luftveisinfeksjon, bli frisk?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
Idamb

luftveisinfeksjon, bli frisk?

Post by Idamb »

I dag fikk jeg en ny rotte, en kjempe søt pew. Men det viser seg at han er syk, :? han har nok luftveisinfeksjon. Han er liten og bare 5 uker gammel. Blir han frisk igjen? Skal dra til dyrlegen så fort som mulig å ta sprøyte. Dette er ikke smittsomt?

Julia
Hamstrer mat

Post by Julia »

Jo, det er ofte smittsomt. Hold ham unna de andre rottene dine, og dra raskest mulig til veterinær. Han skal ikke ha noe sprøyte, men en 14 dagers Vibramycin/Baytril kur. Hvis han har hatt kontakt med de andre rottene dine, må muligens de også behandles. Kan være lurt å ta med alle sammen, men ikke i samme transportbur :wink:
Er han kjøpt i dyrebutikk? Da er det kanskje egentlig best at du tar ham med tilbake til butikken og forklarer at han er syk. Det er ikke sikkert at han blir frisk, han kan smitte de andre rottene dine, og butikken har brutt loven ved å selge ham til deg. Skjønner at det er en kjip ting å si, men det er faktisk bedre å sikre helsen til de rottene du har hatt en stund, enn å forsøke å hjelpe en som du nettopp har fått. :smack:
Du får ha tvi tvi uansett hva du velger å gjøre :D

Idamb

Post by Idamb »

Takk for svar. Nå har jeg vært hos veterinær. Hun sa rett ut at jeg ikke hadde gjort no bra kjøp akuratt. Han fikk en sprøyte. Å nå skal jeg gi ham noe jeg hentet på apoteket 2 ganger daglig. Hun sa at albinodyr ikke vær særlig smart å kjøpe. De blir fort syke og dør i naturen. Jeg kjøpte den av en privatperson. Hun hadde kjøpt en drektig jente i dyrebutikk. Nå har jeg satt Milo (som han heter) alene i et bur på et varmt rom. Jeg skulle la han være i fred å gi ham yoghurt. Huff, det er så trist det her. Egentlig så har jeg lyst til å levere han til bake fra hun jeg kjøpte han av. men nå har jeg jo brukt over 300 kr i dag, så jeg får prøve å se om det hjelper. Hvis ikke, får jeg rett og slett levere han tilbake eller avlive han. Er ikke noe koselig hverken for meg eller han om han skal være syk og stå alene på et rom.

Julia
Hamstrer mat

Post by Julia »

Det er av en eller annen merkelig grunn mange dyrleger som prøver å innbille oss at pew rotter har dårligere helse enn fargede, men dette er komplett tull og tøys. Ikke noe sted finnes det en statistikk som viser at pew har dårligere helse enn andre rotter, samt at jeg tror det er litt feil å kalle alle hvite rotter med røde øyne albino. Albino er jo en genfeil, mens pew er et recessivt gen...eller er jeg på vidda? :hm:
Men hvis det er snakk om en rotte som er kjøpt drektig i en dyrebutikk, har nok ikke forholdene hennes vært de beste gjennom drektigheten, og hun var kanskje også alt for ung og lett til å bli mor? Dette, sammen med ernæring som ikke er godt nok for en drektig rotte, kan godt ha gitt ungene dårlig immunforsvar/helse. :(
Hva er det du har fått til ham? Vibramycin? Jeg vet ikke helt hvordan det er med medisinering av så unge rotter, men hvis du bruker søkefunksjonen på "Vibramycin", tror jeg det er skrevet om før. :)
Forresten, hva slags sprøyte satte dyrlegen? Jeg har ikke hørt noe om vaksine i forbindelse med LVI, og ble litt nysgjerrig nå :)

Du får ha tvi tvi! :thu:

Fint_Lite
Tisser i køyene

Post by Fint_Lite »

Jeg har ei lita her som har lufveisinfeksjon, hatt henne på en ukers kur vibramycin (uten virkning) og en to ukers kur med Baytril, hjalp en del men er ikke helt frisk enda...Vil ikke sette henne på en ny kur nå...Men jeg gir de noe ekstra tilkudd i maten fra Life helsekost som skal bedre luftveiene, Virker som om det hjelper...(animal vital bronki) og så får de litt omega3 fiskeolje i maten, denne har redusert kløingen...(også animal vital serien.) Om dette virker er det bedre å putte i dem enn antibiotika! Og de syntes det er kjempe godt, alt blir spist opp!
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Idamb

Post by Idamb »

Det var Vibramycin ja. På fakturaen står det Baytril, så det var nok det som var i sprøyta.

Jeg vet heller ikke om det gjelder alle rotter med røde øyne. Kankje noen som vet det?

Julia
Hamstrer mat

Post by Julia »

Finnes flere rotter med røde øyne og fargepigment - en albino har null pigment overhodet. Men feks silverfawn og champagne har røde øyne og farget pels.
Baytril injeksjon, det har jeg ikke hørt om før. Kanskje noe nytt som er kommet? Får håpe det virker :D

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Baytril ble opprinnelig gitt som injeksjon, og brukes fremdeles. Det fungerer like bra som å gi det oralt. Ofte når vi gir oral Baytril er det injeksjonsvæsken vi får - og det smaker pyton! :)

Jeg har skrevet i en annen tråd litt om hva en pew og albino er. Det vi vel har kommet frem til er at pew/albino-rotter generelt ikke er sykere enn andre rotter, de får like often eller sjelden luftveisinfeksjoner og tumorer, som er de vanligste sykdommene rotter får. Derimot ser de som regel dårligere og tåler skarpt lys dårligere (gjelder alle rotter med manglende pigment i øynene), og noen forsøk har vist at de kan ha dårligere luktesans enn pigmenterte rotter. Hvor utbredt det siste er vet jeg ikke, men kanskje vi finner ut mer om det en dag.

Go`Rotta
Stjeler mat

Post by Go`Rotta »

jeg vet at i finnland så blir baytril utgitt til oppdrettere i sprøyteform, og ikke oralt fordi det er lettere å gi og du vet at dyret får i seg allt.
men det virker litt stress for dyret å få sprøyte i 14 dager liksom..
MVH Heidi

Idamb

Post by Idamb »

Nå har milo fått medisin siden lørdag. Hvordan vet jeg om han er helt frisk? Var å så til han i stad, og han virker bedre. Høldt han intiløret men hørte ikke sånne puste lyder da :D Medisina skulle gis i 3-5 dager. Idag er 5 dagen, skal jeg slutte med medisin å se hvordan det går bare?

anita
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by anita »

Antibiotikakurer på 3-5 dager er vel ikke det vi helst anbefaler, men han er jo liten da... Du holde Milo nøye under oppsikt, og kontakt veterinær for en mer solid kur hvis det er tegn på tilbakefall.
Anita

Idamb

Post by Idamb »

anita wrote:Antibiotikakurer på 3-5 dager er vel ikke det vi helst anbefaler, men han er jo liten da... Du holde Milo nøye under oppsikt, og kontakt veterinær for en mer solid kur hvis det er tegn på tilbakefall.
Anita
Hva ville du anbefalt da?
Han har stått i eget bur på eget rom. Kan jeg stete han sammen med de andre nå? Han virker pigg og glad :D

anita
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by anita »

Jeg har i grunnen få anbefalinger jeg kan gå helt god for - og ihvertfall på sånne småttinger - men det er heller uvanlig at veterinærer anbefaler kurer på under 10 dager etter min erfaring. Det siste året har jeg aldri fått kurer på under 14 dager - dette på grunn av artens uvanlig kompliserte luftveisinfeksjoner. Men så er det jo dette at det gjelder et bittelite knøtt denne gangen også - du bør ihvetfall diskutere en lengre kur med veterinæren dersom det skulle oppstå tilbakefall, synes jeg. Men virker alt bra nå og kuren er avsluttet; la det stå til, og introduser Milo i flokken. Det er umulig å gardere seg mot smitte - og det gjelder smitte fra de store til den lille også. Vi er alle avhengige av en god porsjon flaks i tillegg til at vi gjør så godt vi kan, så det er bare å kaste seg ut det. :wink:
Anita

Idamb

Post by Idamb »

anita wrote:Jeg har i grunnen få anbefalinger jeg kan gå helt god for - og ihvertfall på sånne småttinger - men det er heller uvanlig at veterinærer anbefaler kurer på under 10 dager etter min erfaring. Det siste året har jeg aldri fått kurer på under 14 dager - dette på grunn av artens uvanlig kompliserte luftveisinfeksjoner. Men så er det jo dette at det gjelder et bittelite knøtt denne gangen også - du bør ihvetfall diskutere en lengre kur med veterinæren dersom det skulle oppstå tilbakefall, synes jeg. Men virker alt bra nå og kuren er avsluttet; la det stå til, og introduser Milo i flokken. Det er umulig å gardere seg mot smitte - og det gjelder smitte fra de store til den lille også. Vi er alle avhengige av en god porsjon flaks i tillegg til at vi gjør så godt vi kan, så det er bare å kaste seg ut det. :wink:
Anita
Okej, skal prøve å få han inn til de store iløpet av helgen:) Han virker frisk, eneste er vel at pelsen kanskje "strutter" pittelitt. men tror ikke det har med sykdommen å gjøre egentlig. Han var mer pjuskete før.

Locked