Jeg spør her for noen som ikke har tilgang på nettet akkurat nå, så jeg har ikke selv sett rotta det gjelder.
Det har blitt observert en svart krypekravle med vinger på ene rotta til den det gjelder...Brukte søkefunksjonen men fant ikke noe... Den klør seg ganske mye, men har ingen sår. En annen rotte i samme husstand har derimot noen sår under haka, men det har såvidt jeg veit ikke blitt oppdaga noe "ekkelt" på den..
Jeg hadde noen sorte små hoppesaker med vinger hos mine en sommer. De levde ikke egentlig på rottene, men i miljøet; viste seg å være tilfeldige gjester som likte seg i buret. Jeg trodde det var en loppetype og derfor ble de sendt til analyse på NVH - noe som var helt feil; burde heller vært sendt til Heidi for artsbestemmelse. Veterinæren var ganske rask til å avvise kombinasjonen vinger / mange små og stor hopp - tok mangelen på svar med stoisk ro. Ellers er det jo en del andre ting som forviller over på dyr ved en feiltagelse; jordmidd oa som absolutt ikke ønsker å være der, selv om de biter godt fra seg den stunden de overlever. Tipper derfor det var en tilfeldig mellomlanding som ble observert på denne rotta. Men de kan jo ha midd for det...
Anita
ringte dyrlegen min i dag og fikk time imåra kl 11... på Cypher kan jeg se små krypekravle som jeg antar er lus.. æsj.. tror de fikk det fra da jeg besøkte en dyrebutikk og der hadde rottene lus. vasket meg og alt, men var vel noe som ble med hjem.. huff. så det blir dyrlege til gutta imåra. skal vaske buret og alt etterpå, har akkurat badet de i en shampoo mot midd og kanskje lus, så håper det lindrer kløen til imåra hvetrfall