hvordan skal jeg få rotta til å spise?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

kittykatt

Post by kittykatt »

Melody wrote:Hva heter medisinen du har, da? De fleste medisiner kan blandes inn i litt mat.
Medisinen heter: Bactrim

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Jeg glemte å svare på det med væske. La ham slikke vann av hånden din, eller hold en liten kopp vann foran ham slik at han drikker selv. Har han ikke mulighet til å få i seg væske når du gir det til ham på denne måten, er han jo veldig, veldig redusert!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

kittykatt

Post by kittykatt »

Skal se om han klarer å drikke noe, skal også lage litt havrgrøt slik at han får litt næring i seg.
Tror du Bactrim kan blandes med havregrøt som er laget med melk?..

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Jeg vet ikke helt hva Bactrim er, men hvis det er problematisk for ham å få i seg medisinen kan det være lurt å prøve.

Det er vanskelig for meg å sitte og anbefale ting når jeg ikke får en nærmere beskrivelse på hvordan rotta spiser og drikker. Du må jo kunne se om han er dehydrert?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Anne Kathrine

Post by Anne Kathrine »

hei

Ikke bruk melk i havregrøten.
Bruk bare vann og havre, ikke noe annet.

Rotten min,Røyskatt, spiste det etter at han begynte å nekte å ta medisinen sin. Etterhvert så avslørte han medisinen i grøten, og da gikk vi over til opphakket mais med medisin.

Det viktigste er å gi små porsjoner med mat, ellers kan du risikere at han ikke spiser opp alt...

Vi pleide å ta bare ca 1 teskje m grøt til en dose medisin. da kan han heller få resten av grøten etterpå.

kittykatt

Post by kittykatt »

Han spiser helt okey nå.. Små porsjoner med vanlig rottefôr, men han får nå i seg mat ^^
Er ikke glad i medisinen i det hele tatt, og vil ikke ta det med mat heller.
Så jeg gir det bare gjennom denne sprøytesaken i munnen, det blir litt mye om og men, men han får et nå i seg i all fall.
Men han er mye piggere nå, løper rundt omkring og virker veldig fornøyd ^^ Jeg er så glad for det! :D

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Det er veldig godt å høre, Kittykatt!

Lykke til videre! :D
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

kriztin

Post by kriztin »

Melody wrote:Mamma visste i går at fløyelsgrøt er det samme som smørgrøt, men da var jeg jo ferdig med PCen for dagen. Smørgrøt bør man ikke gi en rotte, nei. Den inneholder ikke næring, fungerer bare som "godteri", og siden det er så mye melk i den, kan den lille rotta også få vondt i magen.
Lages på samme måte som hvitsaus ;)

Kristin

kittykatt

Post by kittykatt »

HAn ble i vhertfall mye bedre når han kom tilbake til sitt rette hjem (jeg måtte ha ham hos meg en ukes tid, fordi kjæresten min skulle reise bort)
Men jeg lurer på..
Jeg har katt, og hun oppdaget jo rotteburet med en gang! det var fryktelig interesant! Stakkar lille rotta ble livredd når han fikk øye på henne og sprang inn i det lille huset sitt.
Kan han ha vært mer reservert pga dette? Katta fikk ikke gå i nææærheten av buret etter dett. Men kan han a gjenkjent kattelukten i huset?..

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

kittykatt wrote:Kan han ha vært mer reservert pga dette? Katta fikk ikke gå i nææærheten av buret etter dett. Men kan han a gjenkjent kattelukten i huset?..
Svaret er JA!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

kittykatt

Post by kittykatt »

Okey
Jeg skjønner ham godt, jeg hadde også vært livredd dette store rovdyret som farer rundt omkring
Men det så ikke ut som om ørkenrotte reagerte i det hele tatt, jeg tok til og med bildet, mens de satt snute mot snute :shock:
Han er visst ikke så lur som rotta :lol:
(lille Chuu var jo selvfølgelig i buret sitt da)

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Katten vi hadde før var redd rottene, så hun gikk lange omveier når hun skulle forbi rotteburet. Rottene var også like redd katten unntatt den gangen Mirakel skulle hoppe fra bordet til mammas godstol, der hun satt med katten i fanget. Mamma ble så redd da hun så Mirakel i lufta for at katten f.eks skulle ta henne der hun landet, så hun reiste seg og ropte, så både rotta og katta datt i gulvet og ikke skjønte noen ting!!!

Heldigvis hadde dyrene god psyke begge to, så det gikk bra! Katta hadde ikke gjort rotta noe, da... :lol: :lol: :lol: :lol:
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

kittykatt

Post by kittykatt »

:lol: :lol: :lol: :lol:
Herreguuud .. Ja både dyr og eiere gjør mye rart!
Jeg hadde nok også fått panikk om jeg hadde sett rotta hoppe mot katta! :P
En vennine av meg hadde en gang en katt som var livredd kaninen deres
Og en annen vennine av meg hadde en hund som var redd katter :lol:

Mye rare forskjellige personligheter på alle disse dyrene her i verden
Men skal nok holde rotta , eller det blir vell katta unna rotta ;P

:lol: :lol: :lol: :lol:

Locked