hvordan skal jeg få rotta til å spise?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

kittykatt

hvordan skal jeg få rotta til å spise?

Post by kittykatt »

Mitt lille nurk er dessverre syk :( Var hos dyrlegen i dag, og fikk antibiotika.. Lungebetennelse.. Stakar liten..
Hun sa det var veldig viktig at jeg fikk i ham mat, han har ikke spist selv i det siste.
Jeg klarte å lure i ham en mandel i går, men han er totalt uintresert i mat i dag, han vil bare ligge på fanget mitt. han ligger bare der.. Stakkar..
Så jeg trenger virkelig tips om hvordan å få i ham mat!

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Lag litt varmet babygrøt til ham. Dypp fingrene i skålen og la ham slikke av deg. Ønsker han ikke å slikke kan du prøve med en engangssprøyte. Pass på at du ikke presser for mye grøt inn i munnen hans. Er han ikke interessert i å slurpe det i seg, kan det gå galt. Du kan også prøve med våtfôr for kattunger, gi ham det med hånden.

Han er avhengig av næring for å klare seg. Hvordan gir du antibiotikaen?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

kittykatt

Post by kittykatt »

Tusen takk for rådet melody! :D
Tror du fløyelsgrøt går bra også? jeg har ingen mulighet å komme meg på butikken, dessverre.. :/ Har verken bil eller busspenger >.<

Jeg gir antibiotikaen med en liten sprøyte dings, han skal ha 0,2 ml om morgenen og kvelden. Det ser ut til at han liker medisinen, den smaker banan og vanilje, nam nam ;P


HÅper virkelig at han klarer seg...

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Hva er fløyelsgrøt? :roll: Er det jeg som er dum nå?? :oops:

Vær forsiktig med det som inneholder vanlig melk, det var derfor jeg anbefalte babygrøt... den inneholder god næring. Morsmelkserstatning og kattemelk kan også være greit å prøve.

Er det noen som gir rottene sine havregrøt? Hvordan liker de det?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Cowgirl

Post by Cowgirl »

Melody wrote:Er det noen som gir rottene sine havregrøt? Hvordan liker de det?
Jeg har gitt rottene mine havregrøt før... De likte det godt!! :wink:
Eller inneholder havregrøten noe som de ikke burde få?? :?

kittykatt

Post by kittykatt »

Melody wrote:Hva er fløyelsgrøt? :roll: Er det jeg som er dum nå?? :oops:

Vær forsiktig med det som inneholder vanlig melk, det var derfor jeg anbefalte babygrøt... den inneholder god næring. Morsmelkserstatning og kattemelk kan også være greit å prøve.

Er det noen som gir rottene sine havregrøt? Hvordan liker de det?
Inneholder nok melk jah.
Det er en grøt du lager av smør, melk og hvetemel, og koker det sammen så det blir fløyelsgrøt ^^
Du er ikke dum ;P Jeg ga han litt i stad, men jeg hadde ikke så mye melk i grøten, fordi de ikke ska ha noe særli med melk, men jeg måtte jo få i ham noe mat! Han virket mye kvikkere etterpå da.. Han tålte vell den ene lille porsjonen? ..
Skal se om jeg får tak i babygrøt fortest mulig! Uff og uff..
Kattemelk.. Hmh, kanche jeg kjøer det! sånn whiskas greier ikke sant?DA kan både rotta å katta ha det bra ^^

Havregrøt. Jeg har ikke prøvd det.

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Jeg vil ikke anbefale fløyelsgrøt.. det er ikke mye næring i den, og du bør ikke gi noe som inneholder så mye melk. Har du ikke babygrøt så gir du havregrynsgrøt, rottene mine elsket det! :) Havregrynsgrøten gir også mye mer energi, fløyelsgrøten er jeg redd bare fyller magen..
Mvh Ida S. Eggen

kittykatt

Post by kittykatt »

Emidarja wrote:Jeg vil ikke anbefale fløyelsgrøt.. det er ikke mye næring i den, og du bør ikke gi noe som inneholder så mye melk. Har du ikke babygrøt så gir du havregrynsgrøt, rottene mine elsket det! :) Havregrynsgrøten gir også mye mer energi, fløyelsgrøten er jeg redd bare fyller magen..
Takk for rådet. Ikke mer fløyelsgrøt til ham nei!
Litt flaut å spørre, men er det noen som vet hvordan man lager havregrynsgrøt?.. O.o

Cowgirl

Post by Cowgirl »

Det er helt enkelt. Du koker bare opp vann med havregryn.. Senere kan du også blande det med melk og sukker (kanskje ikke så bra for rotta).
Eller du kan blande melk og havregryn og varme det opp i mikrobølgeovnen. :wink:
Last edited by Cowgirl on 28 May 2004, 23:42, edited 1 time in total.

kittykatt

Post by kittykatt »

Cowgirl wrote:Det er helt enkelt. Du koker bare opp vann med havregryn.. Senere kan du også blande det med melk og sukker (kanskje ikke så bra for rotta).
Eller du kan blande melk og havregryn og varme det opp i mikrobølgeovn. :wink:
Takk ^^ Da blir det havregrynsgrøt til kvelds :D

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Mamma visste i går at fløyelsgrøt er det samme som smørgrøt, men da var jeg jo ferdig med PCen for dagen. Smørgrøt bør man ikke gi en rotte, nei. Den inneholder ikke næring, fungerer bare som "godteri", og siden det er så mye melk i den, kan den lille rotta også få vondt i magen.

Du har ikke sagt noe om hvordan rotta oppfører seg. Går han selv? Drikker han selv? Har han prøvd å spise selv? Spiser han mat hvis du holder det i hånden din?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

kittykatt

Post by kittykatt »

Han går selv jah, men er mesteparten av tiden innidet lille huset sitt.
HAn drikker ikke så mye. Men han var mye mer aktiv i går ettermiddag, og klarte å spise mat selv. Han drakk vell bittelitt også, Men han var nå å svirret og styrte litt i buret, så det ser ut som om han er på bedringens vei :D men nå liker han ikke å ta medisin mer, så det kan bli litt vanskeli >.<

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Pass i hvert fall på at han får i seg nok væske. Det er veldig viktig. Hjelp ham om han ikke får det til selv.

Har du kjøpt inn noe mat til ham i dag som du kan gi ham? Kan du ikke blande inn medisinen i babygrøt?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

kittykatt

Post by kittykatt »

Melody wrote:Pass i hvert fall på at han får i seg nok væske. Det er veldig viktig. Hjelp ham om han ikke får det til selv.

Har du kjøpt inn noe mat til ham i dag som du kan gi ham? Kan du ikke blande inn medisinen i babygrøt?
Har i alle fall kjøpt havre, så han får havregrøt.
Væske, skal jeg gi det til ham gjennom den lille sprøyte saken?..
Vet ikke om jeg kan blande medisinen i noe.. Det står ikke noe på bruksanvisningen O_o

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Hva heter medisinen du har, da? De fleste medisiner kan blandes inn i litt mat.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Locked