Medisinering og ubalanse i tarmfloraen
Moderator: Moderatorer
Medisinering og ubalanse i tarmfloraen
ettersom det dyrlegen min sa, så kan Vibramycin gi sterk ubalanse i bakteriefloraen i tarmen og fororsake sopp i magen, så dyret på offte gå på andre sopp medisiner etter en kur. Hva vet dere om dette?
MVH Heidi
-
- Gammelrotte
Jeg vet ikke mye, men det er vel helt vanlig etter en kraftig antibiotikakur. Et antibiotikum som dreper en eller flere spesifikke bakterier, vil drepe disse uavhengig av om de er "snille" eller "slemme". Som et resultat vil sopp og andre bakterier som ikke rammes av den aktuelle typen antibiotika få gunstigere vekstforhold. Vibramycin inneholder doxycyclin, jeg har gått på samme greia (da het preparatet "Doxylin") mot brokitt og det var noe dritt. Jeg ble skikkelig syk og slet med eksem i lang tid etterpå fordi bakteriefloraen var svekket.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com
*Tråd delt*
Alle dyrleger som skriver ut antibiotika bør opplyse om at bæsjen må observeres nøye gjennom hele kuren, og at dersom det oppstår diare eller andre forandringer i fordøyelsessystemet skal dyrlegen kontaktes igjen. Dette er standard rutine. Heldigvis er det flere tilfeller hvor medisinering går smertefritt enn tilfeller hvor medisinering fører til problemer, men man skal alltid være obs på muligheten.
Alle dyrleger som skriver ut antibiotika bør opplyse om at bæsjen må observeres nøye gjennom hele kuren, og at dersom det oppstår diare eller andre forandringer i fordøyelsessystemet skal dyrlegen kontaktes igjen. Dette er standard rutine. Heldigvis er det flere tilfeller hvor medisinering går smertefritt enn tilfeller hvor medisinering fører til problemer, men man skal alltid være obs på muligheten.