Shadow operert for kreft *tittel oppdatert*

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Nemo
Alfatryne

Shadow operert for kreft *tittel oppdatert*

Post by Nemo »

Stygt å si det, men déja vu..

Tenkte å la bertene herje litt rundt i senga før vi tok kvelden, men når jeg tar opp Shadow, ser jeg at hun har en klump - under venstre frambein (derav déja vu - har sett en del lignende innlegg tidligere).

Huden rundt er myk og løs, virker ikke som om klumpen sitter noe særlig fast - og selve klumpen er squishy (nærmest litt svampaktig? men samtidig med en fast kjerne) - ut fra det jeg klarer å kjenne på den ellers så antisosiale lille madammen. Rart, jeg hadde henne ute i går og la ikke merke til noe som helst, men i dag ser jeg en utklumpning ved beinet hennes på størrelse med en liten klinkekule (mye av det er bare hud og pels). Jeg vet ikke om jeg kan ha misset den (ikke lagt merke til den) i går (Shadow foretrekker å ligge gjemt når hun er ute) eller om den bare plutselig har dukket opp - men man blir nå engang bekymret og tar absolutt alle sorgene på forskudd. Har sjekket de to andre og, Mist er helt fin - Pytteliten SKAL IKKE undersøkes (vri, slikke, klype, hyl, pip, ake seg baklengs ut av grepet, stønn, grynt) men jeg utelukker ikke at det kan være noe på henne og (under diverse valker)..

Så. Jeg forbereder meg på å ringe dyrlegen i morgen, og få time fredag ettermiddag (etter langkjøring nummer 1), men dere som (uheldigvis) har noen form for erfaring med dette, hva kan dette være? Shadow er på nippet til å runde 1 år og 6 måneder, og er ellers er tilsynelatende frisk og rampete dame, som liker å knaske godteri og annet spiselig (som dynetrekk og ledninger).

*tar alle sorgene på forskudd*
Last edited by Nemo on 25 Mar 2006, 14:30, edited 1 time in total.
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

anita
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by anita »

Hm... Kikk på Ingridtråden om Rim. De damene, de damene - det er noe der, altså..
viewtopic.php?t=3805
Anita

Nemo
Alfatryne

Post by Nemo »

Smule overdrivelse her ja... La oss bytte ut klinkekule med ert.

anita
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by anita »

Flaks det gikk den veien, da :mrgreen:
Anita

Nemo
Alfatryne

Post by Nemo »

Hehe... minner meg om den gangen jeg fant en mus under benken hos foreldrene mine.. Løp og møtte mamma på jobb og insisterte på at det var en stoooor rotte! Også var den kanskje 7-8 cm. lang..

Men, uansett, ringe dyrlegen i morra. Høres veldig likt ut som med Rim. Kommer til å ta med de andre to og - to fluer på smekken, helsesjekk og hurramegrundt.

Madame Klumpeliten sitter og stirrer anklagende på meg nå..

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Krysser fingre for Shadow. Det høres ut som begynnende jursvulst, ja.

Nemo
Alfatryne

Post by Nemo »

Time hos dyrlegen lørdag kl 11:00. Inkl. sjekk av de to andre. Dyrlegen virket grei han, hadde ofte besøk av rotter, men åpningstidene deres er veldig rare..

Uansett, følge med Shadow i kveld og i morgen, og så er det ut på tur med oss alle 4 lørdag morgen. Prøvde å kikke litt på frøken Klumpeliten i dag tidlig, men etter å ha herjet rundt med avispapir store deler av natten (hele avissider skal trekkes rundt i buret, takk), hadde hun blokkert seg selv inne i en av kurvene. Stakk fingeren inn til henne, og hun bare dyttet meg ut igjen. (*nih!*)

Er igrunn forberedt på at det sannsynligvis er en byll eller en svulst (hele historien er såpass lik Rim sin), og på at det blir operasjon (iallefall tømming), pluss skrubbing av bur med zalo og andre mystiske greier.

Sascha
Gnager på ledninger

Post by Sascha »

Håper det går bra med Shadow :thu:
Saga, Frøken og Fiona<3
Rip Spam, Tyfus, Varg, Smaug og Keli<3

Nemo
Alfatryne

Post by Nemo »

Med tanke på hvordan hun tidvis herjer omkring både i buret og oppe på senga, så skulle en ikke tro at det feilte henne noe som helst. :roll:

Klarer ikke helt å bestemme meg, for hvorvidt kulen har vokst det siste døgnet - eller om jeg bare ser den tydeligere fordi jeg vet hvor jeg skal se.. :hm:

Nemo
Alfatryne

Post by Nemo »

Da er man oppe, nesten våken, og i full gang med nedtelling til ut på tur. Skal gi bertene en stund til i kurvene sine, før det blir reisebur og -bag på de. Krysser fingrene for at alt går bra i dag. :|

Hoyst_87
varamedlem
Kjønn: Kvinne

Post by Hoyst_87 »

Lykke til, krysser fingre og bein og alt som kan krysses for dere! :) Håper alt går bra!
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Nemo
Alfatryne

Post by Nemo »

Ja, da sitter jeg her, med en veldig groggy og ikke helt tilstedeværende rotte på fanget. Inntullet i et skjerf og fint dandert oppå varmeflaska.

Dyrlegen som opererte henne kunne fortelle at det var kreft - han hadde funnet flere små klumper i tillegg til den store jeg oppdaget på onsdag - og han kunne fortelle at det hadde spredd seg til andre siden, slik at også den rare hårløse flekken (som jeg fortalte deg om, Heidi) var en kreftklump. Jeg må uansett være forberedt på at hun sannsynligvis vil få flere klumper.

Men, det var litt rart.. Shadow skulle _ikke_ bedøves, fant hun ut. Det tok over 20 minutter og tre doser bedøvelse til før hun var helt borte. Etter en dose var hun fremdeles over det hele - to doser roet henne, men hun krabbet bort når han forsøkte å barbere henne - tre doser og hun var helt borte.. Dyrlegen hadde aldri sett noe lignende før. :shock:

Ellers fikk de alle en fin sjekk og ble veid. Lungene på alle tre var fine, og Shadow og Mist veide 340 gr., mens Pytteliten veide 330 gr.

Nå bare krysser jeg fingrene for at alt går bra. Fikk med Vibramycin og en krem jeg skulle bruke på såret (Fuciderm). Kremen var en blanding av antibiotika og kortison, og han hadde brukt den på rotter med fint resultat tidligere.

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

"Lykke til med rekonvalesensen, Shadow, jeg føler med deg! Husk å be mennesket ditt lage mye deilig mat til deg; kattemelk er å anbefale! Det er ganske vondt og ubehagelig det første døgnet, men så ordner alt seg.

Rotteklem fra
Rim"
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Nemo
Alfatryne

Post by Nemo »

*Uuuuuhhhhrg...*

*meget misfornøyd og stadig heavy bedøvet Shadow*

Man haver allerede hamstret inn diverse godbiter, og venter kun på at pasienten skal kvikne til nok til å få smake på. Det var i allefall en veldig grundig dyrlege.

Hoyst_87
varamedlem
Kjønn: Kvinne

Post by Hoyst_87 »

Så bra at alt gikk bra! :D Og imponerende mye bedøvelse hun måtte ha! :shock:
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Locked