Parasittbehandling

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Parasittbehandling

Post by Melody »

Jeg har lyst til å starte en ny tråd om parasittbehandling, nettopp fordi det finnes så mange ulike typer behandlinger. Siden jeg ikke har erfaring med alle typene behandling, ønsker jeg gjerne at de som har erfaringer skriver litt i denne tråden.

For dere som vil hjelpe meg å svare, kan dere bruke malen under:

Navn på behandling/stoff
Behandlingsmetode
Hvor mange ganger og hvor ofte
Virkemåte


IVOMEC
Ivomec gis hos dyrlegen ved at rottene får sprøytet inn stoffet under huden. Stoffet svir litt med det samme, men skal ikke svekke rotta på noen måte. Ivomec brukes blant annet mot blodlus. Det brukes mot midd også, men hvilke typer vet jeg ikke (men det vet sikkert noen her inne?)
Rottene får tre behandlinger, med 7-10 dagers mellomrom. Dette er fordi ivomec ikke tar knekken på egg, kun levende dyr, og man trenger tre behandlinger for å være sikker på at alle eggene er klekket og at de nye dyrene ikke har fått mulighet til å legge nye egg.
Det går bra å behandle drektige dyr med ivomec, de tar ikke skade av det, men rotteunger og musunger skal man være meget forsiktig med.

EXPOT:
Dette er dråper som dryppes på pelsen og skal ta knekken på parasitter.
Hvor mange ganger skal hver rotte behandles?
Svekkes rottene under en slik behandling?
Hva sier dyrlegene om behandling av drektige dyr og unger?
Det ble på forumet nettopp fortalt om et kull med unger hvor flere hadde dødd etter behandling.

SHAMPOO:
Hvis man ikke ønsker å ta med rottene til dyrlegen gjentatte ganger for å la dem få behandling der, kan man få med en shampoo hjem og behandle rottene selv. Det er nok et billig alternativ, men det krever mer av oss for å holde burene og omgivelsene rene for å unngå smitte. Jeg har snakket med en dyrlege om denne behandlingsmetoden, og det hun fant om det, var at stoffet virker tilfredsstillende, men hun ville nok ikke anbefalt meg det.
Rottene må altså bades i hvert fall en gang i uka, og shampooen stinker veldig.
Er det noen her inne som har prøvd å behandle med shampoo som kan fortelle om deres erfaringer?

PARASITTSPRAY:
Hos større dyr bruker man gerne parasittspray, men det har ikke vært så mye informasjon rundt dette på gnagere, men jeg vet at Cyberkit har en parasittspray som passer til gnagere. Kan ikke du fortelle litt om den når du kommer tilbake?

Det er altså mange ulike parasittbehandlinger. Jeg ønsker bare at vi her inne skal få komme med våre erfaringer, slik at man selv kan være med å velge den behandling man helst vil satse på når man møter opp hos dyrlegen med en gjeng som trenger behandling. Ikke alle dyrleger har erfaring med parasittbehandling av så små dyr, så det er en fordel om vi rotteeiere sitter inne med litt informasjon også, når ulykken allerede er ute.

Jeg vil bare påpeke hvor viktig det er at dere får dyrlegen til å sjekke parasittene i mikroskop slik at man finner ut hvilken type det er og hvilken behandling man kan bruke på dem. Bruker man feil behandling, vil ikke parasittene gå vekk.

I Norge vil ikke dyrlegene anbefale oss vanlige dødelige å behandle rottene våre selv, og dette er pga. faren for overdosering, som kan ende i katastrofe for rottene. I land som Danmark, derimot, er reglene annerledes. Vi har noen dansker her inne... dere vil kanskje hjelpe meg å fylle ut denne tråden?

Håper dere med erfaring vil hjelpe meg å svare på denne tråden.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Cowgirl

Post by Cowgirl »

Jeg har et spray som heter "Bye Bye Mites" og skal virke mot alle ekto-parasitter idet den tørker ut chitinpanserne... Den er egnet for alle reptilier, gnagere og andre dyr, bare ikke for de med chitinpanser (edderkopper, skorpioner). Jeg brukte den mot midd hos mine rotter og middene var borte etter ca 2-3 uker. (På pakningen sto det ikke hvor ofte man skulle spraye den på dyrene, så jeg gjorde det ca 1 gang i uken.)

chi

Post by chi »

hvor kjøpte du denne?

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

tørker ut chitinpanserne
eeeeh... :D
Som middekspert, tørketoleranseekspert, og da spesielt tørketoleranse-på-pansrede-midd-ekspert, er det noe som skurrer her. Det kan hende den virker ved å tørke ut parasittene, men da vil rottene nok også få veldig tørr og flassete hud. Må være noe annet de mener. Kanskje at det nedbryter chitin? Hva er det virksomme stoffet?

Cowgirl

Post by Cowgirl »

Heidi wrote:
tørker ut chitinpanserne
eeeeh... :D
Som middekspert, tørketoleranseekspert, og da spesielt tørketoleranse-på-pansrede-midd-ekspert, er det noe som skurrer her. Det kan hende den virker ved å tørke ut parasittene, men da vil rottene nok også få veldig tørr og flassete hud. Må være noe annet de mener. Kanskje at det nedbryter chitin? Hva er det virksomme stoffet?
Hmm... nå har jeg ikke så mye peiling på midd og sånt, men på pakningen står det "destroys the chitin shell of invertebrate parasites..." Jeg vet jo ikke om det stemmer...? Jeg håper nå at rottene ikke har fått tørr hud av den :? , men jeg har ikke merket noe på huden i hvert fall... Det står at den er 100 % biologisk og at virkestoffene er plantlige oljer...

Cowgirl

Post by Cowgirl »

chi wrote:hvor kjøpte du denne?
I dyrebutikken ved grorud t-bane stasjon... Husker ikke hva butikken heter....?

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Cowgirl: Hvordan la du merke til midden og hvordan la du merke til at den forsvant igjen? Vet du at det var midd rottene dine hadde?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Cowgirl

Post by Cowgirl »

Melody wrote:Cowgirl: Hvordan la du merke til midden og hvordan la du merke til at den forsvant igjen? Vet du at det var midd rottene dine hadde?
Jeg la merke til dem fordi en av rottene mine hadde små sår og hvite "greier" på ørene. Først viste jeg ikke hva det var, men så leste jeg noe om tegn på sykdom hos rotter på internett, og der var akkurat den beskrivelsen av ørene når de har midd som det så ut hos rotta mi... Det sto også at de får røde prikker på halen, og senere "undersøkte" jeg også de to andre rotter, og alle hadde røde prikker på halen og sår på ørene. Jeg la også merke til hvite prikker i pelsen (eggene til midden)... Så jeg er egentlig kjempesikker at det var midd... Også virket jo sprayen...

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Det du beskriver høres ut som øreskabb (som er en midd som lever under huden), bortsett fra beskrivelsen om egg i pelsen, det må være noe annet, lus kanskje? Øreskabben legger eggene under huden. Normalt virker ikke antiparasittmidler som man smører eller sprayer på mot øreskabb, fordi de altså lever under huden... Men kanskje du har funnet et vidundermiddel? Så lenge det ikke står noe annet enn "planteoljer" som virkestoff så er det jo veldig vanskelig å vite hva det er du har sprayet på. Og bare så det er sagt: At noe er 100% biologisk sier ikke så mye. Blåsyre, for eksempel, er også det :D

Cowgirl

Post by Cowgirl »

O ja, jeg viste ikke hva middene (øreskabb) het på norsk, bare på tysk (der heter det "blomkålører"... hehe :D )... Men jeg håper ikke at de også hadde/har lus?? Hvite prikker fant jeg bare i pelsen hos en av rottene... Kanskje det er noe helt annet?? Jeg ga vitaminpasta samtidig, kanskje den "styrket" rottene innenfra og at den også hjalp mot middene fordi den forsterket immunforsvaret, eller har det ikke noe med det å gjøre??

tessa

Post by tessa »

Melody skrev:
EXPOT:
Dette er dråper som dryppes på pelsen og skal ta knekken på parasitter.
Hvor mange ganger skal hver rotte behandles?
Svekkes rottene under en slik behandling?
Hva sier dyrlegene om behandling av drektige dyr og unger?
Det ble på forumet nettopp fortalt om et kull med unger hvor flere hadde dødd etter behandling.
Jeg hadde 7 rotteunger på 3 uker som ble behandlet med expot fordi de hadde lus. De fikk 1 dråpe med nål i nakken, i pelsen altså. Og moren (Dolly) og tanta (Minni) fikk 0,06 ml. Ungene veide ca 60 gram, mens Dolly og Minni veide ca 250 gram. Veterinæren hadde fått doseringen av Avivet og de mente at ungene tålte dette! Jeg hadde ingen erfaring med dette så jeg stolte jo på veterinæren! Etter 2 timer fikk ungene anfall og de ble lagt inn. 2 stykker døde, og de andre overlevde. For å svare på spørsmålene som Melody lurte på så skal rottene behandles to ganger med 2 ukers mellomrom. Jeg vet ikke noe om behandling av drektige dyr, men har ihvertfall erfart hva som skjer når unger får behandling. Dolly og Minni ble bare slappe og sov mye...
Heldigvis så forsvant lusen og det var bare Dolly og Minni som fikk behandling igjen etter to uker, og det for å være på den sikre siden.
Jeg håper aldri dette skjer igjen med noen andre, og jeg har lært at man ikke alltid kan stole på veterinæren... :-x

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Tusen takk for svarene, Tessa! Ser ut som dette kan bli en nyttig tråd. Takk for at dere er så flink til å svare. Jeg vil gjerne at flere kommer med sine erfaringer.

Men jeg har et spørsmål til deg, Tessa: Hvorfor var det bare de to voksne som ble behandlet igjen etter to uker? Hvorfor ble ikke ungene behandlet igjen?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

tessa wrote:Jeg håper aldri dette skjer igjen med noen andre, og jeg har lært at man ikke alltid kan stole på veterinæren... :-x
Det er hovedsaklig derfor jeg har startet denne tråden. Det er ofte en fordel at eieren sitter inne med litt kunnskaper om sykdommer og behandlingsmetoder når man stiller opp på dyreklinikken med en haug med rotter som trenger behandling.

Jeg håper også at noen med erfaring kan skrive litt om hvordan dere oppdaget lusen/midden, og om dyrlegen sjekket hva slags type parasitter rottene hadde før de fikk behandling...
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Det er jo klart: Fordi de ikke tålte behandlingen! Neste gang håper jeg veterinæren leser litt mer om parasittbehandling på rotter. Dette skal ikke forekomme.

Ulempen for tessa er jo at det er sjanser for at ungene som ikke fikk 2. behandling fortsatt har lus, og smitter de voksne igjen.

tessa

Post by tessa »

Veterinæren sa at behandling nr 2 er for å være på den sikre siden, fordi det er ikke alltid lusen og eggene forsvinner etter 2 uker. Men veterinæren tok prøver av alle rottene og kunne ikke finne noe mer, og siden rotteungene fortsatt var små så tok vi ikke sjansen på behandling en gang til, men Dolly og Minni fikk siden dem ikke reagerte slik.

Da rottene mine hadde lus så hadde dem masse hvite prikker i pelsen og dem klødde mye. De hvite prikkene var egg. Jeg vet ikke hva slags lus det var...
Jeg har hatt rotter med midd før, men jeg kan ikke huske at de hadde hvite prikker i pelsen. De fikk forresten Ivomec den gang...
Er det noen som vet om det bare er lusen som legger egg i pelsen som vi klarer å se eller om midden også gjør det?
Det er en del år siden jeg hadde rotter med midd så jeg husker ikke...

Locked