Medisinering og ubalanse i tarmfloraen

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
Go`Rotta
Stjeler mat

Medisinering og ubalanse i tarmfloraen

Post by Go`Rotta »

ettersom det dyrlegen min sa, så kan Vibramycin gi sterk ubalanse i bakteriefloraen i tarmen og fororsake sopp i magen, så dyret på offte gå på andre sopp medisiner etter en kur. Hva vet dere om dette?
MVH Heidi

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Jeg vet ikke mye, men det er vel helt vanlig etter en kraftig antibiotikakur. Et antibiotikum som dreper en eller flere spesifikke bakterier, vil drepe disse uavhengig av om de er "snille" eller "slemme". Som et resultat vil sopp og andre bakterier som ikke rammes av den aktuelle typen antibiotika få gunstigere vekstforhold. Vibramycin inneholder doxycyclin, jeg har gått på samme greia (da het preparatet "Doxylin") mot brokitt og det var noe dritt. Jeg ble skikkelig syk og slet med eksem i lang tid etterpå fordi bakteriefloraen var svekket.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

*Tråd delt*

Alle dyrleger som skriver ut antibiotika bør opplyse om at bæsjen må observeres nøye gjennom hele kuren, og at dersom det oppstår diare eller andre forandringer i fordøyelsessystemet skal dyrlegen kontaktes igjen. Dette er standard rutine. Heldigvis er det flere tilfeller hvor medisinering går smertefritt enn tilfeller hvor medisinering fører til problemer, men man skal alltid være obs på muligheten.

Fint_Lite
Tisser i køyene

Post by Fint_Lite »

mennesker blir anbefalt å spise yoghurt sammen med penicilin/antibiotika for å hjelpe tarmfloraen i tarmene og hindre forstoppelse...kan yoghurt ha samme effekt på rotter å??
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Go`Rotta
Stjeler mat

Post by Go`Rotta »

trolig da youghurt inneholder mye syre som tar knekken på soppsporer.
youghurt naturel blir bla. annbefalt til å bruke mot sopp i underlivet (har ingen erfaringer selv :? ) fordi det virker på samme måte som f.eks canesten.
MVH Heidi

Go`Rotta
Stjeler mat

Post by Go`Rotta »

hørte med dyrlegen i dag, og han sa at å go biola et par ganger om dagen er lurt.
man kan evnt blande ut medisinen med biola for å få dyret til å drikke lettere.
MVH Heidi

Locked