SDA blev kendt i Danmark og frem til dags dato har der været en del SDA udbrud, det er korrekt, jeg synes blot at det er vigtigt at fremhæve at folk gradvist er blevet bedre til at indkapsle de udbrud der opstår, ganske enkelt ved brug af karantæner.
Det er jo bra. Men det endrer ikke det faktum at det FORTSATT hender med jevne mellomrom at noen får virus i flokken sin, og dermed risikerer å smitte andre. Nettopp ved hjelp av folks økte bevissthet og fokus på dette problemet, også her i Norge, kan det være en mulighet for å stoppe videre spredning. Dere burde jo derfor egentlig takke oss for at vi setter fokus på dette!
I Norge kan man heller ikke være sikker på at sygdommen ikke eksisterer, og ej heller på at den kommer til Norge. Importerer i ikke selv dyr fra andre lande?

Selvfølgelig er vi ikke sikre, det er ingen av oss som kjenner alle rottene i hele landet. Men her gjør vi et forsøk på å begrense smitten, ved å advare mot import uten å først ha tenkt igjennom risikoen for smitte. At noen danske avlere føler seg "uthengte" er jo trist, men jeg synes faktisk det er viktigere å få folk her i Norge til å tenke over risiko. Siden vi ikke har disse voldsomme utbruddene med trehundreognoe smittede rotter samtidig så tror jeg at vår økte bevissthet har hjulpet. Det er også derfor jeg er påpasselig med å peke på Mattilsynets regler for import. Dersom disse reglene følges minker risikoen for å dra med seg smitte betraktelig.

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

dyrehandlere som har importeret smittede dyr fra Sverige og Holland.
En skrøne går på at man ikke har SDA i Sverige, men det er noget vrøvl.
Mange norske dyrebutikker importerer rotter fra svenske forhandlere / grossister. Jeg lurer derfor på hvilke av disse som kan ha levert smittete rotter til Danmark? Som regel bruker jo dyrebutikker en fast grossist - kan man finne ut hvilke som har vært involvert i smittespredningen? Eller kjører danskene bare rett over broen og plukker med seg det første de finner? Jeg synes det er viktig å få plassert disse svenske "fabrikkene" på kartet - da er vi bedre rustet til å gjøre noe aktivt i forhold til norske dyrebutikker.
Anita

Bati

Post by Bati »

Jeg har spurgt hos ZooCity (dyrehandler ved København, som alt for mange gange har haft SDA) - og de oplyser ikke hvor de får deres rotter fra, de kommer bare fra 'forskellige grossister'

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Nei, da er det jo vanskelig... Men de sier de er fra Sverige, altså? Det er ihvertfall en viss import derfra til Norge, og den ser jo ut til å ha gått forbausende bra så langt. Mulig det ikke er samme grossister - mulig det er flaks. Vi merker det vel etterhvert... Men jeg fant lite om SDA på det svenske forumet før det ble nedlagt - og det er merkelig hvis sykdommen er like utbredt der.
Anita

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Det er faktisk sandt, at der har været SDA i DK i 2 år, +/- nogle måneder, vi har bare ikke kendt til det så længe. Den første gang jeg stiftede bekendtskab med det, i Februar sidste år, anede jeg ikke, at det var SDA. Det var efter en af mine piger havde været til parring hos en anden opdrætter og blev syg kort efter hun kom hjem. Det samme gjorde flere andre af mine rotter, og min egen dyrlæge stod uforstående overfor bla. de hævede kirtler. Dengang blev SDA afvist som en mulighed, netop fordi der ikke havde været kendte tilfælde af det i DK før.

Men det er sandt, at flere og flere er blevet bedre til at gå i karantæne. SDA-udbruddet er indtil videre centreret på Sjælland, hvis man kan sige det sådan, men vi er flere i Jylland, der også er gået i karantæne. Det er både fordi vi indenfor den sidste måned har været i kontakt med nogen der har været i kontakt med dem der har SDA, eller noget i den retning, men også for ikke at risikere at få virus ind mens udbruddet varer. Jeg er selv gået i karantæne, jeg har ingen syge dyr, men jeg ønsker heller ikke at få det ;)
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Jan

Post by Jan »

Det er jo bra. Men det endrer ikke det faktum at det FORTSATT hender med jevne mellomrom at noen får virus i flokken sin, og dermed risikerer å smitte andre. Nettopp ved hjelp av folks økte bevissthet og fokus på dette problemet, også her i Norge, kan det være en mulighet for å stoppe videre spredning. Dere burde jo derfor egentlig takke oss for at vi setter fokus på dette!
Takke jer? Hvorfor dog det? :shock:

Det er da ikke jeres skyld at der i Danmark er et voksende fokus på området, den kredit tilkommer udelukkende os selv. :wink:

Bl.a. håber jeg med den undersøgelse jeg har i gang at kunne bruge sammendraget af denne til at øge fokus endnu mere.

Anette
Hamstrer mat
Posts: 347
Joined: 12 Feb 2004, 20:59
Location: Sarpsborg, Østfold

Post by Anette »

anita wrote:
dyrehandlere som har importeret smittede dyr fra Sverige og Holland.
En skrøne går på at man ikke har SDA i Sverige, men det er noget vrøvl.
Mange norske dyrebutikker importerer rotter fra svenske forhandlere / grossister. Jeg lurer derfor på hvilke av disse som kan ha levert smittete rotter til Danmark? Som regel bruker jo dyrebutikker en fast grossist - kan man finne ut hvilke som har vært involvert i smittespredningen? Eller kjører danskene bare rett over broen og plukker med seg det første de finner? Jeg synes det er viktig å få plassert disse svenske "fabrikkene" på kartet - da er vi bedre rustet til å gjøre noe aktivt i forhold til norske dyrebutikker.
Anita
Jeg vet ihvertfall at Tropehagen zoo importerer fra Sverige.... De får mange av sine rotter derfra................ :?

Anette...

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Keira er avkom av svansk importerte rotter. Zhillers foreldre var også fra Sverige, importert Privat om ikke jeg husker feil...

Keira ble kjøpt på Tropehagen zoo

Dumbo-fan90
Sover i do
Posts: 253
Joined: 25 Oct 2004, 16:54
Location: Asker
Contact:

Post by Dumbo-fan90 »

Legolas, broren til Keira, kommer fra Sverige, og Pippin kommer fra Sverige. Samme med foreldrene til Jippie (såvidt jeg har forstått) Jeg har omtrent bare svenskimport jeg :? :)
Mvh Ida&rottene

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Jeg vet ihvertfall at Tropehagen zoo importerer fra Sverige....
Tropehagen står på forhandlerlisten til Zoomiljø, i likhet med mange andre butikker. Det er ikke mulig å finne ut via nettsiden hvilken svensk leverandør av dyr Zoomiljø bruker. Noen som har kontakter?
http://www.zoomiljo.no/
http://tamrotter.com/forum/viewtopic.ph ... t=telemark
Jeg har inntrykk av at frittstående dyrebutikker tar inn dyr fra minst en grossist til, slik at det dreier seg om ihvertfall to svenske leverandører. Alle tips om begge mottas med takk!
Anita

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Zoomiljø ja, at jeg ikke har tenkt på det før! ;)

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Når jeg tenker meg om, blir det selvsagt klin umulig å finne ut hvilke oppalere grossistene bruker; Sverige er full av låver med for oss fremmedartet og underlig innhold - har jeg sett... Ordet "totalleverandør" fra Zoomiljøs nettside, er nøkkelen til så langt vi kommer; leverer de dyr, så leverer de utstyr. Ved å lete etter / spørre etter utstyr får man tilgang til de grossistene forretningene bruker - det er da noe, og sikkert også gangbart i Danmark. Teknikken gir oss enda en "hakkekylling" - vi hakker på butikkene, og så hakker vi grossistene etterpå = dobbelt så mye, er dobbelt så bra. Vanlige luftveisinfeksjoner oa er grei nok klagegrunn - men i det øyeblikk vi får det første kjente tilfellet av SDA får vi ta en alvorlig prat med Mattilsynet for litt forsterkninger. Skulle nok la seg fikse hvis uhellet først er ute, og innen kjørevidde for Dr Sjursen og sentrifugen hennes. :mrgreen: Så det skal nå ikke stå på manglende innsatsvilje fra oss, ihvertfall. :wink:
Anita

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Det er da ikke jeres skyld at der i Danmark er et voksende fokus på området, den kredit tilkommer udelukkende os selv.
Selvfølgelig er det ikke vår skyld at dere har et voksende fokus, og selvfølgelig tilkommer kreditten dere selv.
Men vi kan si det slik at det også er deres skyld at vi har et voksende fokus på området - og kreditten for det tikommer oss selv. Dette fordi jeg enda ikke har funnet noen formell dansk advarsel til NTF om forsiktighet ved import. Så behold deres ærlig fortjente kreditter, så beholder vi våre. Og da burde vel egentlig alle være fornøyd? :wink:
Anita

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Zoomiljø leverer ikke levende dyr, kun utstyr. Men jeg graver videre...

Locked