Nyser og nyser og nyser....

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Fint_Lite
Tisser i køyene

Nyser og nyser og nyser....

Post by Fint_Lite »

Har ei lita ei som nyser og nyser, kommer av og til marsvin lyder ut av henne...Begynte på vibramycin for tre dager siden, hadde den i kjøleskapet her..(ringte rundt til flere vetrinærer før jeg turte å bruke den medisinen...) skulle prøve det i 3-4 dager og se ann om det ble noe bedre...Marsvinlydene har begynt å forvinne...men hvor lenge skal jeg holde på med kuren egentlig...(får ringe vetrinær i morra å...) Hvor lenge kan en slik infeksjon sitte i? Hun er den første jeg har med de plagene, så dette er helt nytt for meg! Ringte bl.a til fredrikstad dyrehospital, Sørlandets dyreklinikk....(ingen av de med spessiell rottekompetanse...bare tillært informasjon av egeninteresse..)....vil at hun skal bli frisk!!
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Hedda
Sofaspiser

Post by Hedda »

Ha henne på kuren i minst 14 dager, og sett alle rottene hun går med på det samme, ellers kan det smitte fram og tilbake, selv om de andre ikke viser symptomer. Du har ingen garanti for at det ikke kommer tilbake, men som regel pleier det vel å funke. Lykke til hvertfall :D
Hvil i fred Rudy::.

Fint_Lite
Tisser i køyene

Post by Fint_Lite »

skal jeg da fortsette med medisineringen morgen og kveld....og alle samtidig i 14 dager?!
Mvh

www.FintLite.piczo.com

Hedda
Sofaspiser

Post by Hedda »

Du må få dosert det riktig etter vekta til de forskjellige rottene, så bare ring en veterinær og få ham/hun til å regne ut for deg :) Men riktig, morgen og kveld på alle sammen.

Fint_Lite
Tisser i køyene

Post by Fint_Lite »

Da skal hele gjengen på vekta i morgen!! Den som er på medisin nå får en liten dråpe på fingeren min hun slikker i seg...Den smaker heldigvis godt for min del, så slipper jeg å blande den i mat o.l....
Mvh

www.FintLite.piczo.com

Go`Rotta
Stjeler mat

Post by Go`Rotta »

finnes vibramycin med smak?
her blandes medisinen i vaniljesaus hver morgen og kveld for å få dem til å ta det! bare litt, men alikavel!
har mus, og det er ikke bare bare å tvinge den til å drikke! spess ikke når de skal ha det i såpass mange dager!
MVH Heidi

Fint_Lite
Tisser i køyene

Post by Fint_Lite »

Hos meg er det konkurranse om å få medisinen...De er helt gale, så godt må det jo være!!
Mvh

www.FintLite.piczo.com

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Det står på flasken vi har med Vibramycin at den er tilsatt sukker. Noen av rottene våre har likt medisinen så godt at det ikke trengs tvang, men for det meste har jeg måttet holde dem i skrustikke med en hånd og sprøyte munnene deres fulle med sprøyten i den andre hånden.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Fint_Lite
Tisser i køyene

Post by Fint_Lite »

er nok derfor de er gale etter det!! Vetrinæren skulle ringe meg i kveld han, tror han har glømt meg gitt....Han skulle gi meg doseringer...går ut i fra dosering Tjukka har fått før nå, de små får halvparten av det igjenn...
Mvh

www.FintLite.piczo.com

Fint_Lite
Tisser i køyene

Post by Fint_Lite »

Skal til vetrinær til mandag kvart på ni! Ingen tegn til noe bedring...marsvinlydene har kommet tilbake å :? De komer og går...hun spiser og drikker, men er lite aktiv til å være rundt 7 uker....
Den mellomste "plaget" den minste i ste, da kom Tjukka mellom dem og tokk den mellomste..."sånn gjør du ikke"..rare altså
Mvh

www.FintLite.piczo.com

Fint_Lite
Tisser i køyene

Post by Fint_Lite »

Fant dette fra Heidi
Det er et godt tegn at det ikke er noe å høre på lungene. Jeg synes ikke jeg kan gi deg noen andre råd enn det dyrlegen har gjort, siden jeg ikke er dyrlege, men det er ikke vanlig å behandle burkamerater som ikke har symptomer på luftveisinfeksjon. Bakteriene regner vi med at omtrent alle rotter har uansett, og så lenge det ikke er sykdomssymptomer er det som regel unødvendig å behandle - det øker bare risikoen for resistens.
kom til å tenke på Tutta mi...de har bodd sammen snart to uker nå vel..? +/- De to andre har ikke vist noen alvorlige tegn, bare en liten nys nå og da...ikke sånn som Tutta...da er det ikke nødvendig for meg å ha de andre på samme kur da, regner med Tutta blir satt på en kur av no slag etter dyrlegebesøket til mandag.....
Mvh

www.FintLite.piczo.com

Hedda
Sofaspiser

Post by Hedda »

Jeg har hatt to runder med medisinbehandling på rottene pga. LVI her i huset, og har begge gangene skullet gi til alle samtidig (selvom bare én har vist veldig symptomer). Har fått beskjed om det både av veterinær og på dette forumet..

Fint_Lite
Tisser i køyene

Post by Fint_Lite »

Ok..prøver å sluke til med mest mulig info føre jeg skal til dyrlegen så jeg er lrr forberet....har å lest noen steder at noen har fått vibramycin og baytril i kombinasjon....
Mvh

www.FintLite.piczo.com

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Ja, det er litt tricky det der med om vi skal behandle alle eller bare den med symptomer. Vi driver hele tiden og tester ut forskjellige metoder, og generelt vil jeg si at første gangen en i buret er syk, så er det ikke nødvendig å behandle de andre. Dersom sykdommen vender tilbake gang etter gang selv om du medisinerer med lang kur, så kan det være en ide å se på behandling av alle samtidig. Det kan da være at de andre hele tiden gjensmitter den syke.

Fint_Lite
Tisser i køyene

Post by Fint_Lite »

Ok!! For det er litt leit å ha alle på medisin, de blir ganske slått ut av det! De to andre viser ingen unormale tegn. Er bare Tutta....Og det å være litt forberedt før en dyrlegetime har jeg erfart lønner seg!
Mvh

www.FintLite.piczo.com

Locked