Epilepsi?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Epilepsi?

Post by Melody »

Kan rotter få epilepsi? Et samboerpar jeg har snakket med hadde en hunnrotte som ble avlivet på grunn av dette. I tillegg til å ha epilepsi var rotta aggressiv. Er epilepsi vanlig hos rotter?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Ragnhild
Betarotte
Posts: 402
Joined: 12 Feb 2004, 22:21
Location: Oslo

Post by Ragnhild »

Rotter kan som andre dyr få epilepsi. Hvor vanlig det er vet jeg ikke, men antakelig ikke veldig vanlig. Epilepsi kan komme av "feilkoblinger" i hjernen (utsending av visse elektriske impulser) som igjen kan forårsake anfall i større eller mindre grad. Svulster i hjernen og nevrologiske skader, f.eks. som følge av skiveprolapser, kan også gi epilepsilignende anfall, men hvor vanlig disse forskjellige årsakene evt er for rotter har jeg ingen anelse om. Medisinering mot epilepsi hos rotter har jeg ikke hørt om, så hvis anfallene er alvorlige kan jeg forstå at rammede rotter blir anbefalt avlivet pga nedsatt livskvalitet.
Mvh Ragnhild

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Ok, tusen takk for svaret. Nå forstår jeg litt mer!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg hadde en gang for mange år siden en rotte som jeg trodde hadde epilepsi, for han fikk sånne rare anfall og hoppet rundt som en galning i buret og fikk helt panikk. Helt plutselig. Og så gikk det like plutselig over. Vi var hos dyrlegen flere ganger, og han fant ikke ut hva som var feil. Rotta hadde også rødt neseblod og lagde rare pustelyder... i ettertid har jeg skjønt at han nok hadde lungebetennelse (og at det ikke var neseblod), og at han fikk panikk fordi han ikke fikk luft nok. Kan det ha vært noe lignende?

ketopas

Post by ketopas »

Epilepsi ska visst vara väldigt vanligt har jag hört, men jag har inte haft någon epileptisk råtta själv.
Kolla här: http://hem.passagen.se/veronica-fernstrom/epilepsi.htm

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Tusen takk for linken! Den kan være til god hjelp! :wink:
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Locked